ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

יש גאונות אבולוציונית אמיתית בסידור הזה של שתי אונות מוח יציבות, שנמצאות בגולגולת ומכילות תאים שנשארים על מקומם שנים, ו״אונת מוח״ שלישית שנמצאת בבטן ומורכבת מתאים (חיידקים) שמתחלקים כל 20 דקות. המוח שבראש נותן יציבות תפקודית והמוח שבבטן נותן גמישות – היכולת להשתנות במהירות עצומה בהתאם לסביבה.

בהשוואה לבני האדם, שאצלנו זמן דור הוא בערך 25 שנה, אצלם זמן הדור הוא 20 דקות, מה שאומר שכאשר עוברים עלינו 10 ימים, עליהם עוברים, מבחינת מספר הדורות, 18000 שנה !

יש בזה מסר אופטימי באופן יוצא דופן מכיוון שהגמישות הזאת משמעותה היא שאם נתנהג אליהם יפה, נוכל לשקם ולעצב את קהילת החיידקים ככה שיתמכו בבריאות גופנית ונפשית.

וברגע שנכניס את זה לסדר היום, זה יקרה מהר.

אז ללא הקדמות מיותרות, הנה כמה דברים פשוטים שכדאי לעשות כדי לטפח את האקוסיסטם המופלא הזה כך שיטפח אותנו בחזרה :
1. פרוביוטיקה טבעית – לאכול על בסיס יומי מאכלים מותססים ביתיים כגון כרוב חמוץ, קימצ׳י, קמבוצ׳ה, יוגורט (ממחלבה קטנה ואיכותית, לא מהסופר. בכלל, הסופר זה לא מקום לחפש בו דברים שמקדמים בריאות). 

התועלת של מאכלים מותססים ידועה לאנושות מזמן, אבל לאחרונה הבנו שצריכת מאכלים שכאלה גם מעשירה את המעי בחיידקים מועילים שאינם מגיעים מהמותססים עצמם. יתכן שהם ״פותחים״ את המעי באופן מדויק וסלקטיבי לקבלת חיידקים מועילים מהסביבה, שזה פלא לא ברור עדיין. כתבתי על זה כאן:
https://www.facebook.com/drzivav/posts/122690743448655

  1. פרה-ביוטיקה, כלומר להאכיל את החיידקים. העיקרון הוא שתזונה היא כלי שבעזרתו ניתן לכוון את הרכב קהילת החיידקים. תן אוכל שטוב לחיידק מסויים, והוא יתרבה.

אחד הדברים שהחיידקים הכי ״אוהבים לאכול״ זה סיבים, שנמצאים רק בעולם הצומח. בגדול (למעט אנשים עם בעיות ספציפיות) כמה שיותר, יותר טוב. קערת סלט ירוק גדול זה אולי תוסף התזונה המועיל ביותר על הפלנטה. שהחיידקים מתסיסים סיבים, נוצרים חומרים בעלי תועלות אינסופיות לכל רובד כמעט בבריאות האדם, ממערכת החיסון ועד המוח. התזונה המערבית המודרנית קיצצה בערך פי 10 את כמות הסיבים שהמערכת שלנו התרגלה אליה במשך מליוני שנות אבולוציה, ומומלץ ביותר לעזור לה בזה.

3. מגוון של סיבים. כל פרי או ירק מכיל הרכב מעט שונה של סיבים. כאשר אנחנו אוכלים סיבים מגוונים, אנחנו מתדלקים מגוון של זני חיידקים שונים, ואחד הדברים שנהיו ברורים כבר מתחילת ההתפוצצות של התחום הזה זה שככל שמגוון החיידקים גדול יותר, כך אנחנו בריאים יותר, ולהיפך. אז בקיצור, שאתם רואים בשוק איזה עלה שאתם לא מכירים, תקנו אותו, תשאלו איך קוראים לו, תשלפו לכם איזה מתכון מגוגל, ותעשירו את החיידקים שלכם בסיבים חדשים.

4. ירקות ופירות אורגניים. לא צריך להסביר יותר מדי. כימיקלים ושאר חומרי הדברה שתפקידם להרוג יצורים, אינם רצויים במערכת האקולוגית העדינה של המעי. נכון הוא שאורגני בארץ הוא כל כך יקר, שזה בעצמו יכול לגרום לסטרס, וסטרס ממש לא טוב לחיידקים…..בקיצור, אלגוריתם מסובך.

5. להמעיט בסוכר וקמח לבן (שרובו סוכר בעצם). עודף סוכר לא טוב לא לחיידקים, לא לתאי המעי, לא למוח, לא למערכת החיסון ולא לברך. עודף סוכר הוא אחד המניעים העיקריים לכמעט כל המחלות הכרוניות הגדולות של העידן המודרני. כמה שפחות סוכר מזוקק על כל צורותיו, יותר טוב. פה תמיד שואלים אותי ״ומה עם דבש ? סוכר חום ? סוכר קנים ? סוכר אחותך ?״. יש מבחן ביתי די פשוט לפתור את העניין: שימו קצת על הלשון. אם זה מתוק, זה סוכר.

פשוט, לא ?

להרחבה על נזקי הסוכר:

עודף סוכר הוא אולי אויב האנושות מספר 1

6. לסנן את המים בבית מכלור. כלור מוסף למים כדי למנוע חיים של חיידקים ושאר אורגניזמים במים. אז די ברור למה לא היינו רוצים להכניס את זה למעי. זה אולי סבבה במוביל הארצי, אבל ממש לא סבבה בבטן. יש מגוון מסננים שעושים את העבודה. כל אחת יכולה לבחור לפי מה שמתאים לגודל, תקציב וכו׳

7. להמנע משמני מפעל. כל השמנים הצהובים הלא ברורים האלה: שמן, תירס, קנולה, ודומיהם, לא עושים טוב לחיידקים. אנחנו פה במזרח התיכון, החיים שלנו נוטפים שמן זית, שזה אחד מהדברים הנעלים ביותר שניתן להכניס לגוף, אז ממש עדיף להשתמש ביתרון הזה שלנו. לא בכל העולם ניתן להשיג שפע של שמן זית איכותי. גם שמן קוקוס ושמן אבוקדו טובים.

8. להמנע מממתיקים מלאכותיים. האנושות התחילה להשתמש בממתיקים מלאכותיים כדי לא להשמין, אבל לאחרונה גילינו שהשימוש בהם מעוות את קהילת חיידקי המעיים לכיוון של קהילה תומכת השמנה ! בנוסף העובדה שאחוז כל כך גדול מהמשקאות הקלים בעולם עברו לדיאט, ועדיין אוכלוסיית העולם רק משמינה יותר ויותר, מרמזת קלות על כך שזאת אסטרטגיה פח !

9. 20 דקות של פעילות גופנית אירובית ביום, אפילו הליכה קצת מהירה סולידית, עושה טוב לחיידקים, ובכלל עושה טוב.

10. בידקו את רמת האומגה 3, והויטמין D, בדם וצאו לשמש, תאכלו מה שצריך (או תוספים), בשביל להביא אותם לרמה המומלצת. שניהם חשובים למיקרוביום.

קישור לבדיקת אומגה 3 יסודית

בגדול, דברים פשוטים, ועם זאת על ״להפחית סוכר״, בהחלט אפשר לענות לי ״לא אמרת כלום….״

בתור מכור סוכר רציני בעברי גיליתי שכמה ימים של צום או הורדת סוכר מוחלטת לכמה ימים, מוציאה אותנו ממעגל ההתמכרות, שגלי סוכר-אינסולין הם חלק רציני מהמנוע שלה. 

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות
שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.