ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אז מה זה בכלל הזדקנות ?
והאם ישנם כלים ביתיים בהם ניתן להאט את התהליך הזה באופן אמיתי ויעיל ?

בשנת 2013 ייצא לאוויר העולם מאמר מפתח בחקר ההזדקנות, שהגדיר את התהליכים הבסיסיים שמרכיבים את ההזדקנות הביולוגית,  ונתן להם את השם המכובד: The hallmarks of aging.

בעברית, hallmark, הוא סימן היכר, או מאפיין, רק שהמילים האלה חסרות את ההדר המצוי במילה hallmark. בכל מקרה, אני אכנה אותם מאפייני ההזדקנות.

אגב, ממש לפני מספר שבועות יצא חלק ב׳ בסדרה היוקרתית הזאת, והוסיף עוד כמה מאפיינים שהצטרפו לרשימה בעשר השנים שעברו מאז צאת המאמר המקורי.

לחובבי חיידקי המעיים המאמר החדש מרחיב את הלב במיוחד, מכיוון ששינויים במיקרוביום, נכנסו כמאפיין חדש של תהליך ההזדקנות, וזה ממש כאילו הקבוצה שלך עלתה לליגת העל ! 

אחד התהליכים שמאפיינים את תהליך ההזדקנות, והירידה בתפקוד שבאה איתו הוא הצטברות של ״תאים זומבים״, מה שמכונה Senescent cells. הם מכונים זומבים כי הם חיים, אבל במצב ביניים מוזר של עצירת גידול, שמזיק מאוד לסביבתם.

תאים שכאלה מאופיינים בשינויים גדולים בביטוי הגנים שלהם, ויציאה ממחזור החלוקה, כלומר עצירה במחזור חיי התא. המצב הזה יכול להיות תוצאה של נזקים ל DNA, הצטברות רעלים שונים, התקצרות הטלומרים, תפקוד לקוי של המיטוכונדריות ודלקתיות יתר.

התאים האלה מצטברים בגופנו ככל שאנחנו מזדקנים והצרה העיקרית איתם היא שהם ייצרנים בלתי נלאים של חומרים מעודדי דלקת, גם בסביבתם הקרובה, וגם ברמה הכלל גופנית-מערכתית, וכמו שאנחנו יודעים, פעילות לא תקינה שכזאת של מערכת החיסון היא מניע מרכזי של מחלות רבות, ושל תהליך ההזדקנות עצמו. אגב, דלקתיות יתר נכנסה לרשימת המאפיינים המכובדת רק במאמר החדש, מאוגוסט 2022, תוספת מאוד צפויה לאור מה שהתגלה בשנים האחרונות לגבי דלקתיות יתר: זאת האש הסודית שמתדלקת כמעט את כל המחלות הגדולות של העידן המודרני.

הרבה מאמצים בשנים האחרונות ממוקדים בפיתוח חומרים (Senolytic drugs) שיכולים לחסל באופן ספציפי תאי זומבי, בלי לפגוע בתאים הרגילים. זה כמובן ממש לא פשוט, ומזכיר מאוד את המאמץ העילאי לפתח חומרים שיהרגו תאי סרטן באופן ספציפי, כלומר, ללא פגיעה בשכניהם הצמודים -התאים הבריאים.

למה זה כל כך קשה ?

כי תא, שונה או ״חולה״ ככל שיהיה, הוא עדיין כמעט זהה, ברוב ההיבטים, לתא בריא ! השינויים, שעושים אותו ״חולה״ הם עדיין מינוריים לחלוטין בהשוואה להיותו עדיין תא חי ומתפקד, ועוד מאותו היצור.

לך תתכנן טיל שפוגע אך ורק בטרוריסטים, אבל שלפציפיסט שיושב לידו וקורא ספר, שלא יקרה כלום….בעיה קשה מאוד.

אז בעוד טובי חוקרינו עושים מאמצים, ראויים בהחלט, לפתור את הבעיה הקשה, הסתבר לאחרונה שלאמא טבע, כרגיל, יש פתרונות משובחים ועתיקים.

והפעם, ספורט (ואפילו לא כל כך הרבה).

מאמר מרגש מכתב העת החשוב Aging Cell מגלה לנו שתוכנית של שלושה חודשים בלבד (הכוללת יומיים בשבוע של אימוני כוח וסיבולת) הצליחה להוריד באופן משמעותי, אצל אנשים מבוגרים (בני 67 בממוצע), סמנים מולקולריים האופיינייים לתהליך ההפיכה לתאי זומבי, בקרב תאי חיסון במחזור הדם. בנוסף, ירד גם הריכוז  בדם של מולקולות חופשיות המקושרות להופעתם של תאים אלה.

במילים פשוטות: 

  1. פעילות גופנית מאיטה את אחד (ולא רק אחד כמובן) מהכוחות המניעים החשובים של תהליך ההזדקנות !
  2. לא צריך הרבה פעילות גופנית בשביל לקבל את התועלת.
  3. אף פעם לא מאוחר להתחיל – המחקר נערך על אנשים בני 67 בממוצע.

צריך עוד סיבות להתחיל ?!


קישורים:

סדנת FMD בסיני, דצמבר 2022, אחד הכלים המועילים והמשמחים להאטת ההזדקנות 

 המקורי, אין לנו סניפים נוספים The hallmarks of aging 2013

The hallmarks of aging 2022

ספורט מפחית תאי זומבי בדם

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.