ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אז כמו שכתבתי בפוסט הקודם, לחיידקי המעי יש תפקיד חשוב מאוד באילוף המערכת החיסונית שלנו, ובמיוחד בשנות החיים הראשונות:
https://www.drzivav.com/index.php/2022/01/23/blog23/

 

דעה רווחת היום היא שכל מני הרגלים של החברה המערבית כגון שימוש מופרז באנטיביוטיקה, עודף לידות קיסריות מטעמי נוחות (מעל 55% מהלידות בברזיל למשל, ומעל 30% בארה״ב….), היגיינה מופרזת והמון ״אוכל״ תעשייתי מעובד וזבלי, כל אלה גרמו להכחדת מינים רבים של חיידקים שליוו אותנו במשך מליוני שנים של אבולוציה, ולהכחדה הזאת יש מחיר רציני בדמות שיעורים חסרים למערכת החיסון.

סעיף רציני במחיר אותו אנחנו משלמים על אובדנם של החברים העתיקים האלה הוא מגיפה חובקת עולם של מחלות דלקתיות, והפרעות פסיכיאטריות בעלות רקע דלקתי.

קראתם נכון, ואני אחזור על זה שוב : הפרעות פסיכיאטריות בעלות רקע דלקתי, כגון posttraumatic stress disorder -PTSD ודיכאון.

מספר עבודות בשנים האחרונות הוכיחו שטראומה וסטרס יכולים לשנות את הרכב חיידקי המעי באופן שיפגע באיזון העדין של דופן המעי וישרה דלקתיות מוגברת במעי ואף מחוצה לו, והנה הופיע לו לאחרונה המאמר היפה הזה, ממטבחו של רוב נייט (Rob Knight), חוקר חשוב בתחום, שמראה שהוספה של חיידק מסויים לעכברים מורידה להם סטרס חברתי, ומפחיתה דלקתיות כללית והתפרצויות של קוליטיס על רקע הסטרס הזה !

סטרס חברתי בעכברים ??

תוכנת AI מתקדמת יודעת לבדוק להם בווטסאפ את כמות הביטויים שמעידים על סטרס ?

עוד לא, למרות שגם לזה נגיע בקרוב. לא מזמן התבשרנו שהאדם הראשון הצליח לעשות דאבל קליק בכוח המחשבה בעזרת שבב במוח, אז נראה לי שתרגום מחשבות של עכברים לקובץ טקסט זה רק עניין של זמן…

מה שעשו החוקרים זה לשים בכלוב אחד כמה עכברים קטנים וחמודים ביחד עם זכר דומיננטי גדול ואגרסיבי. לחץ חברתי ברור ומיידי. הלחץ הזה גרם להם לשינוי בקהילת חיידקי המעיים, לעליה בדלקתיות הכללית בגוף והתפרצויות של קוליטיס (מחלת מעי דלקתית, שהיא בעצמה סוג של מגיפה עולמית).

החידוש היפה של המאמר הוא שכאשר ״חיסנו״ את העכברים עם חיידק מסויים, שידוע ביכולת שלו לאמן את המערכת החיסונית לסבילות ורוגע, פחתו אצלם גם הדלקתיות, גם התפרצויות הקוליטיס, וגם ההתנהגות המבוהלת בנוכחות העכבר הגדול והמפחיד.

החיידק המדובר, Mycobacterium vaccae, זה חיידק תמים שנמצא באדמה, והמאמר הזה מראה לנו בעצם שחשיפה לטבע ולאדמה וויתור על היגיינה מוגזמת תורמת לנו לבריאות הנפשית והגופנית כאחד !

מי שחושב שסתם נפלו על החיידק המסויים הזה, אז לא. לחיידק הזה יש כבר היסטוריה קטנה ומפתיעה ביכולת שלו להשפיע לנו על המוח ומצב הרוח.

זה התחיל בשנת 2004 כאשר הזריקו אותו לחולי סרטן ריאות כדי לבדוק האם תהיה לו השפעה מיטיבה על המערכת החיסונית. זה לא קרה, אבל מה שכן קרה היה הרבה יותר מרעיש – החולים נהיו שמחים יותר, אנרגטיים יותר ועם יכולות קוגניטיביות משופרות, בקיצור החיידק הוריד את המצוקה הנפשית שבאה עם המחלה.

3 שנים מאוחר יותר החיידק הזה שוב עלה לכותרות כאשר חוקרים רצו לבדוק איך כבודו מוריד סטרס וגילו שהוא לא פחות מאשר מפעיל במוח נוירונים שמיצרים סרוטונין – האנטי דפרסנט החגיגי של הטבע !

אז צאו לטבע, ואם התינוק שלכם אוכל חול ושאר שיט מהרצפה, תנו לו ללכת על זה. הוא יודע יותר טוב מכם כי הראש שלא עוד לא הזדהם בניקיון.

 

קישור למאמר הסטרס החברתי:

https://www.pnas.org/content/113/22/E3130.long

 

המאמר מ 2004 על החיידק וחולי סרטן:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15151947/

 

כבודו מפעיל נוירונים מיצרי סרוטונין:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1868963/




סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.