ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

ושוב הפתענו את האבולוציה

אנחנו לא מפסיקים להפתיע אותה, כפרה עליה. מיליארדי שנים אנחנו מתנהלים בעצלתיים במסלול המקובל על הפלנטה, ובהרף עין אבולוציוני קצרצר של 200 שנה, המהפכה התעשייתית, עשינו כאלה שינויים קיצוניים, שהאבולוציה אומרת לחברותיה ״אל תסתכלו עלי, זה לא ממני״.

אחד הדברים הכי גדולים שקרו פה ב 200 השנה האלה זה זינוק אדירים בצריכת הסוכר.

מצריכה שנתית ממוצעת של 2.5 קילו סוכר לאדם בשנה, קפצנו ל 60 !

עכשיו, צריך להבין שסוכר זה לא עוד מולקולה. סוכר זה האבא של כל הנוטריאנטים. זה הדלק הראשי של תאי הגוף. זה חומר מדהים. החיים על הפלנטה הזאת מבוססים עליו. שני הפלאים הבסיסיים של עולם הצומח הוא שימוש באנרגית שמש לייצור סוכר וחמצן. מהסוכר הזה, נבנים כל החיים פה.

תחשבו רגע על אייפד. אייפד אוהב חשמל, נכון ?

מה זה אוהב, חייב חשמל, אחרת הוא סתם חתיכת ג׳אנק. אבל אם נחבר אותו לתלת פאזי, כמות אנרגיה מוגזמת לחלוטין בשבילו, הוא יישרף במקום. הבדל של כמות.

אנחנו הקפצנו את כמות הסוכר פי למעלה מ 20, ותיבלנו את זה בהורדה משמעותית של פעילות גופנית, ועוד כמה הפתעות שנדבר עליהן בהמשך, והתוצאה היא מגיפה מטורפת של בעיות מטבוליות, כלומר בעיות במשק האנרגיה בגוף. 

דוגמה מצמררת לכך היא השיעור הבלתי נתפס של מעל 70% עודף משקל או השמנת יתר באמריקה כיום. 

שבעים אחוז !!

זאת מגיפה שלידה הקורונה היא גירוד קל בעורף, גם מבחינת האפקט על שלה על האוכלוסיה, וגם על מערכת הבריאות.

ומה יש לחיידקים לתרום לתופעה ?
אז כמו שאמרנו, חיידקים הקימו את מערכת ההפעלה לניהול אנרגטי על כדור הארץ, ושרידי חיידקים קדומים נמצאים גם בתאי הצמח – הכלורופלסטים, וגם בתאי החי – המיטוכונדריה, והם אלה שיודעים להפוך אנרגיית שמש, לחיים. ומכיוון שמדובר על ההנהלה האנרגטית של הכדור, צפוי בהחלט שתהיה להם יד ורגל במגיפת הניהול האנרגטי הכושל הזאת.

אבל לעוצמת מעורבות כמו שהתגלתה בשנת 2013 במעבדתו של ג׳ף גורדון, מהחוקרים המובילים בתחום, לא ציפינו:

בשביל להבין את עוצמת התגלית, חשוב לחדד את ההבדל שבין קשר לסיבתיות. בלבול ביניהם עומד בבסיסם של הרבה דיונים עקרים, והנה דוגמה מפורסמת לבלבול שכזה:
נגיד שחייזרים צופים בכבישי כדור הארץ ומבחינים שברוב האתרים בהם התרחשה לאחרונה תאונת דרכים, יש נוכחות גבוהה במיוחד של שוטרים. חייזר עם קצר לוגי קל בין האנטנות יכול להסיק מכך ששוטרים גורמים לתאונות דרכים – כי עובדה, יש שוטרים, יש תאונות. זאת הטעות הקלאסית בין סיבתיות להקשר. השוטרים אינם הסיבה לתאונה, אבל הנוכחות שלהם בהחלט קשורה אליה.

אז מה זה קשור ל 2013 ?

ידענו כבר לפני 2013 שקהילת חיידקי המעי של אדם שמן שונה מזו של אדם במשקל תקין. כלומר, ידענו שיש קשר. אבל לא ידענו האם לחיידקים יש תפקיד ממשי בהשמנת היתר, כלומר קשר סיבתי להשמנה, או ששינוי החיידקים זאת ״תופעת לוואי״ של ההשמנה.

בשביל לבדוק האם החיידקים מסוגלים לגרום להשמנת יתר, החוקרים מצאו זוגות של תאומות זהות מבוגרות, כדי שלפחות הגנטיקה שלהן תהיה זהה, אבל אחת בהשמנת יתר, ואחת במשקל רגיל, והשתילו צואה שלהן במעי של עכברים שגודלו במעבדה כך שאין להם חיידקי מעיים.

אדבר עוד הרבה על השתלות צואה, חלק מעניין במיוחד מרפואת העתיד, שכבר מתחיל להרעיד פה את האדמה, אבל לעת עתה צריך להבין שהצואה מכילה מעין תמונה רגעית של חיידקי המעי של התורם, וכמובן מבחר גדול של החומרים שהם מייצרים. זאת חתיכה מלאה חיים ומורכבת באופן יוצא דופן.

מה שהחוקרים גילו הוא שעכברים שקיבלו השתלת צואה, כלומר חיידקי מעיים, מהתאומה השמנה – פיתחו השמנת יתר !! (Riduare #).

המאמר פורסם באחד מכתבי העת היוקרתיים ביותר, Science, ועורר הדים רבים, ובצדק. ברגע ההוא גילינו שהשינוי בחיידקי המעי שקיים במצב של השמנת יתר הוא לא איזה סימפטום שולי של התופעה. הוא חלק מהמנוע שלה, ושניתן להעביר השמנת יתר על ידי העברת חיידקים מאדם שמן. בנוסף, העובדה ש״חיידקי ההשמנה״ מאדם יכולים להשרות את התופעה בעכבר, מרמזת על כך שמדובר במנגנון בעל רלונטיות נרחבת בעולם הטבע.

אבל המאמר הזה לא הסתיים בכך. הסתבר שאם אתה מגדל את העכברים שקיבלו צואה מהתאומה השמנה ביחד עם אלה שקיבלו ״צואה רזה״, העכברים שקיבלו את ה״צואה המשמינה״, לא משמינים !

זה מרמז על כך שהעכברים שקיבלו ״צואה משמינה״ עשו לעצמם, כנראה, השתלת צואה עצמית, כאשר הם טעמו מהצואה של חבריהם לכלוב, והצילו את עצמם מהשמנת היתר.

וזה לא קרה הפוך !

אם כן, עכברים יודעים מה שהסינים ידעו לפני 1700 שנה, שהשתלת צואה (או ״מרק צהוב״ בסינית), יכולה לשמש טיפול במגוון מחלות. 

אז אם שינוי קהילת חיידקי המעי, (Dysbiosis), הוא תהליך כל כך ברור בהשמנת יתר, כמובן שנרצה לנצל את התופעה לתועלתינו, כלומר, לתקן את קהילת החיידקים כאסטרטגיה טיפולית.

פרוביוטיקה להשמנת יתר ?

כן !

ניסוי קליני יפה שפורסם לאחרונה הראה שלקיחת כדור אחד של פרוביוטיקה מסוימת, במשך 9 חודשים, גרם למבוגרים בעודף משקל לרדת במשקל ובהיקף המותן, וזאת למרות שלא שינו שום היבט אחר של אורח חייהם. האפקט הגיע מהפרוביוטיקה.

הדרך דרכה משפיעים חיידקי המעיים על השמנת היתר עוד לא ברורה. אחד ההסברים הוא שהחיידקים משנים כימית את חומצות המרה, שחיוניות באופן ישיר לספיגה של שומנים במעי. 

הסבר אחר הוא שהחיידקים משפיעים על רמת הדלקתיות בגוף, ואנחנו יודעים היום שהשמנת יתר מלווה ב״דלקת בווליום נמוך״, במשך שנים רצוף.

ולאחרונה נוסף הסבר מכיוון אחר לחלוטין: הסתבר שזנים מסויימים של חיידקים יכולים לשנות את הרכב ההורמונים בהיפותלמוס במוח, ושישנו קשר בין שינוי החיידקים האופייני להשמנת יתר, לבין תפקוד ה״מעגלים החשמליים״ בהיפותלמוס!. 

אלה חדשות חשובות מכיוון שאופי הפעילות במעגלים המסויימים האלה בהיפותלמוס קשור היטב לבקרה על משק האנרגיה בגוף, ליכולת שלנו לחוש רעב ושובע ולהתפתחות השמנת יתר.

בקיצור, אל תתבלבלו מזה שקוראים להם ״חיידקי המעיים״. הם יושבים במעיים, משנים את פעילות המוח, ותפקידם בהשמנת יתר, המגיפה המשמעותית ביותר בעולם כיום, הוא תפקיד מפתח !

 

קישורים :

השריית השמנה בעכברים על ידי השתלת צואה מאדם שמן:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24009397/

 

מאמר פרוביוטיקה וירידה במשקל:

https://www.nature.com/articles/s41598-020-78285-3

 

הקשר בין שינוי חיידקי המעיים לתפקוד ההיפותלמוס במוח:

https://www.nature.com/articles/s41366-021-00953-9

 

 

 

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.