ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

תזונה היא שפה. והשפה הזאת מדברת אל הגוף במגוון מנגנונים.
היום אתחיל לדבר על נושא חשוב ומרתק: איך התזונה משפיעה על התנהגות הגנים שלנו. קראתם נכון. מה שאנחנו אוכלים משפיע עמוקות על התפקוד של הגנים שלנו.
התחום הזה נקרא ״אפיגנטיקה״ וזה המקום בו מה שאנחנו עושים בחיים, נפגש עם הגנים.
את הגנים שלנו, רצפי ה DNA עצמם, אנחנו מקבלים מההורים שלנו בתהליך יצירתי ביותר של עירבוב גנטי בין האם לאב כאשר הזרע והביצית נפגשים. הרצף עצמו נשאר כמעט קבוע לגמרי במהלך חיינו. כל התאים בגופינו (למעט תאי דם אדומים וטסיות דם) מכילים את אותו הרצף בדיוק, כלומר אותן הוראות בדיוק של איך לבנות תא ואיך להפעיל אותו. אז איך קורה שתא עין נראה ומתנהג כל כך שונה מתא שריר או תא מוח ??? הרי הם מכילים את אותה הגנטיקה בדיוק! ואיך פרפר המגיח מהגולם נראה כמו יצור אחר לגמרי מהזחל שנכנס לגולם ? גם להם יש את אותם הגנים.
הסיבה העיקרית היא האפיגנטיקה, והנה הסיפור:
ה DNA לא מרחף לו בחלל התא כך סתם. הוא ארוז סביב חלבונים במבנים מדוייקים ביותר בשם כרומוזומים, והמבנה שלהם קובע את פעולת הגנים. ככל שהמקטע ארוז באופן דחוס יותר, הגן פחות נגיש ל״קריאה״ ולכן פחות פעיל, ולהיפך, מבנה רפוי יותר הוא פתוח יותר לקריאה – והגן פעיל ובעל השפעה.
וזה המקור העיקרי להבדלים בצורה ובתפקודים בין סוגי התאים השונים. כולם מכילים את אותם הגנים, אבל בתאי העין יש גנים מסוימים, אלה שמייחדים את העין, ״פתוחים״, ואחרים ״סגורים״ ואילו בתאי השריר, נבחרו גנים אחרים להיות פתוחים או סגורים.
לכולם אותו ספר לימוד, אבל כל תא יכול לקרוא את הפרקים שנכתבו בשבילו.
מסתבר שישנם חלבונים, שהם רובוטים ביולוגיים מעוררי השתאות, ששומרים על תקינות המבנה הזה, כלומר, אזור שצריך להיות דחוס ולא פעיל – הם שומרים שישאר כך, ואזור שצריך להיות פעיל, פתוח ותפקודי, שישאר כך.
אז יוצא שלחלבונים האלה יש השפעה עמוקה על איזה גן פעיל ואיזה לא – סוג של שופטים עליונים בענייני ביטוי גנים. אם השופט פסק ״גן דחוס ולא פעיל״ – מבחינה תפקודית, זה כמעט כאילו הגן הזה לא קיים.
ופה המקום בו ההחלטות שלנו, כמו תזונה למשל, נכנסות בסערה לתמונה.
מסתבר שחומרים שונים במזון משפיעים באופן ישיר על הפעולה של השופטים !
התזונה משנה את ביטוי הגנים שלנו דרך ההשפעה הזאת למשל.
שמן זית, לדוגמה, מכיל חומצות שומן, שכאשר הן מתפרקות בגוף, משתחררים חומרים שמפעילים את אותם ״שופטים גנטיים״, ופעילות ערה ותקינה של השופטים מקושרת להגנה ממגוון רחב של מחלות, ובעיקר להאטת התהליך העומד בבסיסן של רבות, ההזדקנות !
והנה המשפט להכניס טוב טוב לראש:
ניתן להאט או להאיץ את תהליך ההזדקנות, וכל המחלות הכרוניות הבאות איתו, בעזרת בחירות חיים פשוטות כמו תזונה, שינה ופעילות גופנית.

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.