ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

קחו לכם משהו נחמד לשתות ושבו בנוח כי עכשיו אני הולך לספר לכם על אחד הגילויים המהממים ביותר שעלו בשנים האחרונות מחקר חיידקי המעיים, ולא רק מהממים, אלא עם מסר מעשי ביותר לחיים של כולנו: איך חיידקים מאמנים את המערכת החיסונית שלנו ולמה כל כך חשוב לא להפריע להם בזמן השיעורים האלה.

בשנת 2002 הופיע הגרף המיוחד הזה בכתב העת החשוב New England Journal of Medicine. בחלק השמאלי של הגרף רואים איך האנושות, בעזרת אנטיביוטיקה, היגיינה, ושאר שיטות אנטי מיקרוביאליות, נותנת איפון מצלצל למגוון מחלות זיהומיות – מה שהיה פעם סיבת מוות עיקרית, נעלם כמעט. זאת הצלחה כבירה, אין ספק בכך.

אבל, וזה אבל עצום, כמו שאלה יורדות, מופיעות המחלות הכרוניות הגדולות של העידן המודרני, כמו למשל סכרת, אסטמה, השמנת יתר, מחלות מעי דלקתיות, תרשת נפוצה ועוד…

כאשר הגרף הזה פורסם בשנת 2002, לא ידענו את מה שאנחנו יודעים היום : כל אחת ואחת מהמחלות האלה קשורה קשר הדוק לעיוות של קהילת חיידקי המעיים על ידי מגוון הרגלים של החברה המודרנית כמו שימוש מופרז באנטיביוטיקה, המון לידות קיסריות לצרכי נוחות, האכלת תינוקות בפורמולות במקום הנקה, מזון תעשייתי וכו׳.

עוד עובדה מעלפת לגבי ארבע המחלות הכרוניות המופיעות בגרף היא שאת כל אחת מהן ניתן ליצור בעכברים על ידי השתלת חיידקי מעי של חולים !!!

אבל איך לכל הרוחות שיבוש של קהילת חיידקי המעי קשור לכל המחלות האלה ?

ובכן, הסתבר בשנים האחרונות שחיידקי המעי הם מורים רמי דרג של המערכת החיסונית, במיוחד בשנות החיים הראשונות, כאשר המערכת נמצאת בלימודים נמרצים של העולם, ושלהפרעה בשיעור הזה יש מחיר בריאותי רציני.

הנה כמה דוגמאות מדהימות לכך:

  1. צמחים מכילים סיבים תזונתיים, ולנו אין יכולת לפרק את הסיבים האלה. החיידקים מפרקים אותם, ובתהליך הפירוק נוצרת משפחת חומרים חשובה מאוד בשם

Short chain fatty acids – SCFA.
מסתבר שלחומרים האלה יש תפקידים מרחיקי לכת בגוף. למשל, הם יכולים לגרום לתא צעיר של מערכת החיסון, שעוד לא קיבל על עצמו תפקיד, לקבל תפקיד מיוחד מאוד, להפוך ל Treg, שמרגיע את המערכת, מקצר את ההפעלה שלה, כלומר מקצר את הדלקת, ומחזיר את המערכת למצב ״שלום״.

זאת דוגמה יפהפיה להשפעת החיידקים על הרכב, ולכן תפקוד, מערכת החיסון, בתגובה לתזונה !

  1. סוזן לינץ׳, חוקרת חשובה מאוד בתחום, מאוניברסיטת סן פרנציסקו (UCSF), רצתה לבדוק מה הקשר בין חיידקי המעי של תינוקות, לאחת המגיפות הדלקתיות המשמעותיות היום בעולם – אסטמה.

היא גילתה שבמעי של תינוקות שיפתחו אסטמה בעתיד יש נוכחות מוגברת של חיידק מסויים שיודע לייצר חומר בשם המוזר diHOME, והחומר הזה משבש את היכולת של המערכת החיסונית להיות רגועה במפגש עם חומרים שונים, ושהמערכת לא רגועה, כלומר קופצת למלחמה מיותרת עם חומרים שלא אמורים להקפיץ אותה, התוצאה היא אסטמה, אקזמה ושאר אלרגיות.

עוד הסתבר שמספיק להזריק את החומר החיידקי הזה לעכברים כדי להשרות אצלם אלרגיות, וחשוב מכל, ההשפעה של המטבולית החיידקי הזה, תישאר בגוף עוד שנים אחרי שהוא עצמו יעלם !

אתם קולטים ?
הרכב החיידקים בינקותנו, ישפיע על תפקוד מערכת החיסון שלנו עוד שנים רבות קדימה. שני המאמרים, אגב, פורסמו ב Nature ו Nature Microbiology, כיאה לגילויים שכאלה.

  1. עוד חוקר חשוב בתחום, מרטין בלייזר, הראה שסשן אנטיביוטיקה בודד לתינוקות עכברים מספיק לגמרי כדי להעלות את שיעור הסכרת אצלם. מדובר על סכרת נעורים, שהיא כידוע מחלה אוטואימונית בה תאי מערכת החיסון תוקפים את תאי הלבלב המיוחדים שמייצרים אינסולין. עוד דוגמה מחשמלת להשפעה מרחיקת הלכת שיש לשיבוש הסדר החיידקי על מערכת החיסון לטווח הארוך.

עוד דבר מטורף למדי שהוא הראה זה שטיפול באנטיביוטיקה בעכברים בשבועות הראשונים לחייהם, משנה להם את המטבוליזם לכיוון מטבוליזם שמעודד השמנת יתר, ושכמה שבועות לאחר הטיפול האנטיביוטי, קהילת החיידקים כבר חזרה למוטב, אבל המטבוליזם המעוות נשאר !. שוב, הפרעה בחינוך מערכת החיסון על ידי החיידקים, עם תוצאות שנשארות לטווח ארוך.

אותו חוקר, מרטין בלייזר גם כתב ספר מעניין במיוחד בשם Missing Microbes, החיידקים החסרים, ובו הוא מסביר בהרחבה על התופעה העולמית בה הרגלי התרבות המערביים שלנו גורמים לנו לאבד לעד זני חיידקים שהיו במעי שלנו מליוני שנים, ומה המשמעויות הבריאותיות שאנחנו, כאקוסיסטם מהלך משלמים על הכחדה שכזאת.

ואגב הכחדת זנים, יש עדיין בעולם כמה חברות עתיקות של ציידים-לקטים שחיים באפריקה ובאמזונס למשל, ועינינו נשואות אליהם. האם נוכל להציל מהמעי שלהם את החיידקים שאיבדנו ?
ומה יקרה להם שנתנפל עליהם על מבחנותינו ומיקרוסקופינו, כדי להציל את המערכת החיסונית רווית הקוקה קולה שלנו ?
השם ישמור עליהם !

 

לינק למאמר SCFA והשרית תאי חיסוניים מרגיעים :

https://www.nature.com/articles/mi201444

 

מאמר הליפיד והאסטמה:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31332384/

 

שני מאמרי מפתח על סכרת נעורים וחיידקי התינוק:
https://www.nature.com/articles/s41586-018-0617-x.

https://www.nature.com/articles/s41586-018-0620-2

 

אנטיביוטיקה וסכרת נעורים בעכברים:

https://www.nature.com/articles/nmicrobiol2016140?utm_medium=affiliate&utm_source=commission_junction&utm_campaign=3_nsn6445_deeplink_PID100085446&utm_content=deeplink

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.