ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

מה שאנחנו מאכילים את הילדים שלנו, הוא בעל פוטנציאל משמעותי להשפיע על בריאותם הגופנית והנפשית בהמשך חייהם, עד כדי השפעה על איך הם יזדקנו !

נכון שסיכוי סביר שלא נהיה פה כדי לבדוק את זה, אם כי היום, גם זה לא בטוח…אבל גם אם לא, נרצה לתת להם פוטנציאל כמה שיותר משובח, נכון ?

אבל כמה  מהשאלות הגדולות ביותר של חקר התזונה והבריאות, קשה מאוד לקבל עליהם תשובות חותכות לחלוטין (כמו שאנחנו כל כך אוהבים).

בואו נגיד (לצורך הדיון בלבד) שאני לא חובב בריאות מודרני, שרוצה להגיע לגיל 150, ולעשות טריאתלונים על גיל 148, אלא בנאדם מן השורה שרוצה להגיע בבריאות טובה עד גיל 90, ולא לסיים את חייו בכמה שנים של מחלקות סיעודיות.
נשמע סביר לבקש, לא ?
אז מה עדיף לי, כדי להגשים את המטרה הזאת ? להיות טבעוני כל החיים?, צמחוני ?, לאכול בשר ?ֿ איזה בשר? כמה ובאיזו תדירות ???

שאלות גדולות. העניין הוא שבשביל לקבל עליהן תשובה מדעית ברורה יחסית אנחנו צריכים לעשות ניסוי שכזה:
קח כמה קבוצות של 1000 איש, ושים אותם על הדיאטות השונות למשך כל חייהם, או לכל הפחות, נאמר 50 שנה….ואז תבדוק עד איזה גיל הם חיים, ממה הם מתים, ואיך נראות השנים האחרונות לחייהם.

אלה דברים (שבאופן רישמי ומסודר…) אנחנו לא יכולים לעשות על בני אדם, אז עושים כל מני ניסויי מעבדה, על יצורים שונים, בשביל לקבל תשובות קרובות ככל האפשר.

אז אחת התשובות שחוזרות שוב ושוב ושוב ממגוון גדול של ניסויים שכאלה היא שמה שנותנים ליצור לאכול בצעירותו, הוא בעל פוטנציאל גדול להשפיע על חייו הפיזיים והמנטליים, כנראה עד יום מותו, וגם להשפיע על סיבת המוות וצורתו…

ברור לנו מאוד כבר מזמן ש״כמה אנחנו אוכלים״ זה פקטור מרכזי בסיכוי שלנו להאריך ימים באופן בריא. כמעט כל יצור שנבדק בטבע, מרוויח המון מהפחתות קלוריות שונות, ויש הרבה דרכים לעשות את זה. לאחרונה פורסם מאמר חשוב שהראה סוף סוף
בבני אדם, שהפחתה של 25% מצריכת הקלוריות היומית, למשך שנתיים, מאטה את ההזדקנות, כפי הנמדד בשני שעונים אפיגנטיים שונים (קצת על אפיגנטיקה).

אז לגבי הכמות, יודעים כבר מזמן, ולשמחתי גם תשובות חשובות לגבי האיכות זורמות בקצב גובר. הנה כמה דוגמאות שמראות את ההשפעה ארוכת הטווח של תזונה בגילאים המוקדמים:

  1. נתחיל בהשפעה קצרת הטווח: הנקה מגינה על תינוקות מהשמנת יתר בגיל שנה. יותר הנקה מביאה הגנה טובה יותר, ולא זו בלבד אלא שהנקה טבעית עדיפה על מתן אותו החלב, מאותה האמא…בבקבוק. מאוד הגיוני, עתיק ולא מפתיע, אבל ממש חשוב שגם זה הוכח באופן מדעי. אל תישכחו שרק לא מזמן יצאנו מתקופה חשוכה שבה איכשהו הצליחו לשכנע את הציבור שפורמולה עדיפה מהנקה….ואנשים קנו את זה…לך תבין.
  2. צעד אחד קדימה: מחקר חשוב משנה שעברה מראה שהנקה ממושכת מקושרת לפחות השמנת יתר בילדים בגילאי 6-16. אז אם אפשר, להניק מעל שנה זאת מתנה גדולה.
  3. עוד צעד קדימה: מאמר על עכברים שהראה שצריכת עודף סוכר בילדות, פוגעת בתפקוד ההיפוקמפוס, אזור במוח בעל חשיבות גדולה לזיכרון ולמידה.
  4. ועכשיו נקפוץ עד הסוף…ממש עד הזיקנה: מאמר שהתפרסם שלושה ימים לפני כתיבת שורות אלה (29.8.2023) מראה ששינוי תזונתי בילדות, יכול לשפר מאוד את הסיכויים להזדקן באופן בריא ויפה. המאמר, אמנם, נעשה על שמרים, אבל כבר שנים רבות אנחנו לומדים מהיצור הקטן הזה דברים רלוונטיים ביותר לחיי בני אדם. החוקרים גילו שהשינוי התזונתי ב״ילדות״ גרם לשמרים הזקנים להיות הרבה יותר דומים לצעירים. הם הוכיחו (בשמרים, בינתיים) שהתזונה בילדות משפיעה עמוקות על איך אתה נראה ומתפקד כזקן.

עכשיו שהבנו את זה, מי נותן לילד פיצה וקולה בתור ארוחת צהריים ?


קישורים:

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות.

הגבלה קלורית והאטת השעון האפיגנטי, בבני אדם

הנקה מגינה על תינוקות מהשמנת יתר

הנקה ממושכת מקושרת לפחות השמנת יתר בילדים בגילאי 6-16.

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.