ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

(הפוסט הכי ארוך שכתבתי, אבל מרתק, חשוב ומאוד יישומי)

עד לא מזמן קיבלנו את תהליך ההזדקנות כעובדה מוגמרת של החיים, מן ״עייפות החומר״, של החומר החי. נראה היה כאילו זה בכלל מהפיזיקה ולא מהביולוגיה -סוג של התפוררות תפקודית כללית – חוק טבע.

הגישה הזאת נזרקה אחר כבוד לזבל בשנות ה 80-90 כאשר התגלו גנים ספציפיים ששולטים בתהליך ההזדקנות.

מה זאת אומרת ״שולטים בתהליך ההזדקנות״ ?

זאת אומרת שאם אתה לוקח שמר אפייה למשל, יצור חד תאי, שהרבה יותר דומה לנו ממה שנראה, ולמדנו ממנו הרבה על הגנטיקה שלנו, ומשנה לו גן שכזה, אתה יכול להכפיל לו את אורך החיים !

אוקיי, אז הארכת את החיים של שמר משבוע לשבועיים, מה הביג דיל ??

ביג, ביג, ביג פאקינג דיל !!!

אני אחזור שוב למה זה כל כך משמעותי : צריך להבין שבטבע אין חדרי טיפול נמרץ ואין הארכות חיים ליצורים חולים. בטבע מי שחולה, חייו מתקצרים, ומי שחייו ארוכים, המשמעות היא שהוא דחה באופן גורף את כל המחלות – פטור טוטאלי מכל המחלות. על זה אנחנו מדברים, ולכן תחום ה Longevity, או אריכות הימים בעברית, ממנו יוצא הסיפור אותו אני מספר היום, הוא כל כך משמעותי. אחד הסיפורים המרתקים ביותר בביולוגיה והרפואה של הזמן הזה.

גם שמסתכלים על זקנים מופלגים בריאים רואים שזה לא שהם הצליחו לשרוד את מחלות הזיקנה לאורך זמן רב יותר, אלא שכל השלב הזה התחיל אצלם בעיכוב של כמה עשרות שנים. פטור גורף של 30 שנה ממחלות זיקנה, על זה מדובר.

מסתבר שניתן להאריך באופן משמעותי חיים של יצור על ידי הפעלה או כיבוי של גן בודד.

מסתבר גם שהגנים האלה הם חלק חשוב במערכת ההפעלה של החיים. הם קיימים ושמורים בכל עולם החי כמעט, משמרים ועד בני אדם, וכמו שאנחנו יודעים, האבולוציה היא תהליך אופטימיזציה חסר סנטימנטים. מה שלא עובד לא שורד. אנזימים ועקרונות שנמצאים כמעט זהים בכל עולם החי משמרים ועד בני אדם, הם כנראה קונספטים בסיסיים, שעובדים. מערכת ההפעלה של החיים על הפלנטה.

וכך התגלו להם כמה סוגים של גנים לאריכות ימים (נקרא להם גלי״ם, כי אני גולש), והחדשות החשובות והיפות הן שהגנים האלה למעשה מחברים את אורך החיים שלנו לגנטיקה שלנו, או במילים אחרות : אנחנו יכולים לשלוט בהפעלה של הגנים הסופר-חשובים האלה על ידי בחירות פשוטות של אורח חיים.

עכשיו נראה מי הם הגנים האלה, וכיצד שולטים עליהם:

  1. נתחיל עם גן שמקודד לאנזים בשם AMP-activated protein kinase – AMPK. האנזים הזה יודע לחוש את מצב האנרגיה בתא, וכאשר התא נכנס למצב ״עוני אנרגטי״, כמו בצום למשל, האנזים הזה מתעורר, ומתחיל להפעיל תהליכי מיחזור תאיים, שנותנים לתא אנרגיה, ועל הדרך גם נפטרים מרכיבים פגומים. למעשה זה סשן שיפוצים איכותי ברמה התאית, ואחד הדברים העיקריים שמפעילים אותו זה רמת סוכר נמוכה, והפעלה של AMPK.
  2. מגה כוכב נוסף בתחום הארכת החיים הוא Mammalian target of rapamycin- mTOR
    האנזים הזה הוא סוג של שופט עליון בתא וגם הוא יודע להכריע בנושאי שפע או חוסר, אבל מה שמפעיל אותו זה סוג מסויים של חומצות אמינו (אבני הבניין של החלבונים) שמגיעות מעולם החי כלומר בשר, ביצים וחלב. כאשר יש שפע, mTOR אומר ״זה הזמן לבנות״ ושולח את הייצור לבנייה וגדילה. עוד תאים, עוד שרירים וכו׳, וכאשר יש חוסר, זה הזמן לעצירה, שיפוצים וניקיונות. 

העיקרון החשוב הזה של בניה או נקיונות, מוביל אותנו היישר אל משפחת מאריכי החיים הבאה:

  1. משפחת ה Sirtuins שומרים לנו על המבנה המרחבי של הגנום – האפיגנום.
    הגנים שלנו, כלומר הקוד הגנטי, מסודר בגרעין התא במבנה מרחבי מסויים, והמבנה הזה חשוב מאוד ליכולת של גן לעבור הפעלה. אם המבנה פתוח ורפוי, מנגנוני התא יכולים להיכנס ו״לקרוא״ אותו, ואם המבנה דחוס וסגור, הגן לא נגיש ולא פעיל. כאילו לא קיים.
    המבנה המרחבי שולט בפעילות !
    עיקרון עתיק יומין, שנמצא משמרים ועד בני אדם הוא שמשפחת ה Sirtuins, עושים שני תפקידים: גם שולטים בפעילות של גנים חשובים ביותר שקשורים למין והתרבות, וגם מתפקדים בתיקון של נזקים ל DNA, ממש תיקון של שברים במולקולות הארוכות האלה.
    מה שיוצא מכך שהם עושים את שני התפקידים הוא מנגנון הגנה עתיק וגאוני : אם יש נזקים
    ב DNA, הם עוזבים את מקומם על הגנים והולכים לתקן, ואז הגנים האלה משנים את פעילותם. או בקיצור, שהמצב לא טוב, מפסיקים להתרבות ולגדול, והולכים לתקן !
    או גדילה או שיפוצים – זה העיקרון, והעיקרון הזה מדבר ישר אל הצלחת שלנו והרגלי החיים שלנו.

עכשיו נראה איך כל אחד מהשלושה קשור לחיים שלנו, ומה ניתן לעשות כדי לכוון אותם כך שיפעלו לתועלתינו.

  1. דרך חשובה להפעלת  AMPK היא צריכה של פחות סוכר. במצב חוסר סוכר, המתרגם בתא לחוסר אנרגטי, האנזים הזה מופעל ושולח את התא לסשן ניקונות ומיחזור איכותי. בנוסף, חומרים מפעילי AMPK, כמו תרופת הסכרת מטפורמין, אכן מארכים חיי יצורים, ובימים אלה ממש עורך חוקר חשוב בתחום, ניר ברזילי, ניסוי קליני שיראה אם זה אכן עובד גם באדם.
  2. במקרה של mTOR, העניין הוא דווקא להרגיע את פעילותו. צריכה של פחות חלבון מהחי גורמת לחלבון הזה להחליט ״עכשיו לא בונים וגדלים, עכשיו עוצרים, מנקים ומשפצים״. בנוסף, חומרים כמו Rapamicin, יודעים לעכב את פעילותו של mTOR ולהאריך חיי יצורים באופן משמעותי.
    צפו לתוספים נוספים בעתיד הקרוב
  3. כדי להפעיל את משפחת ה Sirtuins, ניתן לעשות מגוון דברים. חלקם עתיקים ביותר, כמו אמבטיות קרח או צום, וחלקם חדשים ביותר, כמו לקיחה של תוספי תזונה כמו NR או NMN שמתפרקים לחומר בשם NAD, שמפעיל את הסירטואינים, והם מהמילים החמות ביותר היום בעולם התוספים המדעיים המודרניים.

כמו שניתן לשים לב, צום הוא המכנה המשותף, ואכן צומות והגבלות קלוריות למיניהן הם המניפולציות מאריכת החיים החזקות ביותר הידועות כיום, ומשום כך מהדברים הבריאים ביותר שאדם יכול לעשות !


התוצאה של ההבנות האלה היא שכיום ניתן לשחק באורך החיים של יצורים, כלומר בקצב ההזדקנות שלהם, באופן אלוהי למדי. ניתן להאיץ את ההזדקנות, להאט אותה, ואפילו להחזיר אותה אחורה ! אנחנו צועדים אל מעיין הנעורים בחזה מתוח, וגילאי 150 או 200 כבר לא נראים כמדע בדיוני.

קבוצת חוקרי הזדקנות מובילים אפילו הצליחו לשנות את ההתייחסות של ה FDA לזיקנה.
מעכשיו הזדקנות זה לא סתם תהליך טבעי ובלתי נמנע, זאת מחלת האם, וכל המחלות הכרוניות הם סימפטומים שלה ! (ראיתם ילדה בגן עם סרטן שד או ילד בגן עם אלצהיימר?)
שינוי הקונספט הזה הוא לא רק פוליטיקה. זה שינוי מהותי שיפנה הרבה משאבים לחקר הבעיה הבסיסית : איך לדחות את תהליך ההזדקנות ולחיות בבריאות גופנית ומנטלית עוד עשרות שנים !

בינתיים, ברור לחלוטין שניתן לדחות אותה בעזרת תזונה, צום, אמבטיות קרח, סאונות ופעילות גופנית.

ניצחון ההיפים כבר אמרתי ?

 

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.