ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אני רוצה לספר לכם על אחת התגליות החשובות ביותר של השנים האחרונות בבריאות האדם.

הצהרה גדולה, אני יודע, אבל תיכף תראו שהיא מצביעה על מציאות גדולה לא פחות. הדקו את החגורות כי זה הפוסט הארוך ביותר, ומהחשובים ביותר שכתבתי עבורכם, והוא עמוס בסיבות להיות כזה.

סאונה, שיטת ריפוי עתיקת יומין לגוף ולנפש מתגלה למדע בימים אלה כדרך שמשאירה אבק פינלנדי-אינדיאני על מיטב צורות הריפוי המודרניות, גם לגוף וגם לנפש.

תכלס, היא עושה מספר דברים, שאם היא הייתה עושה רק אחד מהם, עדיין היא הייתה ממקמת את עצמה בשורת גיבורי-העל הבריאותיים הפאן-גלקטיים כגון צום, פעילות גופנית, שיפור השינה והורדת סוכר וקמח לבן.

נתחיל בשורה התחתונה: אריכות ימים. 

כאמור, אם מסתכלים על בעלי חיים בטבע, שם אין הארכות חיים מלאכותיות, רואים מיד את הדיל הפשוט – מי שבריא יותר חי יותר. 

חי יותר, משמעותו, דחיה של כל סיבות המוות. גם שמסתכלים על סנטנריאנז (אנשים מעל גיל 100) בריאים וצלולים, רואים שזה לא שהם מתמודדים ב 30 השנים האחרונות עם כל מחלות הזיקנה באופן יעיל יותר, אלא שכל הפאזה של מחלות הזיקנה, וכל סיבות המוות שבאות איתן, נדחות.

המשמעות הטבעית של אריכות ימים היא דחיה גורפת של כל הסיבות למות !

ולכן כל מניפולציה שמאריכה חיים באופן יעיל, המשמעות היא שהיא כל כך בריאה, שהיא דוחה באופן יעיל מגוון של סיבות מוות.

אז מסתבר ששימוש קבוע בסאונה נכנס לרשימה היוקרתית הזאת. מחקר של 20 שנה שנעשה בפינלנד, אלופי העולם בשימוש בסאונה, הראה מתאם ברור בין שימוש בסאונה, אריכות ימים, וירידה ספציפית בשיעור מחלות לב, גורם המוות מספר אחד במדינות השפע.

חשוב מאוד לציין שהמחקר הזה הוא מאוד יסודי ורציני מבחינת צורת עריכת המחקר, אורכו (20 שנה), מספר המשתתפים בו, ובשל כל הסיבות האלה הוא אכן פורסם בכתב עת חשוב מאוד.

אבל זה לא הכל. המאמר הזה הראה שככל שהשימוש בסאונה תדיר יותר, היעילות עולה בצורה דרמטית :

אצל אנשים שהשתמשו בסאונה 2-3 פעמים בשבוע הייתה ירידה של 27% במוות ממחלות לב, לעומת אנשים שהשתמשו פעם אחת בשבוע, ואצל אלה שהתפנקו 4-7 פעמים בשבוע, הייתה ירידה
של 50% במוות ממחלות לב !!!!!!!!!!!

אתם יודעים מה זה להוריד 50% במוות מהרוצח מספר אחד של מדינות השפע ???!

מה המשמעות של זה בחיי אדם, אם השימוש בסאונה יכנס לנו לחיים באופן נרחב ?!

ישנו מדד מעניין במיוחד, מן שורה תחתונה קרה וסטטיסטית, אבל חזקה שנקראת All-cause mortality, או במילים פשוטות, הסיכוי של אדם למות ממשהו בכל רגע נתון. כמובן שככל שהאדם חולה יותר, הסיכוי עולה, ולהיפך.

אז אחד הדברים החזקים ביותר שעולים מהמחקר הזה, הוא שמשתמשי סאונה נלהבים, מקבוצת ה 4-7 פעמים בשבוע, אצלם ירד מדד ה ACM ב 40%. זאת ירידה מטורפת ומדהימה שאין הרבה דברים בעולם שמסוגלים להביא אותה.

אבל גם זה לא הכל, אולי נראה לכם שאני מתלהב יותר מדי, אבל האמת, זה מאוד מלהיב בעיניי, מהסיבה הפשוטה ששימוש בסאונה הוא גם כיף גדול, ואיפה יש עוד דברים שהם עד כדי כך פנומנליים וגם כיפיים ??
ייתכן שזה היחיד.

והמילה כיף, או תחושת נעימות, מקשרת אותנו לנושא הבא: המוח.

מחקר נוסף, של אותה קבוצת חוקרים פינלנדית הראה ש 4-7 פעמים בשבוע גורמת לירידה של 65% בשיעור האלצהיימר והדמנציה !

מי שלא יודע, במדינות השפע, אלצהיימר ודמנציה הן סיבת המוות השניה אחרי מחלות לב, ולרפואה המערבית התרופתית אין עדיין אפילו לא קצה זנבנב של פיתרון. לשם השוואה, תרופה שהתפרסמה לא מזמן כמורידה את שיעור ההידרדרות של חולי אלצהיימר ב 15%, זכתה לתשואות אדירות והערך המנייתי שלה עלה במיליארדים. לא מדובר על ריפוי, ולא על מניעה, רק האטה קלה של ההידרדרות. זה מה יש בינתיים.

אז מניעה בשיעור של 65% ??! ועוד כמעט ללא עלות, ביחס לתרופות הכל כך יקרות….

בקיצור, עד כאן מניעה דרמטית של שתי סיבות המוות הראשונות של העולם המודרני !

נמשיך:

ירידה מדהימה של 77% בבעיות פסיכיאטריות באשר הן, בקבוצת ה 4-7 פעמים. מכיוון שקוראיי הם מבוגרים, ויודעים מה קורה מסביב, אני לא צריך להסביר את המשמעות של מניעת 77% מהבעיות הפסיכיאטריות, אבל אחת מגולות הכותרת בנושא המוח היא העבודות על סאונה, או טיפולי חום אחרים, בהקשר לדיכאון.

חום הוא אנטי דיכאוני !

מאמר מרשים במיוחד הראה שטיפול חום בודד הוריד משמעותית תסמיני דיכאון קליני כבר אחרי יומיים, ושהאפקט המבורך הזה נשאר למשך שישה שבועות !. אם נשווה את זה לתרופות אנטי דיכאוניות ממשפחת
ה SSRI, אז הן מתחילות להשפיע אחרי לקיחה יומית של שבועיים-עד שלושה, יש לקחת אותן יום יום כדי לקבל את האפקט, ולא נתחיל אפילו לדבר על תופעות הלוואי…

אחד המנגנונים המעורבים, כנראה, באפקט האנטי דיכאוני הזה הוא היכולת של הסאונה להוריד את רמת הקורטיזול, הורמון הסטרס המפורסם.

במאמר מהשנה שעברה נתנו לאנשים להיכנס לסאונה ל 12 דקות בסך הכל, ואז לטבול במים קרים (לא קפואים, 10-11 מעלות) למשך דקה אחת. רמת הקורטיזול שלהם ירדה משמעותית כבר אחרי שעה ורבע !

עובדה מרתקת במיוחד בהקשר זה היא שהמעגלים הנוירונליים במוח, האחראים על בקרת הטמפרטורה בגוף, חופפים בחפיפה מפתיעה עם אלו האחראים על מצב הרוח שלנו, מה שיכול לספק הסבר מפתיע למה חימום הוא טיפול כל כך יעיל במניעה וטיפול בבעיות פסיכיאטריות.

דבר נוסף שהסאונה עושה, והוא לבדו היה מכניס אותה להיכל התהילה בהליכה אחורה הוא שיפור השינה.

אי אפשר להגזים במשמעות השינה לבריאותינו.

תחשבו על זה: הביולוגיה שלנו, ושל קופי אדם שונים ״מצפה״ שנבלה כשמונה שעות ביממה בשינה. בזמן הזה היצור לא אוכל, לא מחפש זיווג, לא מגן על עצמו ועל צאצאיו, ומוטל חסר הגנה לחלוטין. ככה הוא אמור להיות שליש מחייו !

אז נשאלת השאלה, האם קרתה פה טעות אבולוציונית נוראית, או שמדובר על שלב כל כך קריטי לקיום שלנו, שהביולגיה שלנו מסכימה לשלם מחיר כל כך כבד, אחרי מליוני שנות אופטימיזציה ?!

אכתוב בקרוב רבות על התפקידים הקריטיים של השינה בחיינו, בינתיים רק אציין שהאבולוציה לא טעתה ובכל יום שעובר אנחנו רק מבינים יותר ויותר עד כמה התהליך המסתורי הזה חשוב לכל היבט בריאותי מהגוף ועד הנפש.

עוד נקודה קטנה למחשבה: אדם יכול לא לאכול אפילו שלושה חודשים, לא לשתות (בהתאם למזג האוויר) 5 ימים, לא לישון….תן 2 לילות והמצב הגופני נפשי נהרס במידה כזאת שספר השיאים של גינס אסר כליל לנסות לשבור את שיא העולם בחוסר שינה.

בקיצור, כל שיפור בשינה הוא מבורך מהמבורכים, ולכן זה חשוב במיוחד שבמאמר סקר משנת 2019 דווח
ש 83.5% ממשתמשי הסאונה חווים שיפור באיכות השינה.

אגב, אני מרגיש את זה על עצמי לגמרי. אחרי סאונה אני נרדם מהר וישן כמו תינוק אחרי ציצי.

בגלל כל הדברים עד כאן, שיפור בריאות הלב, שיפור השינה והירידה בבעיות פסיכיאטריות ודיכאון, המליצו החוקרים, במאמר משנה שעברה על שימוש בסאונה לאנשים העובדים במקצועות מרובי סטרס, כגון כבאים, עובדי עזרה ראשונה וכו׳

לעניין הבא: מטבוליזם וירידה במשקל. המחקר הזה הראה ששימוש בסאונה 3 פעמים בשבוע במשך ארבעה חודשים מסייע בירידה במשקל, וכמובן שלא מדובר על המים שיוצאים בזיעה.

האפקט על המשקל, קשור מן הסתם גם להורדת הסוכר בדם, אחת החזיתות הבריאותיות המשמעותיות ביותר בעולם המודרני. הממצא המשמח ממחקר זה היה שבסך הכל 7 ביקורים בסאונה, יום כן, יום לא, הוריד לאנשים את הסוכר באופן משמעותי ביותר מאזור ה 115, שזה כבר עמוק בשכונה הטרום-סכרתית, ל 95, שזאת סביבת מגורים איכותית בהרבה, עם פארקים, אוויר צח, מים לכלבים וכו׳. חלק מעניין מההסבר יכול להיות שאנרגית חום בתחום ה Far infrared,  מעלה את ביטוי הרצפטור לאינסולין, GLUT4, מה שמגביר את היכולת של התאים להגיב לאינסולין ולפנות את הסוכר מהדם לתאים

עוד סיבה אפשרית ומרתקת במיוחד לשיפור המטבולי והירידה במשקל הוא שחום הופך שומן לבן (שהוא מחסן אנרגטי), לשומן חום. שומן חום הוא סוג נדיר של שומן הנמצא בגופינו, והוא נראה חום במבט במקרוסקופ מכיוון שהוא מכיל כמות גבוהה במיוחד של מיטוכונדריות. מדובר על תאים שורפי אנרגיה נמרצים (בדיוק הפוך משומן לבן), שהם חלק מהמנגנון דרכו הגוף נלחם בקור, אבל מסתבר שגם בתגובה לחום יש לו חלק. ככל שתאי השומן החום רבים יותר, אנחנו שורפים יותר אנרגיה, גם בזמן מנוחה, והיכולת שלנו לרדת במשקל עולה. 

אז ממחקר מעניין וחדשני שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Cell, עולה שחימום מקומי של איברים גורם להפיכה של שומן לבן לשומן חום, עם האפקט המבורך של מניעת השמנה וירידה במשקל !

אז גם מניעת השמנה וירידה במשקל הצטרפו לנו למניעת מחלות לב, אלצהיימר ודיכאון, שיפור השינה והארכת חיים כללית.

אז יש עוד ? אני רציני ?
ממש כן:

כמו שכתבתי הרבה בעבר, דלקתיות כרונית היא אחד המנועים העיקריים לתחלואה כרונית ומוות במדינות השפע, ולפיכך שיטות להרגעתה מתגלות ככלים בריאותיים רמי מעלה (כמו למשל הורדת סוכר וקמח לבן, צומות וספורט).

המחקר הזה, גם הוא מארץ הסאונה, מפינלנד, הראה שככל שמתפנקים בסאונה יותר פעמים בשבוע, כך יורדת הדלקתיות, כמשתקף ממדד הדלקתיות הכללית המקובל CRP. גם המאמר הזה דן בירידת הדלקתיות בתגובה לחימום הגוף. 

חשוב מאוד לציין שהירידה בדלקתיות מתקשרת היטב גם לתועלת במלחמה בהשמנת יתר, הדיכאון האלצהיימר ומחלות הלב, ארבעה מצבים בעלי רקע דלקתי משמעותי ביותר.

קבלו עוד אחד:

אחת התופעות המעיקות של ההזדקנות היא הידלדלות מסת השריר והכוח הפיזי.

אחרי גיל 20, אם אנחנו לא דואגים לעצמנו לקצת פעילות, אנחנו מאבדים 1% של מסת שריר כל שנה, והדבר מתבטא באיבוד כוח, שגורם לירידה בפעילות שגוררת איבוד כוח נוסף….כדור שלג.

אז מסתבר, ממחקר קליני משנת 2019 שטיפול בחום מונע את הידלדלות מסת השריר, ואת הירידה בפעילות המיטוכונדריות (מפעלי האנרגיה התאיים), ברגלם של אנשים, שקובעה ללא תנועה למשך 10 ימים, מה שמאפיין אשפוז ארוך, או פשוט ירידה בפעילות עקב מחלה או זיקנה.

מניעה של איבוד מסת שריר, ושמירה על תקינות פעילות המיטוכונדריות, יצרניות אנרגית החיים התאית, הם עניין עקרוני ביותר, סיבה נוספת לכניסה להיכל התהילה, וזה מוביל ישירות לשאלה החשובה:

איך לכל הרוחות, דבר פשוט לכאורה, כמו סאונה, שפה בישראל יכולה להיתפס כדבר תמוהה שיוצאי רוסיה עושים אחרי החדר כושר, יכולה לעשות אפקטים כל כך עמוקים על רבדים כל כך מגוונים בבריאותינו ?

המחקר בתחום נמצא בתנופה רצינית בימים אלה, ואביא לפניכם את התשובות שנמצאו עד כה:

מבחינה רעיונית, מדובר על מקרה קלאסי של עקרון ההורמזיס (כתבתי על זה כאן), או כמו שאני אוהב לכנות אותו – אופטימיות מולקולרית.

אחד השיעורים הפילוסופיים שאנחנו יכולים ללמוד מהתאים שלנו, זה התגובה שלהם למצוקה.

כאשר התאים נתקלים במצוקה, כגון חום, קור, חוסר מזון או רעלנים שונים, הם לא מתבאסים, הם מתייעלים !

כל חשיפה שכזאת, במידה שהיא לא עוברת את הגבול, גורמת להתייעלות ברמה המולקולרית, כך שהמפגש הבא עם הסטרס המסויים הזה, יהיה חלק יותר. מה שלא הורג מחשל, ברמה התאית.

אז כאשר הגוף שלנו נחשף לחום, שיכול להוות סכנת חיים ברורה, כמו מה שקורה במכת חום למשל, הוא מפעיל מנגנונים ביולוגיים עתיקי יומין לקירור הגוף, והתמודדות עם השינויים המולקולריים הנגרמים מחום:

מנגנון מספר 1: פינוי חום מהגוף

על מנת לפנות את החום מהגוף בצורה המהירה והיעילה ביותר הגוף מאיץ את פעימות הלב, מעלה את עוצמתן, ומשפר את זרימת הדם לעור, ומעלה את ההזעה. פיזיקה בסיסית, אבל מדובר על עליה משמעותית מאוד בקצב הלב. סשן סאונה יכול להעלות את קצב הלב עד 150 פעימות בדקה, שזה ממש כמו פעילות גופנית אירובית אמיתית, תוך כדי ישיבה !

וזאת כנראה סיבה עיקרית לתועלת המדהימה גם על בריאות הלב, וגם על האלצהיימר, שיש לו קשר הדוק עם ירידה באספקת הדם לתאי המוח.

תכלס, מדובר היום על זה שסאונה היא תחליף יעיל לפעילות גופנית אירובית, לאנשים שלא יכולים להיות בתנועה עקב מחלה, פציעה או זיקנה!

לעשות פעילות אירובית משמעותית כל כך בלי לזוז ??? איזה יצירתיות !

מנגנון מספר 2: שמירה על מבני החיים הבסיסיים

סאונה מפעילה חלבונים בשם heat shock proteins. החלבונים האלה שומרים על המבנה המרחבי, כלומר התלת-מימדי של חלבונים אחרים, והמבנה הזה הוא אחד העקרונות הבסיסיים ביותר של החיים המוכרים לנו !

אנזימים, למשל חלבונים, הם רובוטים ביולוגיים מוטרפים לחלוטין מבחינת המבנה המרחבי שלהם, והפעילות שלהם נגזרת לחלוטין מהמבנה שלהם. מבנה תקין, פעילות תקינה, ולהיפך. 

יש בגוף מנגנון הגנה חשוב בדמותם של חלבונים שתפקידם לעזור בשמירה על המבנה התקין של החלבונים השונים, ומכיוון שהמבנה החלבוני רגיש מאוד לעליה בטמפרטורה (חביתה זאת דוגמה מעולה לשינוי במבנה חלבוני בתגובה לחום), נמצא שעליה בטמפרטורה מפעילה את אותם החלבונים.

מסתבר שסאונה מפעילה את אותם heat shock proteins, והפוטנציאל של זה, מבחינה רעיונית, הוא בעצם שיפור ביכולות האנזימטיות באופן כללי, כלומר שיפור פוטנציאל החיים, ברמה העמוקה ביותר !

גם זה מתקשר באופן ישיר לתועלת באלצהיימר, שם מבנה לקוי של חלבונים גורם להם להצטבר בגושים, שהתא לא מסוגל לפנות (amyloid plaques), וההצטברות הזאת נחשבת למנגנון מרכזי במחלה, אבל תכלס, שמירה על מבנה החלבונים זה בדיוק כמו שמירה על בריאותם ורווחתם של העובדים במפעל, זה משפיע מיידית על הכל.

מנגנון מספר 3: הפעלה של הגן היוקרתי FOXO3

ישנם בגופינו מספר מצומצם ביותר (ממה שהתגלה עד כה) של חלבונים יוקרתיים הקרויים ״גנים של אריכות ימים״ (longevity genes). החלבונים האלה מגינים על התאים שלנו ושומרים על תפקוד מולקולרי טרי ורענן, במגוון תחומים.

אחד, מדובר במיוחד, הוא החלבון FOXO3, והוא כל כך משמעותי שמוטציה קטנטנה בו, שגורמת לו לפעילות יתר מעלה את הסיכוי שלך לעבור את גיל 100 כמעט פי 3, בקיצור, אנחנו ממש רוצים אותו עירני ופעיל.

החלבון הזה מנהל את ייצורם של הרבה חלבונים החשובים למגוון תהליכים מרכזיים בחיי התא, כגון מטבוליזם, מוות תאי מתוכנן, שמירה על תקינות הגנום, וכמובן…תגובה לסטרס (תאי, לא נפשי), ופה הוא מתחבר לסיפורינו החמים, מכיוון שלאחרונה הסתבר שאחד החלבונים האחראים על תגובת התאים לחום, מפעיל את גן אריכות החיים היוקרתי, FOXO3, או במילים פשוטות, כאשר אנחנו מחממים את עצמנו, אנחנו מפעילים את אחד הגנים-שומרי הבריאות החזקים ביותר.

מנגנון מספר 4: שמירה על בריאות המיטוכונדריות

כמו שכתבתי בהרחבה בעבר, בריאות המיטוכונדריות, היא נושא מרכזי במיוחד בבריאות האדם. הן מייצרות את אנרגיית החיים הזמינה המרכזית בתאים שלנו, מולקולה בשם ATP, ולא צריך להעמיק יותר מדי בשביל להבין את הנוסחה הפשוטה : יותר אנרגיה-יותר חיים, ולהיפך. דוגמה פשוטה לכך היא שכאשר אנחנו לוקחים את הילדים לגן משחקים, הם קופצים על המתקנים ואנחנו יושבים בצד….יותר אנרגיה. בריאות המיטוכונדריות היא כל כך מרכזית בבריאותינו שיש הרואים אותה כתיאורית על, או סוג של ״תיאוריה מאחדת״ בבריאות האדם. בכל, או לכל הפחות, כמעט בכל מחלה כרונית מרכזית, נמצא ירידה בתפקוד המיטוכונדריות.

ובכן, באותו מאמר שהזכרתי בו מצאו שחימום איבר מונע את הידלדלות מסת השריר, ראו גם הגנה מאסיבית על בריאות המיטוכונדריות. אם החימום היה עושה רק את זה, ושום דבר חוץ מזה, עדיין הייתי ממליץ לכל אחד (כמעט) לשבת בסאונה.

טיפים מעשיים : כמה זמן, איזה טמפ׳ וכו׳

לפי המאמר הפיני שעקב במשך 20 שנה אחרי למעלה מ 2300 איש והשווה את השימוש שלהם בסאונה עם בריאות הלב, אורך חייהם, ולפי עבודות נוספות מארץ הסאונות עולה ש:

תדירות השימוש : בגדול, אם אפשר כל יום, הכי טוב, אבל נראה שארבע פעמים בשבוע זה המספר המינימלי שייתן את התוצאות המכסימליות (תחשבו איזה שניה על המשפט הזה). אבל כמו שהבנו, גם לשימוש מזדמן או אפילו חד פעמי יש תוצאות מרשימות ביותר, אז בקיצור…כמה שבא לכם, עם שאיפה ליותר !

זמן שהייה בסאונה: המחקר הפיני הראה שאלה ששהו בסאונה 11 דקות בממוצע זכו בהגנה של 7% ממוות ממחלות לב, ואילו אלה ששהו 19 דקות, זכו בהגנה הפנומנלית של 52% !

לזמן יש משמעות, מכיוון שהגוף מפעיל את מנגנוני ההגנה, כאשר הגוף מתחמם.

עם זאת חשוב מאוד מאוד להדגיש שיש להתרגל לעניין בהדרגה. זה כמו כושר גופני. לא יוצאים לרוץ מרתון בתור אימון ראשון. כל זמן בין חמש לעשרים דקות ייתן אפקט, ויש להעלות את הזמן בהדרגה.

הנחייה כללית היא להישאר עד שבא לכם לצאת (בא לכם, לא עד שחייבים להימלט דחוף…), ואז להישאר עוד דקה.

מנסיון אישי, כמו כושר גופני, זה עולה די מהר בשימוש תדיר.

טמפרטורה : הטמפרטורה המקובלת בסאונות היא 80-100 מעלות. 

100 זה לפינלנדים, רוסים ושאר מקצוענים.

הטמפ׳ הממוצעת במחקרים השונים היא 80 מעלות, וזה נראה לי, ומרגיש לי מעולה.

שתיית מים: בסשן ממוצע מאבדים כחצי ליטר מים בהזעה, אז מומלץ לשתות תוך כדי או אחרי.

אזהרה קטנה: אף על פי שסאונה נחשבת בטוחה ביותר, מכיוון שמדובר על מאמץ לבבי המקביל לספורט, מי שסובל מבעיות לב, מומלץ שידבר עם הרופא שלו לפני השימוש.

בקיצור, אחד הכלים החזקים והמשמעותיים ביותר המוכרים לאדם המהלך על הפלנטה הזאת. מרפא ותרופת מנע עוצמתית לגוף ולנפש, ועוד בכיף, יותר מכיף, תענוג אמיתי.

לגבי התענוג, אני חייב להזכיר עוד היבט חשוב במיוחד – זמן איכות נדיר עם חברים ומשפחה. אין טלפונים בסאונה כי הם נהרסים מהחום והלחות, וממש טוב שכך. מה שקורה הוא שבסאונה יושבים בשקט עם עצמנו או מדברים עם מי שיושב איתנו. כן, כן, ממש מדברים, עם הפה (לא בטקסטים), והצלילים מגיעים ישר לאוזן, ולא דרך לווינים. ממש מיוחד. בעולם של היום, לשבת ולדבר עם הקרובים אליכם, או אפילו עם זרים מוחלטים בסאונות ציבוריות, בחלל שקט עם אור מעומעם, כאשר אתם חמים, מיוזעים ורכים בכל הרמות, זה זמן איכות נדיר. בפינלנד, יש ביטוי פוליטיקת-סאונה, מכיוון שהיו שם לא מעט מקרים בהם סיכסוכים פוליטיים נסגרו בשקט בסאונה, מכיוון שבסאונה אין דרגות ואין מעמדות. כולם בני אדם ערומים (או כמעט), מזיעים ואנושיים.

אגב, כפי שכתבתי לאחרונה, אנחנו יצורים חברתיים, ולקרבה אנושית יש משמעות אמיתית אפילו ברמה המולקולרית, והשפעה מדידה על אורך חיינו ובריאותינו, אז גם בהיבט הזה, סאונה זה אששש !

ואני רוצה גם להדגיש שוב את הנקודה שסאונה היא תחליף פעילות אירובית איכותית לאנשים שמסיבות שונות לא יכולים לבצע פעילות כזאת. אני מאמין לחלוטין, והולך גם לדחוף את זה, שבשנים הקרובות ייכנס השימוש בסאונה כהמלצה בריאותית כללית, ושנראה סאונות ביותר ויותר מוסדות כמו בתי חולים ומוסדות שיקומיים שונים בהם חלופת פעילות אירובית נחוצה במיוחד.

אגב, למי שחפץ בסאונה איכותית, במחיר שווה במיוחד (לאחר סקר שוק מעמיק), מוזמנים לפנות אלי דרך הפייס או האתר. אני הזמנתי אחת כזאת והיא תעמוד לתפארת אצלנו בגינה ממש בימים הקרובים. תמונות בקרוב.

קישורים:

המחקר הפיני: מעקב של 20 שנה – סאונה מורידה מוות ממחלות לב ומאריכה חיים

סאונה מונעת אלצהיימר

טיפול חום בודד משפר תסמיני דיכאון קליני

סאונה ולאחריה טבילה קרה מורידים קורטיזול

הקשר המוחי בין בקרת טמפרטורה למצב הרוח

סאונה מומלצת לאנשים שעובדים במקצועות מרובי סטרס

סאונה וירידה במשקל

סאונה מורידה סוכר בדם

קרינת Far infrared מעלה את ביטוי הרצפטור לאינסולין, GLUT4

חימום מקומי גורם להפיכת שומן לבן לשומן חום !

טיפול בחום מונע איבוד מסת שריר

סאונה מורידה דלקתיות כללית, מדד ה CRP

עוד מאמר על ירידת הדלקתיות בתגובה לחימום הגוף

חימום והפעלת heat shock proteins

סאונה מפעילה HSP

על מחלות הקשורות להצטברות ״גושים״ חלבוניים

החלבון FOXO ומשמעותו הנרחבת על בריאות ואריכות ימים

יציבות הגנום והחלבון FOXO3

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.