ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אני רוצה להמשיך לצלול היום אל אחד הנושאים החשובים ביותר בעיניי בבריאות האדם המודרנית: השפעת התזונה על בריאות המוח והנפש שלנו.

לא צריך להיות איש רוח מעמיק במיוחד בשביל להבין שבריאות הנפש היא סוג של שורה תחתונה בחווית החיים שלנו. עדיף לנו בהרבה נפש שמחה בגוף לא בריא, מאשר להיפך, והנה דוגמה מפורסמת לאדם שנולד עם מה שרובנו יתפשו כנכות קשה שמהווה מחסום טוטאלי לחיים מלאים, אבל אצלו זה ממש לא ככה. נפש בריאה בגוף ממש לא שלם.
דוגמאות לאנשים עם גוף מושלם ונפש רצוצה, אין לי צורך להביא לכם מיוטיוב. יש מלא בסביבתכם המיידית, והמספר שלהם עולה בקצב מבהיל. זאת אחת מהמגיפות העצובות והמסוכנות ביותר בעידן המודרני, ויש לה קשר הדוק לטיב הדיאטה שלנו. 

אלה חדשות משמחות במיוחד, כי את הדיאטה שלנו אפשר לשנות בקלות.

ועכשיו למחקר חשוב שפורסם ממש לפני שבועות אחדים ומחזק מאוד את תפקידנו המרכזי והיומיומי בשמירה על המוח שלנו. שלא תגיעו בעוד 20-30 שנה לאבחנה של אלצהיימר, ותגידו ״מה, איך זה קרה לי ?!״

המחקר החדש ניתח מידע שנאסף על מאות זוגות של תאומות באנגליה, וגילה שמבין זוגות התאומות, הנשים שהתזונה שלהן הייתה קרובה יותר לדיאטה הים תיכונית, הבריאה והנחקרת ביותר, או לדיאטה אחרת, שדומה לה מאוד ונקראת דיאטת MIND (על שום הפוטנציאל שלה בשמירה על המוח והנפש), שמרו על ביצועים קוגניטיביים טובים יותר כעבור 10 שנים !

הביצועים הקוגניטיביים שנבדקו הם שני סוגי זיכרון: אפיזודי, visuospatial.

זיכרון אפיזודי הוא היכולת שלנו להשתמש בחוויות העבר כדי ללמוד מידע חדש, לקטלג אותו, לאחסן אותו ולשלוף אותו לשימוש יעיל בעתיד.

Visuospatial memmory מערב את היכולת לזהות חפצים, ואת מיקומם, ולעבד ולשמור את המידע הזה לשימוש עתידי.

שתי היכולות האלה, שמארגנות את החוויות שלנו בזמן ובמרחב הן היבטים עקרוניים במיוחד של בריאותינו הקוגניטיבית, והדרדרות בהן נפוצה מאוד במחלות מוח ניווניות כגון אלצהיימר למשל. ניקח לדוגמה את סבי האהוב, סבא חיים, שיצא מהבית ונאבד, כפי שקורה להרבה חולי אלצהיימר, למרות שהוא גר בבית הזה כמעט 60 שנה. זאת דוגמה לאיבוד הזיכרון האפיזודי. 

בנוסף, הזיכרון האפיזודי הוא מרכיב חשוב בהכרת הביוגרפיה האישית שלנו, תחושת הזהות העצמית שלנו, והמשמעות של חיינו.

במילים פשוטות, המחקר הזה מרמז רמז עבה על כך שתזונה בריאה מתבטאת במוח בריא יותר, ביצועים קוגניטיביים טובים יותר, ונפש בריאה יותר, לא רק אי שם בעתיד הרחוק, אלא ממש כאן באמצע החיים. בסך הכל 10 שנים קדימה !

אז למה הדיאטות האלה שומרות על המוח?

יש לזה כמובן הרבה סיבות, אבל אחת המרכזיות היא ששתיהן מורידות את הדלקתיות במוח, ודלקתיות במוח היא אחד המנגנונים המובילים להרבה מבעיות המוח והנפש. הנה פוסט מורחב בנושא.

עוד עניין חשוב שעולה מהמחקר הזה הוא, איך לא, הקשר בין התזונה, בריאות המוח וחיידקי המעיים.
המחקר גילה שהצמדות גדולה יותר לדיאטת MIND, הייתה מקושרת לנוכחות גבוהה יותר של חיידק מועיל ידוע בשם Ruminococcaceae (מי שולח לי הודעת קול שהוא אומר את השם הזה?!).

החיידק הזה הוא מבין החיידקים המועילים שמייצרים משפחת חומרים בשם Short chain fatty acids, או בקיצור SCFA, כאשר הם מעבדים סיבים מהצומח, שאנחנו מועילים לאכול אותם.

SCFA חשובים מאוד לבריאות המעי, למניעת מעי דליף, הורדת דלקתיות, ואפילו בריאות המוח, ומצב הדלקתיות המוחית !! 

יש אינספור מחקרים שמדגימים את חשיבות המזון מהצומח וייצור SCFA על ידי חיידקי המעיים לבריאות המוח שלנו. הנה אחד שבו מדדו בעכברים באופן ישיר את הורדת התגובה הדלקתית של תאי מערכת החיסון של המוח בעקבות צריכה של סיבים מהצומח.

לסיכום:

כמו שאתם יודעים, בעניין מה לאכול ואיך לאכול יש לכל הפחות אינסוף דעות, אבל כנראה שיותר…
לדעתי, אחת הגישות הפשוטות והמועילות ביותר להבין מה ואיך לאכול היא להבין מה חיידקי המעיים שלנו אוהבים, מכיוון שהם גורם מרכזי ביותר בעיבוד של המזון שלנו, ומה שהם מייצרים ממה שאנחנו אוכלים משפיע על כל פינה בגופנו ובנפשנו.
מי שמעוניין, הנה הקורס האינטרנטי החדש שלי ״מהפכת חיידקי המעיים״ שצולל לעומק התובנות האלה, ומסביר באופן פשוט ומעשי עקרונות תזונה חשובים מנקודת השקפתם של החיידקים שלנו.

קישורים:

הקורס האינטרנטי החדש שלי ״מהפכת חיידקי המעיים״ שמוסיף היבט חשוב להבנת התזונה וההשפעה שלנו על המוח והחיים.

המחקר החדש: דיאטה וביצועים קוגניטיביים בין תאומות

ההשפעה של SCFA על מערכת החיסון

The MIND diet

הורדת דלקתיות מוחית בעכברים על ידי סיבים תזונתיים

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.