ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

כל פעם שאני שומע את צמד המילים ״ויטמין D״, עולה לי בראש תמונה של ערס שרירי, עם גופייה לבנה, שיוצא אליי ואמר לי בקול מאיים ״למי פה קראת ויטמין ?!״

״סליחה, אדוני״ אני אומר לו ״באמת, התבלבלת, התכוונתי לויטמין סי שמאחוריך…״

ובאמת, ״ויטמין״ זאת אולי מילה קצת מקטינה בשבילו. מדובר למעשה בהורמון חשוב במיוחד, שנקשר לקולטן שלו על ממברנת התא, ואז נכנס, ביחד עם הקולטן היישר אל הספריה הגנטית השמורה, בגרעין התא, ומשפיע ישירות על ביטויים של כמות אדירה של גנים. בערך 5% מהגנים בגנום !!

לא על זה אתם חושבים שאומרים לכם ״ויטמין״.

מסתבר שרוב האנשים במערב מסתובבים עם מחסור קל עד קשה של ויטמין D. בארה״ב, למשל, מדובר על סביבות ה 80% מהאוכלוסיה בחוסר.

לאחרונה הסתבר שויטמין D הוא חומר אנטי דלקתי מרשים ביותר, והוא עושה את הפעולה הזאת בכמה חזיתות במקביל:

למשל, הוא יכול לשנות את אופיים ותפקודם של תאים של מערכת החיסון מתאים התקפיים שאומרים למערכת ״תתקפי, אנחנו במצב מלחמה״, לתאים הפוכים בדיוק שאומרים ״הסכנה חלפה, כולם להירגע״. 

ישנו שיתוף פעולה מרתק בין ויטמין D לבין חיידקי המעיים: מצד אחד חיידקי המעיים מפרישים חומרים שמעלים את ריכוז הקולטנים לויטמין D במעי, ומצד שני, ויטמין D עצמו משנה את הרכב קהילת החיידקים, להרכב בריא ומועיל יותר. למשל, המחקר הזה הראה שאצל אנשים מבוגרים, רמות טובות של ויטמין D מקושרות לנוכחותם המוגברת של חיידקים מיצרי בוטיראט, שהוא חומר בייצור חיידקי בלעדי במעי שלנו, והוא המזון המועדף על תאי דופן המעי, הכל כך חשובים לבריאותינו. דופן מעי לא תקין משמעותו מעי דליף, ומצב דלקתי תמידי שמהווה מקפצה לכמעט כל המחלות הכרוניות הגדולות.

שמירה על דופן מעי תקין, ועל רמת דלקתיות כללית תקינה הן ממטרות העל בבריאות האדם, והשנים האחרונות הראו שויטמין D, הוא כלי חשוב מאוד בארגז הכלים בהקשר למטרות-על אלה.

בהקשר לקורונה, פורסמו מחקרים קליניים מדהימים למדי. במחקר אחד לקחו קבוצה של 76 אנשים שהתאשפזו בבית חולים בספרד בעקבות קורונה, וחילקו אותה לשניים: חצי קיבלו ויטמין D (צורה שלו, שנקראת calcifediol), וחצי לא קיבלו.

בקבוצה שקיבלו ויטמין D, רק 2% נזקקו לטיפול נמרץ, ואילו בקבוצה שלא קיבלו, 50% נדרשו לטיפול נמרץ. פי 25 !!! זאת הגנה מדהימה לחלוטין.

גם בהקשר לדיכאון יש חדשות טובות לכבודו להציע. מחקרים רבים הראו קשר בין חוסר ויטמין D, לבין הדיכאון וחומרתו, וישנם אפילו כמה מחקרים קליניים שהראו שניתן לשפר את המצב על ידי תוסף !

קל לתקן חוסר בויטמין D:

חשיפה לשמש, זאת הגירסה האורגנית-היסטורית לאיך עושים את זה.

בנוסף, כמובן, ניתן לקחת תוסף. הטיפול היסודי בעניין הוא לבקש מהרופא שלכם בדיקת ויטמין D בדם, כאשר השאיפה היא:

70-80 nmol/L.

מי שמתעצל לעשות את זה, ורוצה פתרון one size, יכול לקחת 5000 יחידות ביום, ואולי יום אחד ייצא מעצלותו, יבדוק את הרמה בדם, וייפעל בהתאם לה.

מומלץ בחום !

קישורים:

ויטמין D מרגיע את המערכת

ויטמין D, וחיידקים ששומרים על דופן המעי

ויטמין D מגן על חולים שמתאשפזים עם קורונה

טיפול בדיכאון על ידי הוספת ויטמין D

תוסף ויטמין D מומלץ

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.