ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

יש מאמרים מהממים. עבודות מדעיות שהן שילוב של יצירתיות, חזון, מזל, תקציב, סיפור טוב, ואפילו תרומה פוטנציאלית אמיתית לחיי אדם.

אחד כזה פורסם לפני מספר ימים ב Nature כמובן, וענינו חיידקים, אז זה בכלל שמח, ולא סתם חיידקים מהרחוב, אלא חיידקים מתוכנתים למלחמה בסרטן !

סיפרתי לא מזמן על גישה יפה ברפואת סרטן שנקראת אימונוטרפיה – לעורר את מערכת החיסון כך שתהיה תוקפנית יותר כלפי הגידול, שמנסה להרגיע אותה ככה ש״תתעלם״ ממנו. כתבתי על זה פה:
https://www.facebook.com/drzivav/posts/146309081086821
המאמר הקודם עסק בכך שתאי סרטן משדרים למערכת החיסון מסר ״אני תא רגיל, עזוב אותי״, והחוקרים מחפשים דרך לחסום את המסר השקרי-מרגיע הזה. הסתבר שלחיידקי המעיים יש תפקיד מדהים בהתנהגות של מערכת החיסון בסיטואציה.
בכלל, מסתבר שחיידקי המעיים הם מורים מרכזיים של מערכת החיסון. תכלס זה ממש הגיוני כי אחד התפקידים המרכזיים של מערכת החיסון היא לזהות ולהשמיד גורמים זרים. והנה לך חיידקי המעיים, אלפי יצורים זרים, עם תפקידים כל כך חשובים ומגוונים בגוף….יש למערכת החיסון תהליך לימודי עדין ביותר בשביל להבין את מי ומתי לתקוף, ואת מי לא. ומי מלמד את זה ? חיידקים באקדמיה של המעי.

נחזור למאמר: התגלה שנוגדן (חלבון שנצמד באופן ספציפי לאיזור מסויים של חלבון אחר) בשם PD-1 יכול לחסום במידה מסוימת את המסר השיקרי שהגידול מייצר למערכת החיסון, אבל כדי שהמערכת תגיב ותתקוף את הגידול בחוזקה, היא צריכה שבגידול יהיה מספיק חומר בשם  L-arginine.

ניסו לתת לחולים לשתות את זה, אבל הבינו שיצטרכו לשתות כמות מפלצתית ממנו, וזה פשוט לא יקרה. ניסו להזריק את החומר לגידול, אבל הוא נוזל ממנו החוצה.

אז מה עושים ?

למה לא לקחת חיידק פרוביוטי, שדווקא נהנה לגור בסביבה הענייה בחמצן של הגידול, ולהנדס לו את הגנום ככה שיהפוך למפעל של L-arginine שנמצא בתוך הגידול עצמו ?!

וזה מה שעשו, וזה הצליח ברמות מרגשות ממש, כלומר השילוב של שתילת חיידקים שכאלה בתוך הגידול עם הטיפול האימונטרפי של נוגדן PD-1 מצליח להעלים גידולים ב 74% מהעכברים !

להעלים גידולים, שמעתם ?
לא להאט אותם או להקטין אותם, מה שבהרבה מקרים פירושו להרוג בהם את התאים החלשים, ולהשאיר רק את העמידים ביותר…..להעלים אותם.

לא נפתח בקבוק יין אדום ??


קישור למאמר המקורי:

https://www.nature.com/articles/s41586-021-04003-2

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.