ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

המיטוכונדריה היא אחד האברונים המרתקים ביותר בתא.

נתחיל מזה שמדובר על חיידק קדום שעדיין בימים אלה ״חי״ בתוך התאים שלנו, יש לו גנטיקה משל עצמו, עם מוטיבים חיידקיים ברורים, ואנחנו מקבלים אותו בתורשה אימהית, כלומר, כל המיטוכונדריות בביצית המופרה (רגע יצירת עובר חדש) מגיעות מאמא בלבד – Woman Power ברמה הגבוהה ביותר !

מדובר על תחנת הכוח של התא, שעובדת בדיוק נמרץ כמו תחנות הכוח שאנחנו מכירים, רק בגודל מולקולרי:

המיטוכונדריה משתמשת באנרגיה מהמזון כדי לשאוב פרוטונים (מטענים חיוביים) לתוך חלל פנימי בתוכה. כתוצאה מכך נוצר בחלל הזה מטען חיובי, וכמו כל מטען בטבע, הוא שואף להתפרק ולהתאזן.

כדי לאזן את המטען, הפרוטונים זורמים בחזרה לחלל ממנו נשאבו, דרך ״חור״ ייעודי בממברנה של אותו חלל, וה״חור״ הזה הוא לא סתם חור.

החור הזה הוא תעלה מולקולרית בתוך קומפלקס חלבוני מורכב שמשתמש באנרגיה של הזרם הזורם דרכו כדי לסובב, ממש סיבוב פיזי, את החלק שלו שמייצר ATP, המטבע האנרגטי בו יכולים להשתמש שאר חלבוני התא !

כלומר, יש לנו זרם שמסובב גלגל, שמייצר לנו צורת אנרגיה זמינה, בדיוק כמו שזרם המים בנהר מסובב גלגל, שמייצר לנו חשמל. תחנת כוח מולקולרית.

בנוסף להיותה תחנת כוח, המיטוכונדריה גם מייצרת, כשלבי ביניים של ייצור האנרגיה, שלל של חומרים חשובים מאוד למספר עצום של תהליכים מטבוליים בתא.

וזה לא נגמר פה, עוד כוח גדול שהמיטוכונדריה מחזיקה הוא ההחלטה האם התא יפעיל תוכנת התאבדות, ויעלם באופן נקי מחיי האורגניזם. אחד הדברים החשובים ביותר שתא יכול לעשות הוא להרוג את עצמו אם הוא (או סביבתו) מגיעים למסקנה שהתפקוד שלו נפגע מעבר לסף מסויים. כאשר היכולת של תא פגוע להרוג את עצמו נפגעת, מקבלים שלל של בעיות, שאחת המפורסמות שבהן היא סרטן.

באופן לא מפתיע בכלל, בעיות בפעילות המיטוכונדריה נמצאות בבסיסן של רבות מהמחלות הכרוניות הגדולות של העידן המודרני, כמו למשל סרטן, סכרת, אלצהיימר, פרקינסון, ועוד רבות.

למעשה, ירידה בתפקוד המיטוכונדריות נחשבת לאחד המניעים העיקריים של ההזדקנות עצמה.

פרקינסון היא מחלת זקנה המאופיינת בפגיעה מוטורית ומנטלית על רקע מוות של נוירונים במוח. 

מאמר מדהים שהתפרסם לאחרונה מראה שתוספת של חיידקים פרוביוטיים מסוג L.salivarius, משפרת את תפקוד המיטוכונדריות בנוירונים במוח של חולדות שהושרתה בהם מחלה הדומה לפרקינסון ומשפרת בכך את שרידתם של הנוירונים. בנוסף, ולא פחות מדהים, החיידק הפרוביוטי שיפר גם את מסת השריר של החיות החולות. הדרדרות מסת שריר, והחולשה הנובעת מכך היא בעיה רצינית אצל חולי פרקינסון.

חיידקי המעיים הם מפעלים ביוכימיים נמרצים ואחת ממשפחות החומרים המועילות ביותר שהם מייצרים הם ה Short chain fatty acids – SCFA. כתבתי עליהם הרבה לאחרונה (כמה פוסטים לדוגמה מצורפים בסוף). מסקנת החוקרים במאמר היפה הזה הוא שהחיידק הפרוביוטי הזה משקם את המטבוליזם הפרקינסוני באמצעות הפרשת SCFA, ושיפור פעילות המיטוכונדריות במוח !

ואם ניזכר שהמיטוכונדריה היא בעצמה חיידק קדום, מגיעים שוב למסקנה שחיידקים הם שליטי האנרגיה על הפלנטה הזאת, ולכן גם סוג של שליטי החיים !

קישורים:


סרטון שהעליתי ליוטיוב בנושא:
https://www.youtube.com/watch?v=3WLn9yZh_Xk

מאמר The hallmarks of aging:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3836174/

המחקר החדש על פרוביוטיקה ותפקוד המיטוכונדריות בפרקינסון:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34025392/

שני המאמרים פורצי הדרך על השתלת צואה ו״החזרת הנעורים״ לעכברים זקנים:

https://microbiomejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40168-022-01243-w

https://www.nature.com/articles/s43587-021-00093-9

פוסטים על short chain fatty acids:

https://www.drzivav.com/index.php/2022/01/23/blog23/

https://www.facebook.com/drzivav/posts/pfbid025Yui7Gh1VkEZQt3CZNaLzCtbfsh1cWFQscDxS6AGiYdEJD8AD5yJ6rq8hjaGrxFyl

https://www.facebook.com/drzivav/posts/pfbid0pBD5WVHBMjkXRWjvpWQpikjw5JuqLPpA76rzq1Rjb7wmDPZ3wYhx68XMcE1cVUy5l

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.