ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

זה הולך להיות ארוך, אבל מרתק וחשוב במיוחד:

לפני מספר שבועות יצא לאור ספר חדש ומשנה תודעה לחלוטין על תפקידו של הסוכר בחיינו.

שמו של הספר הוא Nature wants us to be fat, והוא נכתב על ידי Richard J Johnson, חוקר וותיק ומוביל דעה בתחום, ובעניין הספציפי הזה, כנראה החוקר החשוב בעולם.

שמעתי ראיונות מרתקים איתו בכמה מהפודקאסטים המובילים בתחום (קישור לאחד מהם מצורף), ולכן, כמו גיק ראוי, הזמנתי את הספר מאמאזון במכירה מוקדמת, כך שהוא הגיע אלי מספר ימים אחרי שייצא. זה ספר משנה תודעה אמיתי. בשבילי זה היה כמו בינג׳ על סדרת מתח. הפקה משובחת של Netflix Metabolism.

להלן ספויילר מפורט :

עונה ראשונה: תפקידה החשוב של השמנת יתר בטבע

כאשר אתה מסתכל בטבע, אתה לא רואה, באופן נורמאלי, חיות בהשמנת יתר. החיות בטבע שומרות על משקל ממוצע קבוע, ואם אתה מאלץ אותן בתנאי מעבדה, לעלות או לרדת במשקל, הן יחזרו למשקלן המקורי כאשר האילוץ ייפסק.

בטבע, השמנת יתר היא מנגנון הגנה. חיות מפעילות את מנגנון ההגנה הזה כהכנה לחורף, תקופה בה בד״כ קשה יותר למצוא אוכל, כהכנה לשנת חורף (כמו הדובים), כהכנה לנדידה ארוכה מעל האוקיינוס (ציפורים נודדות), או, כמו הפינגווין הקיסרי, כהכנה לדגירה של חודשים, ושמירה על הביצים, בצום מוחלט.

תמיד היינו חושבים על השמנה, לפני שנת חורף למשל, כהגנה מפני חוסר אוכל, אבל מה עם המים ?? ראיתם פעם ברזיה במערה של דוב ישן ??. מסתבר שכשהגוף מפרק את השומן שנצבר, משתחררים בתהליך גם מים, כך שהשומן מגן לא רק מחוסר אוכל, אלא גם מהתייבשות ! 

מה שמעניין במיוחד הוא שמנגנון ההגנה הזה מופעל לפני שמתחילה תקופת החוסר, כי לוקח זמן לצבור כמות מספקת של שומן, ונשאלת השאלה, איך יודעת הביולוגיה שלנו להפעיל את המנגנון, כאשר בעל החיים נמצא עדיין בתקופה של שפע ?

עונה שניה : הסוכר (ליתר דיוק, הפרוקטוז), מפעיל את מנגנון ההגנה

בטבע, אין מצבורים מקריים של סוכר. הפרוקטוז בטבע מגיע מפירות או דבש. פירות מתוקים מופיעים בטבע בעיקר בקיץ, והולכים ונעשים מתוקים יותר קרוב לסוף הקיץ. זה הזמן שבו פוגשים בעלי החיים כמויות גדולות של סוכר, ומשתמשות במולקולה המופלאה הזאת, הפרוקטוז, כדי להפעיל את מנגנון ההגנה, שיעזור להן לצבור שומן ביעילות ובמהירות הגבוהות ביותר, כהכנה לחורף.

אבל לצבור שומן זה רק חלק ממנגנון ההגנה. חלק חשוב נוסף של המנגנון הוא להוריד את המטבוליזם בזמן מנוחה, כדי לחסוך כמה שיותר אנרגיה לעתיד.

עוד חלק חשוב של המנגנון – לעשות את החיה רעבה כל הזמן, כדי שתאכל כל הזמן, ותצליח לצבור כמה שיותר שומן.

חלק נוסף, לפתח תנגודת לאינסולין (Insulin resistance). אם הרקמות יהיו מוגבלות ביכולת שלהם להכניס את הגלוקוז מהדם, רמת הסוכר בדם תהיה גבוהה יותר. במצבים של חוסר קלורי, זה מגן על פעילות המוח, שרגיש מאוד לחוסר אנרגיה.

אתם מבינים לאן זה הולך ??
השמנת יתר, מטבוליזם נמוך, רעב תמידי וסכרת מבוגרים (שתנגודת לאינסולין זאת הכותרת שלה), הם כולם חלק ממנגנון הגנה עתיק, שמופעל על ידי הפרוקטוז !!!

אצל חיות זה מושלם, מכיוון שתקופת החוסר שבאה אחר כך, מכבה את המנגנון, צורכת את העודפים, והכל חוזר לקדמותו. אצל בני אדם, לעומת זאת, המצב נהיה שונה לחלוטין. אנחנו לוחצים על הגז של מנגנון ההגנה הזה באופן רציף לחלוטין, כל חיינו.

היינו רגילים להאשים את אורח החיים המודרני, אבל למעשה הביולוגיה שלנו מכתיבה את אורח החיים הזה, ולא הפוך !

דוגמה מהממת לכך היא יונק הדבש, אחת החיות עם המטבוליזם המהיר ביותר בטבע עם 250 נשימות בדקה, וקצב לב מדהים של 1200 פעימות בדקה ! הציפור הזאת צורכת בכל יום כמות צוף, שהוא למעשה סירופ עשיר במיוחד בפרוקטוז, במשקל של פי 4 ממשקלה. היא מפעילה את מנגנון ההגנה הזה כל כך חזק, שבסוף כל יום הציפור הזאת ״חולה״ בכל התסמונת המטבולית המערבית הידועה : היא שמנה במיוחד, יש לה כבד שומני, והיא סכרתית באופן מפלצתי (700 מ״ג לדציליטר), כמות שהייתה שולחת בנאדם למיון באופן דחוף.

המטבוליזם שלה כל כך מהיר, שהיא עושה את כל זה כדי לשרוד את הצום של הלילה ! 

למחרת בבוקר היא חוזרת למשקלה המקורי, הכבד כבר לא שומני, ורמת הסוכר בדם חוזרת לנורמה. מנגנון ההגנה עובר למצב off.

חיות, באופן כללי, שומרות על משקל קבוע לאורך הזמן. אם אתה נותן לעכברי מעבדה משקאות עתירי קלוריות, הם יפצו על כך בהורדת כמות האוכל שהן צורכות. לא כך הסיפור עם הפרוקטוז. בניסוי חשוב בתחום, הראו שכאשר אתה נותן לעכברים לשתות משקאות עם הרבה פרוקטוז (משהו סטייל קולה, למשל), לא רק שהן לא מורידות את כמות האוכל, אלא שהן אוכלות יותר, ובתגובה, משמינות, ונהיות לא אקטיביות. הן אשכרה מתחילות לשכב להן ולנוח. מנגנון ההגנה הופעל !

גם מהפרספקטיבה של חיידקי המעיים, זה הגיוני. אנחנו יודעים שסוכר משנה את הרכב חיידקי המעיים לאוכלוסיה שתומכת יותר בהשמנת יתר. הסוכר עובד עלינו מכיוונים שונים.

כמה מילים על סוכר באופן כללי:

סוכר שולחני הוא דו סוכר. חיבור כימי של יחידת גלוקוז עם יחידת פרוקטוז.

אחת הצורות המאסיביות שפרוקטוז מגיע אלינו חוץ מסוכר, אותו אנחנו מוסיפים באופן מודע, הוא מה שנקרא High fructose corn syrup, סירופ סוכרי עם רמת פרוקטוז יותר גבוהה שמוסף באופן כללי לכ 70% מהמזון המתועש. למה ?

כי הטעם שלו כל כך מחורבן, שאם לא יוסיפו לו סוכר, לא ניגע בזה. 

לסוכר יש שלל שמות חיבה על תוויות המרכיבים, כדי לטשטש את נוכחותו. צירפתי לינק בנושא, בתחתית הפוסט.

עונה שלישית – אז מה קורה אם לא אוכלים פרוקטוז ?

אחד הגילויים החשובים ביותר, הנחשפים בספר הזה, הוא שאם אתה אוכל כמויות גבוהות של סוכר, אבל לא פרוקטוז, הרבה עמילנים מקמח למשל, שמתפרקים בגוף לגלוקוז, הגוף יודע להפוך את הגלוקוז הזה לפרוקטוז, ושוב מפעיל את מנגנון ההגנה !. זה חידוש מדעי חשוב באופן יוצא דופן שהכבד שלנו יודע לייצר פרוקטוז, ושהוא עושה זאת בתגובה לרמות גלוקוז גבוהות.
הורדת פרוקטוז לא מספיקה. יש להוריד את צריכת הסוכר באופן כללי !

חשוב מאוד להוסיף שמקור הפרוקטוז הבעייתי זה הסוכר המוסף לאוכל ולשתייה, ולא הפירות. פירות מגיעים עם הרבה מתנות (כמו סיבים), שמשנות לחלוטין את ההשפעה המטבולית על גופינו, בתנאי, כמובן, שלא נגזים. 3-4 פירות ביום זה נפלא. תאכל 3 קילו של מנגו ביום, והמנגנון יופעל.

עוד נקודה חשובה היא שמה שמפעיל את הסוויץ׳ הוא קפיצה בריכוז הפרוקטוז בדם. אם תאכל 9 כפיות של סוכר על פני כמה שעות, או תשתה כוס קולה גדולה (שמכילה את אותה כמות) במהירות ביום קיץ חם, התגובה לכוס הקולה תהיה חזקה בהרבה. הסוויץ׳ מגיב לריכוז בדם, ולא לכמות הטוטאלית בגוף. זאת הסיבה שמשקאות סוכריים, הם מהדברים (בכוונה לא קורה לזה מזון) המשמינים ביותר הידועים.

עונה רביעית – שחקן מפורסם מסדרה אחרת מצטרף – המלח

באופן די הגיוני מבחינת הטבע, גם חוסר מים מפעיל את מנגנון ההגנה, כי כמו שאמרנו, מצבורים של שומן מכילים בתוכם מים חיוניים לשרידה בעונות יובש (ראה גמלים במדבר).

במקרה זה מה שמפעיל את המנגנון זה עליה מריכוז המלח בדם, שנובעת מירידה בנפח המים.

אם כן, גם מזונות מלוחים במיוחד מפעילים את סוויץ׳ ההשמנה.

גם במקרה זה, אם נאכל כפית מלח, או כפית מלח מהולה בליטר מים, התמונה תהיה שונה. מה שמפעיל את המנגנון הוא ריכוז המלח, ומכאן טיפ חשוב ביותר לחיים, להקטין באופן כללי צריכת מזונות מלוחים במיוחד (כמו חטיפים), ואם אוכלים אותם, לשתות איתם מים.

בכלל, שתיה מרובה של מים היי טיפ חשוב לירידה במשקל, וכדי להקטין את הפעלת הסוויץ׳.

בקיצור, סוכר, זה ממש לא ״קלוריה ריקה״, כפי שחשבנו בעבר. זאת מולקולה עם תפקיד אבולוציוני חשוב ביותר. הפעלה מואצת של מנגנון השמנה וחיסכון באנרגיה, שנועד להגן עלינו בזמני חוסר מזון ומים.

בטבע זה עובד מצויין, כי המנגנון עובר כיבוי בתקופת החוסר שלאחר הפעלתו, ואת האנושות זה הורג, כי אנחנו מפעילים אותו ברציפות כל חיינו.

אז באמא שלכם, תורידו צריכת סוכר ומזון תעשייתי באשר הוא !


קישורים:

קישור לספר Nature wants us to be fat :

https://www.amazon.com/Nature-Wants-Fat-Prevent-Reverse-ebook/dp/B097XMY9VG

שיחה עם Richard Johnson בפודקאסט המעולה של Peter Attia:

https://peterattiamd.com/rickjohnson2/

מאמר על המטבוליזם המופלא של יונק הדבש:

https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-4-36

סיכום מאוניברסיטת סן-פרנציסקו על הסוכר החבוי במזונות המתועשים:
https://sugarscience.ucsf.edu/hidden-in-plain-sight/#.YnIpafNByjg

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.