ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

מחקר חדש ומעניין במיוחד שופך אור חדש על אחת מאמהות המזון הבלתי מעורערות של בריאותינו, השינה.

סתם אנקדוטה קטנטנה, למי שהנושא חדש לו, שיבין עד כמה השינה חשובה לנו, בכל שנה ושנה, כאשר אנחנו מעבירים את השעון לשעון קיץ, ומאבדים שעת שינה אחת, בשבוע שאחרי זה יש קפיצה היסטרית של 24%, בהתקפי לב !, וזה כמובן רק קצה הקרחון. שינה טובה קריטית לחלוטין לפעילות שלנו, כנראה בכל מישור, ובמיוחד לבריאות המטבולית שלנו, הרעב, המשקל, וכמובן כמובן, בריאותינו הנפשית.

באופן מסורתי, ודי הגיוני, חשבנו שהשינה היא באחריות המוח, כלומר, שהמוח מחליט מתי נישן ונתעורר, וכמו כן, שהתפקיד העיקרי של השינה הוא לשמור על תפקוד המוח.

מחקר חדש שנעשה על התולעת המפורסמת C.elegans, שכאמור, אנחנו לומדים ממנה דברים חשובים מאוד על עצמנו, כבר שנים רבות, מגלה שלא רק המוח דורש לישון אלא מסתבר שגם…העור !

החוקרים עשו מוטציות רנדומליות בגנים שונים בתולעת, במטרה לשבש את פעולתם של חלבונים שונים, ולבדוק האם שיבוש שכזה יגרום לשינויים בזמן השינה של התולעת. הם מצאו 3 גנים, שמוטציה בהם שלחה את התולעת לשינה ארוכה בהרבה מהרגיל.

שני החידושים פה הם התפקיד של הגנים משרי השינה האלה, והמיקום שלהם.

נתחיל בתפקיד:

מסתבר שמדובר על גנים הקשורים בבקרה על ייצור חלבונים, ועל פירוק חלבונים לא תקינים, כלומר שמירה כללית על איכות החלבונים הקיימים בגוף. חשוב להבין שהחלבונים שלנו הם רובוטים מולקולריים מורכבים כמו מסרט מדע בדיוני (תכלס, הרבה יותר…), ושהפעילות שלהם נגזרת מהמבנה המרחבי שלהם (מה שנקרא בביולוגית ה״קיפול״ שלהם), ולכן חשוב מאוד לשמור בקפידה על המבנה הזה. חלבונים שלא מקופלים כהלכה יכולים להצטבר בתאים וליצור הפרעות קשות בתפקוד, סיפור מרכזי באלצהיימר, למשל.

כאשר החוקרים פגעו בתפקודם של חלבונים ששומרים על משק החלבונים בתא, התולעת נזקקה לזמן שינה ארוך יותר כדי לתקן את הנזקים !

מסקנה: השינה היא מנגנון זמן איכות מיוחד לבקרה על איכות חלבונים בגוף. בזמן השינה מופעלים מנגנונים לפירוק חלבונים לא תקינים, כלומר ניקוי ג׳אנק מולקולרי שחשוב להיפטר ממנו כדי לשמור על פעילות תקינה של התאים !

ועכשיו למיקום:

החידוש השני הוא ששלושת הגנים שנמצאו לא נמצאים במוח, אלא בעור, כלומר, העור דורש שינה כאשר מצטברים בו חלבונים לא תקינים.

העור, ולא רק המוח, משכיב אותנו לישון כדי לתקן את עצמו !

מעבר לזה שבשטח של חקר השינה מדובר על תובנה חשובה וחדשנית, לי באופן אישי זה נותן סיבה נוספת לעשות את הדבר החביב עלי כל כך, ולשלוח אותכם להתפנק קצת בסאונה !

למה ? (וזאת כבר תיאוריה אישית שלי, על סמך המידע החדש הזה).

אנחנו יודעים היטב שסאונה משפרת את איכות השינה, גם ממחקרים עם סטטיסטיקות רחבות, ויותר טוב מזה, מנסיון אישי, שלי ושל כל כך הרבה אנשים. שהולכים לסאונה בערב, הולכים לישון אחר כך כמו תינוקות אחרי ציצי. רווח אדיר לחיים.

נראה לי שהמחקר החדש הזה מצביע על מנגנון חדש איך סאונה גורמת לנו לישון טוב יותר.

חום גבוה גורם לעיוותים במבנה של חלבונים. זאת הסיבה לכך שאנשים מתים אם מחממים אותם מעל 42 מעלות, וזאת גם אחת הסיבות לתועלת הבריאותית הגדולה של הסאונה.

כאשר אדם מתחמם לו במידה סבירה, בסאונה למשל, הגוף מפעיל משפחת חלבונים עתיקה וחשובה בשם Heat shock proteins, שכמו ששמם מרמז, הם מופעלים בתגובה לחום, ותפקידם הוא לתקן חלבונים שהתעוותו מהחום, או לשלוח אותם לפירוק, אם לא ניתן לתקן אותם, כדי שלא יצטברו חלבונים לא תקינים.

כלומר, שאנחנו יושבים בסאונה, הפעלת החלבונים האלה גורמת לתאים שלנו לנקות את עצמם מחלבונים פגועים ולא תקינים ! החלבון HSP90, למשל הוא חבר במשפחת חלבוני התיקון האלה, שידוע שעובר הפעלה בעקבות חימום הגוף, ודואג לתקינות החלבונים באיזור.

זה הורמזיס במלוא הדרו: לחץ במידה מדודה שמפעיל מנגנוני תיקון, ובסך הכל אנחנו יוצאים נשכרים מהתהליך.

ואיזה חלק בגוף מתחמם הכי הרבה בסאונה ?

העור כמובן, כי הוא החיצוני, ובא במגע עם החום באופן ישיר.

ועכשיו, שהבנו מהמחקר החדש שהעור יודע לשלוח אותנו לישון כאשר הוא מרגיש צורך בסשן תיקון חלבונים, סביר בהחלט להניח שדבר כזה ממש קורה כאשר אנחנו מתפנקים בסאונה !

בקיצור, בתור חובב סאונה, וחובב שינה, אני לא צריך עוד תירוצים בחורף זה !

נ.ב: מי שמחליט לעשות את הצעד המבורך, ולבנות סאונה בבית, מוזמן ליצור איתי קשר בקישור הזה, ואחרי סריקה מעמיקה של בוני סאונות בארץ, אולי אוכל לעזור לכם.

קישורים

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר הקובעים את קצב ההזדקנות שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות.

אתר הבית. ניתן להשאיר פרטים, ותקבלו כל שבוע את הניוזלטר החינמני עם מיטב החדשות מהמדע, וגם הרצאות, סדנאות וכו׳

מחקר שינה ותקינות חלבונים בעור, 2023

שינה מפעילה מנגנוני תיקון חלבונים מחוץ למוח

שעון קיץ והתקפי לב

מה זה הורמזיס ?

החלבון HSP90, דואג לתקינות חלבונים


סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.