ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

צום הוא אחד הכלים הבריאותיים העוצמתיים ביותר הידועים לאדם, עם פוטנציאל אדיר לריפוי, הקלה או ומניעה של כמעט כל מחלה מהמחלות הכרוניות הגדולות של העולם, כמו בעיות מטבוליות (השמנת יתר, סכרת, כבד שומני, יתר לחץ דם), סרטן, אלצהיימר, מחלות מעי דלקתיות, ושאר מצבים דלקתיים, ואפילו דיכאון, חרדות וכו׳

שיטת הריפוי, מהעתיקות בעולם, היא מהנושאים החמים ביותר היום במדע.

אפשר ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של הצום בלי לצום ובלי לסבול מרעב. 

מתוך הבנה של מה קורה בתאים שלנו במצב צום, חוקר חשוב מאוד בעולם היום, וולטר לונגו, הגיע למסקנה שבשביל לקבל את התועלות הכל כך עמוקות של הצום, לא חייבים לצום לגמרי, אפשר להשתמש בחמישה ימים של דיאטה, בה אתם אוכלים דברים מסויימים, בכמות מוגדרת ו״עובדים״ על תאי הגוף, כך שהם מגיעים למסקנה שאתם בצום. 

זה גאוני במיוחד מכיוון שזה בעצם מנגיש מצב של צום לקהל הרבה יותר רחב ומאפשר להנות מהיתרונות האדירים שלו בלי להיות רעבים!.

הגישה הזאת מכונה Fasting Mimicking Diet או בקיצור FMD.

FMD הוא כלי-על מבחינה בריאותית, ואם נשלב אותו עם אורח חיים ותזונה איכותיים, הסיכויים שלנו לחיות חיים בריאים ומלאים, ועם פחות תחלואה כרונית, יגדלו באופן משמעותי.

חמישה ימים של תזונה שכזאת הוציאו אותי ביעילות מדהימה מהזנב הדיכאוני והלא סימפטי שנשאר לאחר שחליתי בקורונה (Long Covid), שאגב הייתה אצלי שפעת קלה של יום וחצי. 

בנוסף, אנשים רבים שעשו את הדיאטה הזאת מדווחים על שיפור משמעותי עד העלמה של מגוון מצבים דלקתיים, שיפור בשינה ובמצב הרוח, ירידה במשקל, שליטה בתחושת הרעב….בקיצור תועלות חובקות חיים.

                              חשוב : אני לא רופא והכתוב בפוסט לא מהווה הנחיה רפואית.
 בנוסף, אם מישהו מעוניין לנסות את השיטה, חשוב מאוד לעשות את זה רק בהנחיה מקצועית !!!

מה שאני מתאר כאן הוא הגרסה האישית שלי, שפיתחתי על סמך העקרונות אותם לונגו מפרט בספרו החשוב : The longevity diet. ממליץ עליו בחום !

המחקרים והניסויים הקליניים פורצי הדרך שלו על סרטן, סכרת, מחלות מעי דלקתית ועוד ועוד, נעשים על קיטים שמכילים את התזונה הדרושה לחמשת הימים, ואותם ניתן לקנות כאן (ללא שום קשר אלי), למי שמעוניין.

הפוסט הזה מכיל את התיאור המלא לשיטה שלי, כך שמי שמעוניין, יכול לעשות את זה בעצמו. עם זאת, מומלץ, בפעם הראשונה להצטרף לאחת הסדנאות שלנו (יש סדנאות אונליין, וגם פיזיות. קישורים בתחתית הפוסט. הסדנאות מכילות הרצאות ערב שנותנות הבנת עומק על התהליך, תמיכה קבוצתית, ליווי ומענה על שאלות, מעקב אחרי ערכי הסוכר והקטונים בדם שלכם…בקיצור, חווית למידה מעמיקה, שאחריה תרגישו יותר בטוחים לצאת למסע בעצמכם בפעמים הבאות.

ארבעת העקרונות של הדיאטה הם:

  1. חוסר סוכר
  2. מיעוט חלבון
  3. חוסר חלבון מהחי (רק למספר ימים, לא באופן גורף לחיים)
  4. מיעוט יחסי של קלוריות

הגירסה שלי מכונה דיאטת סלא״ם, ראשי תיבות של סלט, אגוזים ומרק, וזה המתכון:

אזהרה חשובה:

אחד הדברים החשובים והמועילים שקורים בצומות זה ירידה ברמת הסוכר בדם, אבל חילוף החומרים של אנשים שונים הוא שונה מאוד, ובמקרים מסויימים רמת הסוכר יכולה לרדת יותר מדי, מצב הנקרא ״היפוגליקמיה״, שהוא מצב מסכן חיים.
חשוב מאוד להכיר את הסימנים למצב הזה, ובמידה שהם מתחילים לאכול משהו מתוק, כמו תפוח למשל, והמצב משתפר מאוד תוך דקות ספורות.
אם אתם מנסים בעצמכם את דיאטת סלא״ם, חובה שיהיה איתכם פרי מתוק כגון תפוח או כמה תמרים זמינים בכל עת !

אלה התסמינים של ירידת סוכר שכזאת: זיעה קרה, רעב, רעד, חולשה ודפיקות לב. אם לא מטפלים במהירות וביעילות בבעיה, מופיעים גם בלבול חושים, התנהגות בלתי רגילה, חוסר יכולת לחשוב בבהירות ודיבור בלתי ברור.

אזהרה חשובה נוספת: השיטה הזאת, וצומות באופן כללי יכולים לגרום לירידה בלחץ הדם ויש סכנת התעלפות. זאת אחת הסיבות המרכזיות לכך שיש לעשות את זה רק בהנחיה מקצועית, ובמיוחד אם יש לכם הסטוריה של לחץ דם נמוך, נפילות לחץ דם וכיוב.

ועכשיו למתכון לדיאטת סלא״ם:

שבוע הכנה (מומלץ אבל לא חובה) – בשבוע שלפני ה״צום״ יש להוריד את כמות החלבון מהחי, הסוכר על כל גווניו, וקמח לבן, למינימום האפשרי לכם.

תפריט לחמישה ימי דיאטת סלא״ם:

קערת סלט ירקות אישית בצהריים. כמו מנת סלט סטנדרטית במסעדה, אבל לא מהמוגזמות. ללא ירקות שורש, כי רבים מהם יותר סוכריים.

קערת מרק ירקות אישית בערב (ללא תפ״א, בטטות, גזר וסלק, שהם עמילניים. (כל שאר הירקות בסדר) 

חופן אגוזים (40 גרם, אגוזי מלך, לוז, שקדים, מקדמיה), לבחירתכם מבחינת הזמן ביום

שמן זית בנדיבות על הסלט והמרק

תוסף מולטי ויטמין אחד ביום (מחברה איכותית, כמובן)

תוסף אומגה 3 אחד ביום (1000-2000 מ״ג). בישראל אני ממליץ על אומגה גליל (לקוראי היוקרתיים, קוד קופון להנחה באתר אומגה גליל: להכניס את הקוד amotz100).

לאכול 12:12 – להאריך את ״צום הלילה״ ל 12 שעות (אם אכלת ארוחת ערב ב20:00, אז לאכול בבוקר למחרת משמונה בבוקר).

לא לאכול בשעה הראשונה אחרי שקמים בבוקר, וגם 2-3 שעות לפני השינה בערב

תפריט יום היציאה מהצום – טבעוני, ללא סוכר וקמח לבן, וללא מזון מתועש ומעובד.

שתיה של תה ירוק  – אפשר להכין בבוקר טרמוס גדול, ולשתות את זה במקום מים לאורך ביום

טריקים מעולים להורדת הרעב 

  1. כוס קפה שחור עם כפית סיבים מסיסים, וכף שמן MCT (ניתן לקנות אבקת סיבים מסיסים בכל חנות טבע). קישור לפוסט מפורט, וסרטון על הכנת הקפה המעולה הזה.
  2. לשתות כף של שמן MCT שמתחיל להתפתח הרעב (ניתן לקנות בחנויות טבע).
  3. כוס מים עם חצי כפית מלח יכולה להוריד כאב ראש, וגם רעב (כי לפעמים אנחנו רעבים בצום כי חסר לנו מלח), ובנוסף, במקרים מסויימים קורה שחשים דופק לב גבוה בזמן צום, וכוס מי מלח שכזאת, יכולה ממש לעזור (ועוד כמה כוסות מים).

למי לא כדאי או אסור לצום:

  • מי שלוקח תרופות נגד סכרת ! (בשילוב עם צום יכול להביא לירידה מסוכנת בסוכר).
  • בהריון, או הנקה
  • במשקל נמוך מדי או אנורקסיה
  • מחלות כבד וכליות
  • אתלטים בתקופות אימון אינטנסיביות

סך הכל זה ממש לא קשה. 

הימים השני והשלישי הם הקצת יותר מאתגרים: קצת יותר רעב ולפעמים כאב ראש (לשתות מי מלח). זה בדרך כלל ממש משתפר בערב היום השלישי, והימים הרביעי והחמישי הם פסטיבל של אנרגיה, אופטימיות וצלילות מחשבה ממכרת.

מומלץ ביותר לקנות מכשיר למדידת סוכר קטונים בדם. אני משתמש בזה, ומאוד ממליץ על זה כי זה מחבר את התחושה הפיזית והמנטלית עם הערכים מהדם, ונותן הבנה מאוד עמוקה של התהליך !
בנוסף, מעקב אחרי הסוכר בדם הוא בכלל כלי חשוב מאוד לשמירה על הבריאות, גם ללא קשר לסכרת.

וכמובן, הפחתה של סוכר וקמח לבן, הם כלי חשוב במצבים בהן מעורבת דלקתיות, ובכלל לחיים. כתבתי על זה בהרחבה בפוסט הזה, ודיאטת סלא״ם היכ לי מעולה בלהעיף סוכר וקמח לבן מהחיים שלכם. ככה אני עשיתי את זה, והייתי בעברי מכור סוכר אמיתי !

קישורים:

להצטרפות לסדנת האונליין הבאה

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות.

סרטון קצר על סדנת דיאטת סלא״ם שהייתה בסיני

צום ומעיין הנעורים – הרצאה משנת תודעה על נפלאות הצום ככלי על בבריאות האדם

כתבה שלי במאקו על צום וסיבה עיקרית לתועלות האדירות שלו 

The longevity diet הספר של וולטר לונגו

הרצאת Ted של פרופ׳ לונגו:

קישור לאתר של לונגו, העמוס במחקרי מעבדה וניסויים קליניים :

מכשיר מומלץ למדידת סוכר וקטונים בדם, שניתן לקנות בארץ

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.