ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

יש כל מני טענות שמגיעות מעולם ה״רוח״ כבר אלפי שנים אבל מתקבלות אצלנו, המערביים חדי התודעה וחובבי המספרים בזלזול או התעלמות. ״תנו לנו מספרים״, אנחנו אומרים להם, ״אם לא נוכל למדוד, לא נוכל להאמין״.

אבל  ״החיים הם דבר מורכב ומעודן, ויש דברים שעדיין גדול עליכם למדוד״, הם אומרים לנו, ״אז תתעלמו מתחומי מחקר עתיקים וענפים רק בגלל שהמכשירים שלכם עדיין פרימיטיביים ביחס לתופעה המדוברת ??״

״כן !״ אנחנו עונים להם ״תמות נפשי עם מכשירים״.

מזל שהמכשירים הולכים ונהיים מעודנים יותר ויותר בקצב מסחרר, ופתאום, דברים שבעבר נראו כמו טענות מזרחיות חסרות שחר, הופכים פתאום לאמיתות מערביות מקובלות, ולא סתם מקובלות….חזית המדע.

דוגמה מובהקת לכך היא כל הידע על חיידקי המעיים, שמחבר את הכל להכל, ובמיוחד את המעי למוח, התזונה להלך הרוח, לאופי….דברים שעד לא מזמן היו נשמעים כלקוחים מכתבים הודיים וסיניים, ולקוחים עכשיו מכתבי העת החריפים ביותר במדע המערבי.

והנה נושא נוסף, שעושה עליה מרגשת מכתבי העת העתיקים, לכתבי העת החדשים :

מדיטציה !

אז מה גילה המדע המערבי, באיחור אופנתי של 5000 שנה על מדיטציה ?

קודם כל, יש פרץ עצום של התעניינות בנושא, בקרב מדענים מערביים, וזה משתקף בקפיצה חדה במספר המחקרים בהם מופיעה המילה הזאת. אם מקלידים ״מדיטציה״ במנוע החיפוש Pubmed, אחד ממנועי החיפוש העיקריים למדעי הרפואה-ביולוגיה, מגלים שמשחר ההסטוריה עד 1974 היו 94 מאמרים בהם הוזכרה המילה, אבל בין 1974 ועד היום, יש מעל ל 8600 כאלה!. זה אולי נראה לכם כמו מדד פשוט, אבל תזכרו שמילה כמו ״מדיטציה״ ממש ממש לא נזרקת סתם בכתבי עת מדעיים. עד לא מזמן היא הייתה כמעט סמל לחוסר מדעיות, ואם יש כזאת קפיצה, יש לכך סיבה אחת בלבד : זינוק גדול במידת העניין המדעי בנושא, או במילים פשוטות – זה עובד, ואנחנו רוצים לדעת איך ולמה.

אז קחו לכם כמה פניני ״זה עובד״ מהזמן האחרון:

בשביל לא לבזבז לכם את הזמן, נתחיל בשורה האחרונה : מדיטציה מאריכה חיים !

כמו שכבר אמרתי הרבה פעמים, הארכת חיים זאת שורה תחתונה חזקה ביותר. המשמעות של הארכת חיים היא דחיה גורפת של כל הסיבות למות. בטבע רואים את זה באופן ברור, מכיוון ששם אין הארכת חיים מלאכותית. בטבע ככל שאתה בריא, אתה חי יותר (אלא אם כן נטרפת…).

ובכן, מאמר אחד שפורסם בכתב העת The American Journal of Cardiology, סיכם את התוצאות של שני מחקרים קליניים שנעשו על מבוגרים עם לחץ דם גבוה (בגילאים ממוצעים של 66 או 81, במחקרים השונים). תזכרו שלחץ דם גבוה הוא גורם סיכון עיקרי למוות ממחלות לב, שהוא עדיין סיבת המוות המובילה במערב.

הנחקרים נחלקו לכמה קבוצות, שבאחת מהן, תורגלה טכניקת מדיטציה הידועה
בשם ״מדיטציה טרנסנדנטלית״.

פה אני חייב לעצור לרגע ולגלות לכם שאני גר ביישוב בשם ״הררית״ שהוקם במקור בתור כפר מודטים של המדיטציה הזאת בדיוק. אני הגעתי ליישוב שנים אחרי שהוא נפתח לקבלת אנשים ״רגילים״, שאינם מתרגלי מדיטציה ״מקצועיים״, אבל אחרי כמעט שמונה שנים ביישוב הזה, אני חייב להגיד לכם שיש פה כמה דוגמאות מובהקות במיוחד לאפקט החיובי של מדיטציה גם עם אריכות ימים, וגם על איכותם.

נמשיך:

לאחר שלושה חודשים של תרגול, המודטים בקבוצת הטרנסנדנטלית הראו לחץ דם נמוך יותר, שכאמור, הוא עניין משמעותי במיוחד, עם רמז עבה לשיפור הפוטנציאל לאריכות ימים בריאה, אבל ההבדלים החזקים יותר הגיעו מבחינה של הזמנים הארוכים : אחרי 7.5 שנים הסתבר שלמשתתפים בתוכנית הטרנסדנטלית היה סיכוי מופחת באופן משמעותי (23%), למות מכל סיבה שהיא !

מכל סיבה שהיא, מה שנקרא All cause mortality, זה מדד שמצד אחד הוא נשמע גס, אבל מצד שני הוא חזק במיוחד. ירד הסיכוי למות, נקודה. גם מדריסה של אוטובוס. האם יש כאן רמז ליכולת החדשה שלנו למדוד
קארמה ?? אבל זה כבר נושא למחקר אחר…תאמינו או לא, אפילו למילה הזאת כבר יש נוכחות מפתיעה ב Pubmed.

אז אחרי שהבנו שמדיטציה מורידה לחץ דם ומאריכה חיים, כמובן שנרצה לדעת איך, ובאופן מולקולרי, אם אפשר.

אז הנה מאמר שפורסם ב Nature, האורים והתומים של המדע המערבי האנליטי:

במחקר הזה החוקרים זיהו חלבון מוחי בשם RE1-Silencing Transcription factor, שזכה לשם החיבה REST, שהפעילות שלו קשורה בקשר ישיר לאורך חיי היצור, ושהתופעה הזאת נרחבת מאוד בטבע, מתולעים ועד בני אדם.

החלבון REST מפעיל את ביטויים של חלבונים שמורידים את הפעילות המוחית. הרגעה ברובד מולקולרי !!

החוקרים גילו שאצל אנשים מאריכי חיים, החלבון הזה פעיל יותר, ולהיפך. או במילים פשוטות, מוח רגוע, קשור בחיים ארוכים יותר. הסתבר גם שאם אתה מוחק את הגן הזה מהגנום של תולעים, אתה מקבל פעילות נוירונלית מוגברת, וקיצור חיים !

יותר מזה ???

וכמובן, איך לא, מסתבר שמדיטציה מועילה גם להרכב חיידקי המעיים, לתפקודו וכו׳

צירפתי לקישורים למטה מדיטציה מודרכת של מורה רוחני בשם Adyashanti, שם שעלול להישמע קצת מופלץ, אני יודע, אבל מדובר באחד מאנשי הרוח המודרניים העוצמתיים ביותר לטעמי, עד כדי כך, שנסעתי לעשות את הפוסט-דוקטורט שלי בסטנפורד, קליפורניה, מכיוון שהבחור גר שם, ורציתי לזכות באפשרות לפגוש אותו מפעם לפעם, מה שאכן קרה, והיה שווה כל חלקיק שניה.

קישורים:

מדיטציה מאריכה חיים

REST: החלבון המוחי שמקשר שקט לאריכות ימים

 מדיטציה מודרכת של Adyashanti

מדיטציה וחיידקי המעיים

עוד על מדיטציה וחיידקי מעיים

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.