ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אחד החידושים הגדולים שהגיעו לעולמנו עם המזון המעובד, זה מאכלים שיש בהם כמות גדולה מאוד של קלוריות, אבל הם לא משביעים בכלל.

למשל, אתם יכולים לסיים ארוחה גדולה במיוחד, להיות מפוצצים לחלוטין, ועדיין לשתות כוס משקה מוגז עם כמה מאות קלוריות.

בעבר לא היו דברים כאלה. בשביל לצרוך כמה מאות קלוריות היינו צריכים לאכול כמות מזון שלחלוטין בלתי אפשרי להכניס אחרי ארוחה גדולה.

מה אנחנו לומדים מזה ?

אחת התכונות הבולטות בהרבה מה״מזון״ המעובד היא שאין בהם את הרכיבים שמסמנים למוח שלנו שאכלנו מספיק. הסיבה היא שמוציאים את החומרים האלה בין השאר כי הם מקצרים את חיי המדף…

זה אוכל ללא מעצורים !

המרכיבים המרכזיים המאותתים למוח שאכלנו מספיק הם בעיקר חלבון, סיבים וסוגים מסוימים של שומנים. הם מאטים את תהליך העיכול ומסייעים בוויסות הורמוני התיאבון, כגון גרלין, לפטין, CCK, PYY.

ֿחלבון עוזר לאותת שובע למוח בכמה דרכים שונות. קודם כל, לחלבון לוקח יותר זמן להתעכל מאשר לפחמימות ושומנים, מה שאומר שהוא נשאר בבטן זמן רב יותר ועוזר לנו להרגיש שובע לתקופה ארוכה יותר. 

בנוסף, שאנו אוכלים חלבון, זה גורם לשחרור הורמונים כגון פפטיד YY וכולציסטוקינין (CCK) במעיים. אלה שני ״הורמונים שובע״ שמסיימים לנו את החשק לאכול עוד.

סיבים מוסיפים נפח לתזונה, מה שמגביר את תחושות השובע ומפחית את צריכת המזון הכוללת. 

בנוסף, כאשר אנו אוכלים מזונות עשירים בסיבים, כמו פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות, הם סופגים מים ומתרחבים בקיבה, ועוזרים למלא אותנו פיזית. 

בנוסף, סוגים מסוימים של סיבים, כגון סיבים מסיסים הנמצאים בשיבולת שועל, שעועית ופירות מסוימים, יכולים גם לסייע בוויסות רמות הסוכר בדם, מה שיכול להפחית את המאנצ׳יס האינסופי הנובע מפיקים גבוהים של סוכר בדם.

שומן אף הוא גורם לשחרור הורמונים, כגון CCK ו-PYY, המאותתים למוח להפחית את הרעב ולהגביר את תחושות השובע.

בנוסף, לשומן לוקח יותר זמן לעכל מאשר לפחמימות, ולכן הוא נשאר בקיבה זמן רב יותר ועוזר להאט את תהליך העיכול, מה שמוביל לתחושות מלאות ממושכות יותר.

בקיצור, אוכל רגיל, אמיתי, של פעם, או כמו שאני אוהב לקרוא לו ״מה שסבתא אכלה״, מכיל את המעצורים הטבעיים שמסמנים למוח שלנו שאכלנו מספיק, ואנחנו עוצרים בזמן, ואילו אוכל סופר מעובד לא מכיל את המעצורים האלה, וגם מכיל הרבה סוכר, שגורם לנו לרעב מוגבר במנגנון נוסף, ואלה הן סיבות מרכזיות שפוטנציאל ההשמנה והמחלה המטבולית של ה״אוכל״ הזה היא גבוה במיוחד, כפי שמראה המאמר החשוב הזה.

קישורים:
אוכל מעובד גורם לרעב מוגבר ועליה במשקל

הורמוני השובע:

שחרור CCK על ידי חלבונים ושומנים

שחרור  PYY על ידי חלבונים ושומנים

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.