ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

כל סבתא יודעת שויטמין C הוא טוב לבריאות, אבל מה אנחנו יודעים על החומר הזה ?

ובכן, ויטמין C הוא נוגד חימצון כישרוני במיוחד, אבל כדי להעריך אותו על פועלו זה, בואו נבין קודם מה זה בכלל חימצון, מי הם הרדיקלים החופשיים ואיך התאים שלנו מתמודדים איתם.

מיטוכונדריות הן (בין השאר) תחנות הכוח של התא. הן עושות בתאים שלנו את מה שתחנת הכוח רידינג עושה במדינה. המיטוכונדריות שורפות את ה״פחם התאי״, שהוא המזון שאנחנו אוכלים: פחמימות, שומנים וחלבונים, ומייצרות ממנו את ה״חשמל״ התאי, שהוא מולקולה עתירת אנרגיה בשם ATP, שמשמשת למבחר תהליכים דורשי אנרגיה בתא, בדיוק כפי שהחשמל משמש אותנו בבתים.

בתהליך השריפה במיטוכונדריה, כמו בכל תחנת כוח, נוצר ״עשן״. העשן שנפלט במקרה זה הוא חומרים בשם רדיקלים חופשיים. מדובר על מולקולות שבגלל אופי הפעולה של המיטוכונדריה, ״נתלש״ מהם אלקטרון אחד, והחוסר הזה גורם להם להיות מאוד מאוד לא יציבים.
באופן כללי, הטבע שואף שיציבות, ועל מנת לייצב את עצמם, הרדיקלים החופשיים ״תולשים״ אלקטרון מכל הבא ליד, כלומר ממולקולות תמימות שנמצאות בסביבתם.

התלישה הזאת יכולה לפגוע מאוד בתפקוד של המולקולה ממנה נתלש האלקטרון, וככל שיש יותר רדיקלים חופשיים בסביבה, ככה הפגיעה גוברת. גם מולקולות חשובות מאוד כמו ה DNA, אנזימים ורכיבים במיטוכונדריות עצמן, נפגעים במשך הזמן מנוכחותם של הרדיקלים החופשיים.

למעשה, הפגיעה הזאת נחשבת לאחד הכוחות המניעים של התחלואה הכרונית, ותהליך ההזדקנות בעצמו.

עוד צרה עם אנזימים שתפקודם נפגע בגלל פגיעת רדיקלים חופשיים היא שאף על פי שהם ״לא עובדים״, הם עדיין נמצאים בשטח ומתחרים עם אחיהם התקינים על אתרי הקישור שלהם, ולכן בעצם מייצרים סוג של נזק כפול…

הדרך שבה התא מתמודד עם עודף רדיקלים חופשיים, מה שנקרא ״עקה חימצונית״ (oxidative stress), היא על ידי נוגדי חמצון, שהם חומרים שיש להם אלקטרון ״עודף״ שהם יכולים לתרום לרדיקלים החופשיים ולהרגיע אותם כך שלא יציקו למולקולות מסביבם.

מסתבר שויטמין C הוא אחד מנוגדי החמצון הכישרוניים ביותר, מכיוון שלא רק שיש לו שני אלקטרונים לתרום, הוא גם מסוגל להיכנס היישר אל תוך המיטוכונדריה ולטפל ברדיקלים איך שהם משתחררים, וכך למנוע את הנזק למיטוכונדריה.

חשוב מאוד להזכיר שוב ושוב שהמיטוכונדריה היא היצרן של אנרגית החיים התאית בעצמה, ופגיעה בתפקודה היא מאפיין עיקרי של כמעט כל מחלה כרונית, ושל תהליך ההזדקנות. העיקרון הוא מאוד אינטואיטיבי להבנה : פחות אנרגיה, פחות חיים ולהיפך.

אנחנו, בני האדם, לא מסוגלים לייצר ויטמין C, ולכן אנחנו צריכים לקבל אותו מהמזון.

מזונות עשירים בויטמין C: גויאבה, פלפל צהוב, כרובית, כרוב אדום, כרוב ניצנים, אננס ברוקולי, קיווי, עגבניה, פפאיה, תותים, מנגו, תפוז.

מכיוון שויטמין C מעורב בבריאות המיטוכונדריה, כלומר המשק של אנרגיית החיים עצמה, לא מפתיע שיש לו תפקיד חשוב בבעיות מטבוליות כגון השמנת יתר, והתסמונת המטבולית. למשל, מסתבר שיש יחס הפוך בין ריכוז הויטמין בדם לבין השמנת יתר: פחות ויטמין יותר השמנה !

מכיוון שכך נראה שלאנשים במשקל עודף מומלץ לצרוך כמויות גבוהות יותר של ויטמין C.

כמובן ששום דיו על ויטמין C לא יהיה שלם ללא תפקידו החשוב לתאי מערכת החיסון כמו תאי T ופגוציטים, שלוחמים בזיהומים, עניין שדובר בו הרבה גם בהקשר לקורונה כמובן.

כמו שכתבתי הרבה בעבר, אחת המערכות הבריאותיות החשובות ביותר של העולם המודרני היא הורדת דלקתיות היתר, שהיא האש שבוערת בסתר בתחתית של רוב התחלואה הכרונית, וכמובן שמאיצה את ההזדקנות הביולוגית עצמה. גם בהורדת דלקתיות היתר יש לויטמין הזה תפקיד חשוב.

עוד ״אין הפתעה״ חשובה בהקשר זה היא שעודף סוכר גורם הוא גורם עיקרי ליצירת רדיקלים חופשיים ועקה חמצונית, אז כמו תמיד, אחד הטיפים הגדולים שלי לחיים : תורידו סוכר וקמח לבן ככל האפשר. איך? הנה דרך פשוטה, מהירה ועוצמתית במיוחד !

ואסיים בשורה התחתונה : אורך החיים !
בניסוי בו ביטלו גנטית את יכולתם של עכברים לייצר ויטמין C, ויצרו בכך עכברים עם מחסור חריף שלו, גילו שהוספתו מחדש לעכברים גררה הארכה משמעותית של תוחלת חייהם. כאשר חומר מאריך חיים של יצור, הדבר אומר שלחומר הז יש פוטנציאל לדחות את כל הסיבות למות מהן, או במילים פשוטות, שהוא כנראה חיוני מאוד לחיי היצור.

ולא רק בעכברים, מחקר שנעשה בסין גילה שאנשים עם ריכוז גבוה יותר של ויטמין C בדם, היו בסיכון נמוך בהרבה למחלות לב, הקילר מספר אחד של האנושות המודרנית, פחות מוות מסרטן, וסיכוי נמוך בהרבה למות מכל סיבה אחרת ! 

אם בא לכם תוסף : 500-100 מ״ג ביום


בקיצור רבותיי, תאכלו פירות עשירים בויטמין הזה, תמנעו מסוכר ושומנים תעשייתיים לא בריאים שגורמים לעקה חימצונית, דלקתיות, השמנת יתר, מחלות לב סכרת ושאר מחלות….ותהיו בריאים ושמחים !

קישורים:

סדנת דיאטת סלא״ם אונליין : כלי-על להאטת ההזדקנות, שיפור המטבוליזם, ירידה במשקל, מניעה וריפוי של סכרת ושיפור החיים באופן כללי !

ויטמין C וירידה במשקל

מאמר סקירה על ויטמין C והתסמונת המטבולית

סוכר ורדיקלים חופשיים

ויטמין C מאריך חיי עכברים

מתאם בין צריכת ויטמין C לאורך הטלומרים באדם

לאנשים במשקל עודף מומלץ לצרוך כמויות גבוהות יותר של ויטמין C.

הקשר לקורונה

ויטמין C לווריד ומניעת ״סערת הציטוקינים״ המקושרת היטב לקורונה חריפה

הורדת דלקתיות

הקשר בין הויטמין לאריכות ימים באדם !

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.