ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אם הייתי אומר לכם שניתן לשפר, ובמקרים רבים, אפילו לעצור תסמינים של דיכאון וחרדות קשים, סכיזופרניה הפרעות דו קוטביות בעזרת תזונה בייתית פשוטה, ושבמקום תופעות לוואי קשות של תרופות פסיכיאטריות, תצאו מזה גם יותר בריאים ואנרגטיים באופן גורף, הייתם מאמינים לי ?
יכול להיות שדבר כזה קורה בעולם, ולא סיפרו לי על זה ????!

ועוד בעיצומה של מגיפת בעיות פסיכיאטריות בינלאומית מטורפת ???
כמה מטורפת ? יש לכם, הקוראים מילים אלה, סיכוי של 25% להיות מאובחנים עם הפרעה פסיכיאטרית במהלך חייכם. זאת אחת הצרות הבריאותיות המרכזיות בעולמנו.

הערה חשובה: אני, כידוע לכם, לא רופא, ואם תרצו ליישם את התובנות הכל כך חשובות שאביא לפניכם בפוסט הזה (ובכלל), מומלץ מאוד להתייעץ עם הגורם המקצועי שיכול להתאים את הדברים למצבכם האישי.

אז הנה החדשות. היה אמור להיות בכותרת ראשית של כל עיתון, לטעמי האישי, ואני לא מדבר על כתבי עת מדעיים. זה אמור היה להיות בעמוד ראשון של ידיעות אחרונות:

לקחו 31 חולים פסיכיאטריים קשים במיוחד, עם דיכאון קליני, סכיזופרניה והפרעות
דו-קוטביות. כולם מטופלים שבמשך שנים רבות טופלו בכל טיפול שידוע לפסיכיאטריה, מתרופות ופסיכותרפיה ועד אישפוזים ושוקים חשמליים. 

שום דבר לא עזר להם, מה שנקרא בטרמינולוגיה המקצועית ״עמידים לטיפול״.

הכניסו אותם לבית חולים ושמו אותם על תזונה קטוגנית. להלן התוצאות, שאם לא היו מתפרסמות בכתב עת חשוב, על ידי חוקרים רציניים לחלוטין….אולי לא הייתי מאמין:

100% השתפרו

אצל 42% מהחולים עצרו התסמינים (מה שנקרא רמיסיה מלאה !)

אתם קולטים ????????

עם כל כמה שהתוצאות האלה מטלטלות, תכלס, זה לא אמור להפתיע אף אחד, משתי סיבות עיקריות:

  1. המוח הוא צרכן אנרגיה קיצוני בגוף שלנו. למרות שהוא שוקל רק קילו וחצי, הוא משתמש ב 20% מהאנרגיה שאנחנו צורכים. זה מחשב-על שהפעילות שלו תלויה לחלוטין באספקה יציבה של אנרגיה, והרבה.
    מכאן ברור לחלוטין למה בעיות באנרגטיקה של המוח (מה שנקרא מטבוליזם,
    או חילוף חומרים, שאחת השורות התחתונות שלו היא יעילות ואופי השימוש באנרגיה), יתבטאו בפגיעה בתפקוד המוח, ומדוע שיפור במטבוליזם, יתבטא בשיפור התפקוד.
    באמת שלא חייבים מדענים, בשביל להבין את זה, לא ?!
  2. הרעיון הזה הוא לחלוטין לא חדש למדע: למעשה הדיאטה הקטוגנית פותחה כבר לפני כ 100 שנה בשביל לעצור התקפי אפילפסיה, ועם אחוזי הצלחה מסחררים!
    שאני אומר מסחררים הכוונה היא שלמחצית מהחולים הפסיקו התסמינים לגמרי, ועוד 35% מהם, ירד להם מספר ההתקפים בחצי !!!
    ידענו כבר לפני 100 שנה שצום עוצר התקפי אפילפסיה במקרים רבים, כולל מקרים שלא מגיבים לגישות אחרות. אבל מכיוון שאי אפשר לצום באופן קבוע, כאורח חיים, פותחה הדיאטה הקטוגנית כדיאטה המדמה צום, למטרה הזאת בדיוק: עצירת התקפי אפילפסיה !. במילים פשוטות: הקשר המובהק בין הדיאטה לפעילות המוח, ידוע כבר מזמן.

אז למה בעצם צום ודיאטה קטוגנית פונים כל כך חזק לאנרגטיקה של התאים שלנו ?

קודם ההקשר הברור והמיידי: המיטוכונדריות (בין השאר) הן ״תחנות הכוח״ של התא. הן שורפות את חומרי המזון שאנחנו אוכלים (ה״פחם״) ומייצרות את האנרגיה הזמינה: מולקולה בשם ATP, או ה״חשמל״ של התא. 

תחנת כוח לכל עניין ודבר. הן מייצרות את אנרגיית החיים התאית.

בנוסף, לאנרגטיקה, מסתבר בשנים האחרונות שהמיטוכונדריות שלנו הן הרבה מעבר לתחנות כוח. הרבה הרבה מעבר. ובתאי המוח הן קשורות באופן ישיר לחלק גדול מאוד מתהליכי המפתח העקרוניים ביותר שקובעים את מצבנו הנפשי !

אחד העקרונות המדוברים ביותר בשנים האחרונות בתחומי הבריאות הוא ההורמזיס: שזאת התגובה המפורסמת של תאים בודדים, ובעלי חיים שלמים בטבע שהם נתקלים בקושי כלשהו: הם לא מתבאסים, אלא מתייעלים. זאת בדיוק הסיבה שנכנסים לכושר שעושים ספורט. בכל פעם שמכניסים את התאים לקושי הזה, הם מתייעלים בהתמודדות איתו.

כאשר צמים, והתאים חווים חוסר זמני באנרגיה, הם מייעלים את משק האנרגיה שלהם, ואחת הדרכים לעשות את זה היא על ידי מחזור מיטוכונדריות ישנות ופחות יעילות (תהליך שנקרא mitophagy), וייצור חדשות במקומן (mitochondria biogenesis). זאת סיבה מרכזית לתועלות הבריאותיות הכל כך גורפות של צומות:
שיפור משק המיטוכונדריות מביא לעליה באנרגיית החיים. שזה קורה במוח…שיפור ביצועי המוח. עד כדי כך פשוט !

עוד עובדה מרתקת במיוחד: יש קשר סטטיסטי הדוק ומובהק בין בעיות מטבוליות שונות, כמו השמנת יתר למשל, או סכרת לבין מגוון רחב של בעיות פסיכיאטריות כגון דיכאון, חרדה, והפרעות אישיות, וההשמנה באה קודם ! כלומר ברור ביותר היום שהשמנת יתר, שהיא בעיה מטבולית מובהקת, היא גורם סיכון רציני לדיכאון, חרדות וכו׳

עוד אחת: שיעור הדיכאון אצל סכרתיים הוא כפול, ומשך הדיכאון שלהם ארוך פי 4 !

בכלל, עמידות לאינסולין בתאי המוח, מסתמנת כבסיס משותף די גורף להפרעות מצב רוח שונות, וזה כל כך הגיוני במקרה של מחשב העל הזה: בעיות ביכולת התאים להשתמש בדלק המרכזי, גלוקוז, גוררות מחסור אנרגטי, שמוביל לירידה בתפקוד. זאת גם אחת הסיבות שתזונה קטוגנית משפרת את תפקודי היומיום של חולי אלצהיימר, ושאפילו מתן של קטונים בצורת תוסף, משפר ביצועים קוגניטיביים בחולי דמנציה התחלתית.

מי שבמקרה לא זוכר, עמידות לאינסולין זה מצב בו יש אינסולין בסביבה אבל התאים לא מצליחים להשתמש בו במידה מספקת, כדי להכניס לתוכם את הדלק העיקרי:הגלוקוז. התוצאה היא מחסור אנרגטי. וזה בדיוק אחד ההסברים המרכזיים לתועלות של הדיאטה הקטוגנית במוח: כאשר הגוף עובר למצב קטוגני, המשמעות היא שנוסף לתאים דלק אלטרנטיבי, בנוסף לגלוקוז. הדלק הזה הוא קטונים, וגם תאים שפיתחו את העמידות לאינסולין, ולכן נפגעה יכולתם להשתמש בגלוקוז, יכולים להשתמש בקטונים, והדבר ״מציל״ אותם מרעב אנרגטי וירידה בתפקוד ! 

טיפ קטן: אם היקף המותן שלכם הוא יותר מחצי הגובה שלכם (בסנטימטרים), סיכוי סביר שאתם עמידים לאינסולין במידה זו או אחרת. הנה אתר שיעזור לכם לחשב את זה.

עוד הקשר חשוב במיוחד שמסביר מדוע תזונה בכלל, ותזונה דלת פחמימות  וקטוגנית, בפרט, הן כל כך יעילות לשיפור תסמינים פסיכיאטריים הוא הדלקתיות !

ברור לחלוטין היום שדלקתיות היא רקע מרכזי במיוחד ל״מיטב״ הבעיות הפסיכיאטריות ודוגמה מובהקת במיוחד לכך היא הקורונה, וסינדרום ה Long covid, שנותר אחרי המחלה במקרים רבים. התסמינים המרכזיים הם חוסר אנרגיה, חוסר מוטיבציה,
Brain fog….בקיצור: דיכאון על רקע דלקתי. 

אני חייב לספר לכם, בהקשר הזה שכאשר חטפתי קורונה (והיא הייתה לי שפעת קלה של יומיים וחצי, אבל למה זה נושא לפוסט אחר), נשארתי לאחריה עם תסמונת לונג קוביד מובהקת. מכיוון שכבר התחלנו לחשוד שדלקתיות משחקת תפקיד מכריע בסיפור, התחלתי בדיאטת סלא״ם, שהיא הגרסה האישית שלי ל FMD, וזה הוציא אותי באופן מיידי ומהיר מהעניין. ובכן, חוויתי על בשרי באופן מוחשי ביותר איך דיאטה קטוגנית הוציאה אותי מתסמינים שנמצאים במרכז הספקטרום הדיכאוני, וגם ממש מהר !

עוד דוגמה מובהקת היא הדלקתיות המוחית הנגרמת מנוכחות עובשים וטחב בקירות הבתים, שמסתבר שהיא רקע נפוץ במיוחד לדיכאון, חרדות וכו׳, כך שאני ממש לא מופתע שיש קשר בין עלייה בסמנים דלקתיים בדם, לנטיה התאבדותית !

אגב, כידוע לכם, אני ביולוג, ולכן אני מביא את הזווית הביולוגית, אבל כמובן שאני לא מפחית מחשיבותו הגדולה של המטען הנפשי-רוחני. די ברור היום שהגורמים השונים, הביולוגיים והנפשיים עובדים כקונצרט, ותכלס, הם בלתי ניתנים להפרדה.

והנה ארבעה צעדים, מהקל אל הכבד, לשיפור מצב הרוח:

  1. להפסיק עם ״אוכל״ מעובד: כל הדברים הארוזים האלה שמכילים הרבה מאוד סוכר, שומנים מזיקים ושלל חומרים לא בריאים. מסתבר שאפילו הצעד הקטן הזה, יכול לשפר מאוד את המצב, בעיקר בהקשר לדיכאון וחרדות. הנה מחקר שהראה שצריכה של ״מזון״ מעובד, מקושרת לעליה רצינית בהפרעות מנטליות (נקודה חשובה: הנוכחות של האוכל המתועש הזה היא בעצמה גורם סיכון. זה לא רק החוסר של אוכל טוב, אלא ממש ההשפעה הרעילה של התזונה הזאת).
    והנה מחקר קליני שהראה איך שיפור צנוע בתזונה (ממש בקטנה!) , לשלושה שבועות בלבד, משפר תסמיני דיכאון.

  2. דיאטה דלת פחמימות (בשאיפה ל 75 גרם פחמימות ביום, אם כי זה כמובן מאוד גמיש ותלוי במצב), וכמובן ללא כל הג׳אנק, הקמחים והסוכרים, ומוצרי חלב תעשיתיים (Low carb/Paleo). מכאן המעבר לדיאטה קטוגנית יהיה הרבה יותר קל.

  3. צום לסירוגין (להתחיל מ 12:12 ולעלות ממש בהדרגה) משולב בדיאטה דלת פחמימות.

  4. דיאטה קטוגנית


חשוב: שלא יווצר לאף אחד הרושם שאני ממליץ למישהו להפסיק או להפחית מינונים של תרופות על דעת עצמו. על אף שהפחתת מינונים היא באופן כללי, כיוון טוב, זה הליך שחייב להיות מלווה באופן מקצועי. שימוש ממושך בחומרים האלה משנה את פעילות המוח, כך שהמוח מתאים את עצמו לנוכחותם, ולכן הפחתה לא אחראית יכולה להיות ממש מסוכנת.


לסיכום:
תדעו לכם שיש לכם הרבה יותר שליטה על האנרגיה שלכם, מצב הרוח שלכם, והריכוז שלכם ממה שחשבנו בעבר, והרבה מאוד מזה בגלל הסיבה הפשוטה שכל מכשיר צריך את הדלק המתאים !
ולא פחות חשוב: לעולם לא מאוחר מדי להתחיל !


קישורים:

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות.

המאמר הצרפתי המדהים: עצירת תסמינים אצל חולים פסיכיאטריים קשים באמצעות תזונה קטוגנית

כלי הקרמיקה של הקדרית נועה סולודר

צום עוצר התקפי אפילפסיה במקרים רבים

אומה ניידו (Uma Naidoo) ובית החולים הפסיכיאטרי-תזונתי הראשון בעולם בבית החולים במסצ׳וסטס.

המוח שלך ואוכל: ספרה החשוב של אומה ניידו

קורס חינמי ואיכותי על תזונה ובריאות המוח !!!, של ארגון Food & mood

שבוע אחד של דיאטה מערבית משבש את פעילות המוח ומשרה רעב מוגבר ! 

יוגורט (לא מהסופר) משפר את הזיכרון ופעילות ההיפוקמפוס במוח

מאמר (case study) על השתלת צואה להפרעה דו קוטבית

קשר הדוק בין השמנת יתר להופעת מגוון רחב של בעיות פסיכיאטריות

הספר של Christopher Palmer, ממובילי התובנה של הפסיכיאטריה התזונתית

הקשר החזק בין סכרת ועמידות לאינסולין במוח לדיכאון

עמידות לאינסולין כבסיס משותף לסכרת ודיכאון

1921: דיווח ראשון על דיאטה קטוגנית להפחתת התקפי אפילפסיה

שיפור ביצועים קוגניטיביים בחולי דמנציה התחלתית, על ידי מתן קטונים

תזונה קטוגנית משפרת תפקודי יומיום של חולי אלצהיימר !

מתן של קטונים בצורת תוסף, משפר ביצועים קוגניטיביים בחולי דמנציה התחלתית

הקורס החינמי של Drew Ramsey על בישול שטוב למוח

שיפור דיאטה קל וקצר משפר תסמיני דיכאון !!!

מגיפת ההפרעות הפסיכיאטריות בעולם: קצת מספרים

צריכה של ״מזון״ מעובד, מקושרת לעליה רצינית בהפרעות מנטליות. 

שיעור הדיכאון אצל סכרתיים הוא כפול

הרצאה משובחת של
האתר של כריס פאלמר

Chris Palmer 

הספר של Georgia Ede, עוד פסיכיאטרית-חוקרת מובילה בתחום

האתר של Georgia Ede

ארגון Baszucki group, הפעיל בחקר מטבוליזם ובריאות הנפש

קורס פסיכיאטריה תזונתית לאנשי מקצוע, מבית Food & Mood

הפודקאסט Bipolar cast, של חוקר מוביל בתחום: Ian Campbel

עוד פודקאסט חשוב בנושא: Metabolic mind

The MindHealth360 Show

מחשבון ליחס גובה-היקף מותן

עובשים, טחב, דלקתיות דיכאון וחרדות !!

דלקתיות נטייה התאבדותית


סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.