ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

לפני מספר ימים התראיינתי לתוכנית הרדיו LINA-PAUSE, של לינה מרים שלו ברדיו סול. התוכנית עוסקת בגיל המעבר אצל נשים.

בימים שלאחר מכן, הייתי בהלם מוחלט לגלות שהתקופה הזאת, שמביאה איתה שינויים ותפניות משמעותיות גם בגוף וגם בנפש, היא אחד הנושאים הכי
משמעותיים-ולא-מדוברים שנתקלתי בהם.

אפשר לסכם את הכל בקצרה במשפט אחד שאמרה לי שכנה שלי, אישה בת 80, מרשימה ומעוררת השראה מכל בחינה, שעסקה רבות בחייה בלעורר אצל נשים מודעות לשלב החיים הזה :

״לקח לי עשר או עשרים שנה להבין שזה, זה !״ 

 

מדהים לחלוטין. לא ברור לי איך ייתכן שזה כל כך לא-מספיק מדובר, מכיוון שהעולם עוסק באופן אינטנסיבי ביותר בתופעות הרבה יותר מינוריות מבחינת היקף האנשים הרלוונטי, ופה מדובר על…50% מהאוכלוסיה (בלי לחשב את הריקושטים, ולכן זה לגמרי לגמרי לא פוסט לנשים בלבד. תכלס, שאני חושב על זה, אולי אשים לפוסט תמונה של ג׳יפ כדי לפרסם אותו בקבוצות של גברים…).

 

מכיוון שהנושא כל כך חשוב, ותודה ללינה מרים שלו שפנתה אליי והעירה אותי לעניין, החלטתי להעלות בקרוב הרצאה באורך מלא על גיל המעבר, עם הסברים על הביולוגיה שלו, ששולחת ידיים ארוכות וחזקות גם לפסיכולוגיה שלו, וכמובן טיפים מועילים לחיי היומיום ואיך להקל על התהליך.

אז בתור טיזר להרצאה, שתעלה במלואה ממש בקרוב, אני רוצה להתחיל עם הסבר קצרצר על התקופה הזאת, והקשר שלה לחביביי חיידקי המעיים:

אז על מה אנחנו מדברים בעצם ?

גיל המעבר (מנופאוזה) מתחיל אצל רוב הנשים סביב גיל 40 עקב ירידה הדרגתית ברמות ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון הגורמים לשינויים בווסת. הורמונים אלו אחראים על תקינות הנרתיק והרחם וכן על מחזורי הוסת והפריון, אבל מסתבר שגם ההשפעה שלהם על המוח היא מרחיקת לכת. השחלות מחוברות למוח בפס רחב ביותר !

ייתכן שהשלב המבלבל והמסתורי ביותר הוא הטרום-מנופאוזלי (פרימנופאוזה): זו התקופה שלפני הפסקת הווסת. בשלב זה מחזורי הוסת הופכים לפחות סדירים ואפשר להרגיש בתסמינים כגון גלי חום והזעות ליליות. שלב זה יכול להימשך עד 4 שנים !

העניין הוא שגלי חום והזעות ליליות הם תסמינים די ברורים, וברגע שהם מופיעים, את די יודעת שזה זה, אבל לפני שהם מופיעים….יכולות לעבור להן כמה שנים עם שלל תסמינים, ולגמרי אפשר לפספס שעל זה המדובר, ולחשוב למשל…שאת משתגעת, שחטפת דיכאון, שהלך לך המוח, שכולם לפתע נהיו מניאקים מסביב…או לפחות שעוברים עליהם גלים של מניאקיות…

הרבה מהתסמינים האלה הם למעשה נוירולוגיים, כלומר, מקורם הוא במוח. למשל :

בלבול וירידה בזיכרון

עצבנות ושינויי מצב רוח

בעיות שינה

עייפות

אז מה הקשר בין חיידקי המעיים לגיל המעבר ?

לא נעשו עדיין הרבה מחקרים בנושא, אבל אפילו המעט שנעשה, יש בו רמזים עבים.

למשל, אצל נשים אחרי הפסקת המחזור יש ירידה משמעותית במגוון זני החיידקים
במעי ! 

בואו נזכור שחיידקי המעי קשורים היטב לתפקוד המוח שלנו, ולמצבי הרוח שלנו, ויש לזה שלל דוגמאות, כמו למשל בניסוי בו נתנו לנשים לשתות יוגורט פרוביוטי במשך ארבעה חודשים, והורידו להן את הפעילות המוחית באזורים הקשורים לפחד וחרדה, או במילים פשוטות: חיידקי המעיים משנים לנו את התודעה !

לאחרונה גם התפרסם המחקר המדהים שהראה שככל שמגוון החיידקים גדול יותר, כך עולים הביצועים הקוגניטיביים !

והנה מקום אחד בו יכול להיות קבור הכלב, או לפחות חלקו, כי אם מגוון גדול יותר מעלה ביצועים קוגניטיביים, אז בהחלט הגיוני לחשוב שהירידה במגוון, שבאה עם גיל המעבר, תוריד את הביצועים הקוגניטיביים, ואלה חדשות נפלאות !!

למה הן כל כך נפלאות ?

כי חיידקי המעיים הם היבט אחד של הגוף שלנו בו יש לנו ולאורח החיים שלנו כוח אדיר לשנות ולשפר.

עוד סיבה לתת תשומת לב מיוחדת לחיידקים בגיל המעבר היא שלא רק שמגוון החיידקים יורד, אלא שהקהילה הולכת לכיוון שתורם יותר להשמנה, עוד תופעת גיל מעבר מובהקת. אוכלת אותו דבר כמו פעם ומשמינה יותר מפעם ? זאת לגמרי חלק מהסיבה.

 

אז מה עושות ?

  1. קודם כל, הנה פוסט שמרכז טיפים מעשיים לרענון ושדרוג המיקרוביום שלנו.
  2. מי שרוצה להתעמק יותר, מוזמנת לצפות בהרצאה השלמה ״מהפכת חיידקי המעיים״.
  3. תתפנקו על קפה ותה – הם מכילים שלל חומרים שטובים למיקרוביום. כמובן, שאם קשה לכן לישון בלילה, לא לשתות קפה אחרי שתיים בצהריים.
  4. קקאו נחשב חומר נפלא לחיידקים, ולא רק להם. אפשר להתפנק בכיף רב על שוקולד מריר, כדי לא להכניס הרבה סוכר, שהוא אוייב גדול לכולם, וכנראה שלגיל המעבר במיוחד (מסיבות רבות, אדבר על זה בהרחבה בהרצאה המלאה).
  5. צום וצום לסירוגין – שניים מכלי העל-על בבריאות האדם. עוזר לכן בהמון מישורים, כגון ירידה במשקל, חיידקי מעיים, שינה, מצב רוח, אופטימיות….
  6. אומגה 3 מוריד גלי חום ועוזר בתופעות הדכאוניות
  7. סאונה תשכיב אתכן לישון כמו תינוקות אחרי ציצי, ובכלל, סאונה מצטרפת לאחרונה לארגז כלי העל בבריאות האדם, עם רלוונטיות ספציפית לגיל המעבר.
  8. ישנן פרוביוטיקות מסוימות שהוכחו כיעילות בירידה במשקל

וזה רק קצה הקרחון.

יש עוד הרבה מה לדבר על הנושא, ולגמרי אעשה את זה בעתיד הקרוב.

לא השתגעתן. עוברים עליכן שינויים רציניים אבל הגוף הגאוני שלכן עובר גם את זה, והעובדה שהסימפטומים האלו מפסיקים בשלב מסויים, זאת ההוכחה לכך.

ועדיין ממש מומלץ לעזור.

 

קישורים:

מהפכת חיידקי המעיים – הרצאה משנת תודעה עם טיפים מעשיים להעשרה ורענון של קהילת החיידקים היוקרתית

 

צום ומעיין הנעורים – ההרצאה השלמה

 

ירידה במגוון החיידקי אחרי הפסקת מחזור

יוגורט כחומר משנה תודעה

מגוון חיידקים וביצועים קוגניטיביים

אומגה 3

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.