ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

הביולוגיה שלנו נוצרה בעולם שונה מאוד מהעולם בו אנחנו חיים היום. 

למעשה אנחנו קצת חייזרים בהקשר הזה. עד לפני כמה אלפי שנים, שמבחינה ביולוגית-אבולוציונית זה מצמוץ קל בעין השלישית, העולם היה שונה, התזונה הייתה שונה, ואורח החיים היה שונה באופן מהותי, ולפתע עלינו על חללית שהנחיתה אותנו פה. ברור שלוקח זמן להסתגל, אחרי מליוני שנים של הרגלים (ביולוגיים).

בעולם הישן היו קשיים במישורים שונים כמו תקופות של רעב, קור, חום או צורך במאמץ גופני. בקיצור, לא תמיד היה נוח.

אבל מה ?

זאת הסביבה בה נוצרנו, או ליתר דיוק, זאת הסביבה שיצרה אותנו.

תוצאה מעניינת מאוד של סביבת הייצור הזו שלנו היא שגלים של סטרס במישורים השונים, היו מאז ומעולם חלק מהביולוגיה שלנו, והיום אנחנו מגלים יותר ויותר עד כמה הם חשובים לחיינו ומה קורה כאשר הנטיה שלנו לנוחות שודדת אותנו מהם.

אנחנו יודעים היום שמינונים מדודים של רעב (צום, צום לסירוגין וכו׳), הם אולי המניפולציה הבריאותית החזקה ביותר הידועה לאדם. זה משתקף היטב בעובדה שהפחתה קלורית היא, נכון להיום, הדבר שיכול להאריך חיים של יצורים באופן המשמעותי ביותר.

כאמור, בטבע אין חדרי טיפול נמרץ ומחלקות פנימית ג׳. בטבע הדיל הוא פשוט ביותר – אם אתה מאריך חיים, סימן שאתה בריא. מכיוון שכך, הארכת חיים היא תוצאה של שיפור בריאותי גורף, או במילים אחרות – דחיה של כל מחלות הזיקנה, שמקצרות את החיים.

וזה מה שמינון בריא של צום עושה – זה סטרס שמביא בריאות.

אותו הסיפור עם קור- כמו הטרנד היפה של אמבטיות קרח ומקלחות קרות. מי שמתעניין יכול לשמוע הרצאה של ווים הוף בנושא (לינק בסוף). דמות מרתקת בעיניי, סוג של סופר יוגי מודרני.

אותו הסיפור עם חום – סאונות גם הן נחשבות בריאות ביותר. ב 2015 יצא מאמר מרתק שעקב אחרי 2315 פינלנדיים (חובבי סאונה ידועים), במשך 5 שנים והראה קשר ברור בין שימוש רגיל בסאונה לבין ירידה במחלות לב (עדיין גורם המוות הראשון כיום), וירידה ב All cause mortality, או מוות מכל סיבה אחרת.

אותו סיפור עם ספורט. פה לא נראה לי שיש צורך להרחיב יותר מדי – לכולם ברור שמינון מתאים של פעילות גופנית הוא אחד הדברים הכי מקדמי בריאות, אריכות חיים ושמחה שיש, וגם פעילות גופנית יוצרת ״נזקים״ מועילים: למשל, כאשר אתם יורדים בריצה במדרגות, נוצרים שברים מקרוסקופיים בעצם, שאחר כך מאוחים ונסגרים כך שבסוף התהליך, העצם חזקה יותר. אדם ששוכב תקופה ארוכה במיטה, למשל, לא עובר את התהליך הזה, והעצם שלו נחלשת.

״הורמזיס״ – ככה נקרא העיקרון של סטרס שבסופו של דבר מביא תועלת. כמובן שאם מגזימים ברעב, חום, קור או פעילות גופנית…עוברים מהורמזיס לנזק.

 

אבל למה לכל הרוחות אנחנו צריכים סטרס בשביל להיות בריאים ושמחים ??
תכלס השאלה ״למה״ היא שאלה תיאולוגית, ולא ביולוגית, והתשובה, כפי שכתב אותה ארז הלוי בשירו היפהפה, היא כי ״כך ברא אותך הטבע״.

בתור ביולוג, יותר קל לי להתעסק בשאלה ״איך זה עובד״, מאשר בשאלה ״למה זה ככה״.

אז הנה עקרון ביולוגי שנוכח באופן כה נרחב בעולם הטבע, משמרים ועד בני אדם, שבהחלט ניתן להכליל אותו בחוקי החיים הבסיסיים, או ״מערכת ההפעלה של הטבע״. Windows 1.

העיקרון הוא שאם יש שפע (למשל שפע נוטריינטים – מזון), אתה בונה ומתפתח, ואם יש חוסר, אתה עוצר בניה, מהדק חגורה, ויוצא לסשן נקיונות (ברמה התוך תאית), כדי לייעל את תהליכי החיים ולהתאים את עצמך לתקופת החוסר.

או בניה או נקיונות !

ישנה משפחת אנזימים בשם Sirtuins, שמדגימה באופן יפה מאוד את העיקרון הזה:

כאשר הכל תקין הסירטואינים יושבים על הגנום ושולטים בגנים הקשורים לרביה והתפתחות, אבל אם יש נזק לגנום (למשל שברים בגנום כתוצאה מקרינה, כימיקלים וכו׳), הסירטואינים עוזבים את מקומם על הגנים של הרביה – והולכים לתקן את הנזק. כתוצאה מכך תהליכי הגדילה והרביה (במקרה של שמרים), נפסקים. זה סוויץ׳ שאומר ליצור ״הכל בסדר, אפשר לגדול״ או ״המצב קשה, צריך להצטמצם ולשרוד עם מה שיש״.

או בניה או נקיונות !

אבל שוב הפתענו את האבולוציה והיום אנחנו יכולים להעביר חיים שלמים ללא טיפת רעב, ללא חום, קור, וללא פעילות גופנית.

התשלום על זה הוא שתקופות הנקיונות התוך תאיים, שמחווטים למנות של סטרס – נלקחו מאיתנו, והתוצאה היא המגוון הגדול של המחלות הכרוניות של העולם המודרני. סכרת, השמנת יתר, כבד שומני ומחלות לב היו מאוד נדירים לפני מאה שנה בלבד….

תחשבו על חדר שחיים בו שנים, ולא עוצרים לעולם לסדר או לנקות אותו. ברור שהתפקודיות של המקום נפגעת. זה בדיוק מה שקורה ברמה התאית.

אחד הדברים החשובים שמתרחשים בעקבות גלים של הפחתה קלורית או פעילות גופנית הוא רענון של המיטוכונדריות – תחנות הכוח (אבל לא רק), של התא. אנחנו יודעים היום ששמירה על מיטוכונדריות תקינות היא קריטית לבריאות גופנית, נפשית, ולאריכות חיים, ושהפרעות בבריאות המיטוכונדריה קשורות היטב היטב לכל 10 סיבות המוות המובילות בעולם !. 

וזה גם ממש הגיוני – תן לאייפד פחות חשמל ממה שדרוש לו, ולא תוכל לשחק. רק שבמקרה שלפנינו האפליקציות שהיינו רוצים להריץ הם זיכרון, תנועה, שמחה וכו׳

 

כמובן, שאני מדבר על ״סטרס מועיל״, אני מדבר על מנות מדודות של סטרס ביולוגי, ולא על סטרס נפשי, שעושה בדיוק את ההיפך. איך לא להפוך סטרס ביולוגי לסטרס נפשיי, על זה כתב באריכות ידידי הטוב, הבודהה בעצמו.

ייצא היום פוסט ביו-רוחני




הקשר בין סאונה לירידה במחלות לב והארכת החיים:
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2130724

 

״כך ברא אותך הטבע״ – שיר יפהפה של ארז הלוי:

https://www.youtube.com/watch?v=8xciNIDgCwQ

 

כתבתי מעט על המיטוכונדריות בפוסט הזה:

https://www.drzivav.com/index.php/2022/01/02/blog7/

 

פוסטים בנושא צומות:

https://www.drzivav.com/index.php/2022/04/24/blog44/

https://www.drzivav.com/index.php/2022/02/18/blog26-2/

 

קישור לאתר האישי של בודהה (מומלץ בחום רב):

https://pamoda.dhamma.org/he/

 

הרצאת Ted של ווים הוף:

https://www.youtube.com/watch?v=zE9FfvPyPZg



סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.