ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

גיל המעבר בנשים, אחת התופעות הכי לא-מספיק-מדוברות בבריאות האדם !

זה הרי נחלתן של כמעט 50% מהאוכלוסיה…

כתבתי בעבר על שיטות להתמודד עם תסמיני גיל המעבר כאן וגם כאן, והיום אני רוצה להוסיף לסל הכלים, כלי חשוב, ולא פחות חשוב מחשוב, גם מענג במיוחד – סאונה ! (בקישור הזה תמצאו פוסט מקיף במיוחד על התועלות הבריאותיות מרחיקות הלכת של השימוש בסאונה).

ובכן, מסתבר שבנוסף לכל התועלות עליהן כבר כתבתי, סאונה מסתמנת ככלי עזר איכותי במיוחד להתמודדות עם תסמיני גיל המעבר.

קודם כל, עובדה ידועה היא שסאונה לפני השינה משפרת מאוד את מהירות ההירדמות ואיכות השינה. אין צורך להסביר, במיוחד לא לנשים בגיל המעבר על חשיבותה האינסופית של שינה איכותית.

איכות השינה קשורה עמוקות למצב הרוח, כמובן, וגם למצב המטבולי שלנו, והנטיה שלנו להשמנת יתר, עוד נושא חשוב בהקשר לגיל המעבר. שינה פחות טובה, גוררת נטיה מוגברת להשמנת יתר, ואפילו ללא קשר ישיר לאיכות השינה, סאונה עוזרת בשמירה על משקל תקין.

תכלס, אם סאונה  הייתה רק משפרת את איכות השינה, אז בהקשר לגיל המעבר (עייפות, שינויי מצב רוח ונטייה מוגברת להשמנה), זה סיוע הומניטרי שמיימי, שהיה מספיק לגמרי בתור סיבה להכניס אותה לחיים, אבל זה ממש לא הכל.

סאונה ידועה ביכולתה להפחית את הרמה של הורמון הסטרס הידוע, קורטיזול, והיא נחשבת היום דרך עם פוטנציאל גדול למניעה וטיפול בדיכאון ובעיות מצב רוח שונות (פרטים בפוסט המפורט שלי על סאונה ובריאות). בנוסף, מסתבר שגם גלי החום הידועים לשמצה, של גיל המעבר קשורים לרמות גבוהות יותר של קורטיזול, והמחקר הזה, על סאונת בוץ פינית הראה שיפור משמעותי בגלי החום, הזעות לילה, שינויי קצב לב, ובעיות השינה. 

עניין נוסף וחשוב ביותר הוא היכולת של הסאונה להפחית את הדלקתיות הכללית בגוף !

דלקתיות כללית מוגברת בגיל המעבר מתקשר עמוקות עם הפרעות שינה, תנודות מצב רוח, שינויים פיזיים במוח, וכמובן, הנטיה המוגברת להשמנה. ובכלל, הפחתת דלקתיות בגוף היא אחת מחזיתות הבריאות החשובות ביותר כיום, וזאת מכיוון שאורח החיים המודרני (שכולל תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית והפרעות בשינה, למשל) ממש מעודד דלקתיות, וזאת כנראה אחת התועלות הכי רחבות-השפעה של השימוש בסאונה.

עניין עקרוני ביותר, עליו כתבתי רבות בעבר, הוא בריאות המיטוכונדריות – מפעל  אנרגית החיים התאית שלנו.

ככל שאנחנו מזדקנים, יעילות המיטוכונדריות שלנו יורדת. זה קורה לכולם ללא קשר למין, אבל בגיל המעבר נוסף היבט נוסף, שהוא הירידה ברמת האסטרוגן.

מסתבר שהאסטרוגן מעורב באופן ישיר בתפקוד המיטוכונדריות, ולכן הירידה באסטרוגן, בגיל המעבר נותנת תוקף מיוחד לשיטות שונות בהן אנחנו יכולים לעודד ולרענן את פעילותן, שהתרגום של זה הוא שמירה והגברה של אנרגית החיים !

פה גם המקום להזכיר שהמוח, אף על פי שהוא שוקל בערך קילו וחצי, הוא צרכן הארגיה המרכזי בגוף, עם צריכה של כ 20% מהאנרגיה שלנו, מה שמסביר למה רוב התסמינים של גיל המעבר הם בכלל נוירולגיים (חוסר שינה, בלבול ושיכחה, גלי חום, עצבנות), ועם דגש אנרגטי חשוב…עייפות.

אז מסתבר שחימום של רקמות תורם עמוקות לבריאות המיטוכונדריות, או במילים פשוטות, תורם לאנרגית החיים. 

אנטי אייג׳ינג במלא הדרו, לגוף ולנפש !

אז אם את הולכת לחדר כושר שיש בו סאונה, תתפנקי בה אחרי האימון. בנוסף להרפיה ולעונג שאחרי המאמץ הגופני, מחקר חדש מראה ששימוש בסאונה לאחר מאמץ גופני, מגדיל עוד את התועלת, העצומה גם ככה, של הספורט, עם דגש מיוחד על בריאות הלב.

מי שרוצה להכניס סאונה לחייה באופן יותר נרחב, מכיוון שהתגלה לאחרונה שכמה שיותר פעמים בשבוע, כך גדלה התועלת, מוזמנת ליצור איתי קשר (דרך האתר או הפייס), ואקשר אותכן לבונה סאונות איכותיות, ממנו הזמנתי בעצמי סאונה ממש בימים אלה.

 

קישורים:

ניסוי קליני על חימום הגב כטיפול בתסמיני גיל המעבר

קורטיזול וגלי חום

סאונת בוץ פינית משפרת תסמיני גיל המעבר

דלקתיות מוגברת בגיל המעבר

פוסט ״לא השתגעתן, זה גיל המעבר״

פוסט ״גיל המעבר, אנרגיה ומוח״

אסטרוגן והמיטוכונדריה אצל נשים

סאונה משפרת שינה

מאמר משנת 1976, על סאונה כמשפרת איכות שינה

איכות השינה והשמנת יתר

סאונה ומיטוכונדריה

חימום מקומי, ובריאות המיטוכונדריה

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.