ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

לאחרונה הוצג בכנס מחקר שטוען לכאורה על עליה רצינית במחלות לב אצל אנשים שמגבילים את חלון האכילה שלהם לשמונה שעות ביממה,  מה שנקרא בקיצור 16:8.

העניין מעורר הדים גדולים ברשתות החברתיות.

הנה כמה מחשבות שלי על הנושא:

  1. חשוב מאוד להבין שמדובר על פוסטר שהוצג בכנס, ולא על מחקר שפורסם בכתב עת מדעי. ההבדל הוא גדול מאוד. כל אחד יכול להציג פוסטר בכנס. אני הצגתי הרבה פוסטרים בכנסים בעברי, אבל הצגת פוסטר לא מערבת שום ביקורת של חוקרים אחרים על המידע המוצג. רק את המסקנות של מבצעי המחקר. בקיצור, חשוב מאוד לחכות שהמידע יפורסם בכתב עת אמיתי, שיעבור ביקורת של חוקרים, שאינם מעורבים בביצוע המחקר, ורק אז נוכל להתיחס למידע באופן רציני ומלא.
  2. בעיה מרכזית ביותר אם אנשים שעושים צום לסירוגין, לא כולם כמובן, היא שהם מרגישים שזה שהם מגבילים את זמן האכילה שלהם (ה״מתי״ לאכול) באופן משמעותי זה מאמץ מספיק, ולכן הם יכולים לשחרר את הרסן לגבי ה״מה לאכול״.
    התוצאה הלא צפויה, אבל הלגמרי קיימת היא שחלק מהאנשים האלה, בפועל, אוכלים יותר ג׳אנק !
    אחד הנתונים שממש חשוב שיהיו, ושלא הופיעו בפוסטר הנ״ל, הוא טיב הדיאטה של הקבוצות השונות !
  3. עוד בעיה מפורסמת אצל חלק גדול מהאנשים שעושים 16:8, היא שהם לא אוכלים בחלק הראשון של היום, ולכן אוכלים יותר בחלק המאוחר של היום, כלומר, אוכלים יותר בערב, ובלילה, דבר שידוע ממזמן שאינו בריא. כתבתי כבר מזמן על מחקר שהראה את היתרון של חלון אכילה מוקדם.
    הנה מחקר נוסף, שהראה כבר ב 2019, שדילוג על ארוחת בוקר, מסכן את בריאות הלב. 

המחקר הנוכחי לא מבדיל בין חלון אכילה מוקדם למאוחר.

  • חשוב מאוד להבין שצום לסירוגין הוא ממש לא בהכרח 16:8 !!

הצום לסירוגין שאני ממליץ עליו באופן כללי הוא להאריך את צום הלילה ל 12 שעות בסך הכל, מה שנקרא 12:12. זאת גרסה מאוד קלה ופשוטה של צום לסירוגין שלא היה עדיין שום מחקר, וגם לא יהיה, שיגידו שזה לא בריא.
הגבלת התזונה לשמונה שעות ביממה יכולה להועיל מאוד לאנשים שונים, ולמטרות שונות אבל קודם כל, זה לא לכל אחד, ודבר שני, לא לתקופות בלתי מוגבלות.
במחקר הזה השתתפו אנשים שעושים את זה תקופות ארוכות מאוד, 8 שנים בממוצע. אני תמיד ממליץ מעומק הלב שכל מי שרוצה להכניס לחייו משטרים תזונתיים עמוקים, כמו 16:8 למשך שנים רבות רצוף, למשל, שיעשה את זה בליווי של מטפל איכותי (אני, חשוב לי להזכיר שוב ושוב, מדען, ולא רופא או מטפל מסוג כלשהו).

קישורים:

הפוסטר המדובר

צום לסירוגין, בבוקר או בערב

דילוג על ארוחת בוקר, ובעיות לב. מאמר מ 2019

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.