ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

והיום בסדרה ״גם כיף וגם בריא״, פרק כיף ובריא באופן יוצא דופן !

בשנים האחרונות צצים יותר ויותר מחקרים שמראים ששימוש קבוע בסאונה, הוא הרגל בריא באופן יוצא דופן, שמועיל לנו במישורים שונים ומגוונים, מה שכמובן מרמז על כך שהוא פונה לרבדים מאוד בסיסיים בביולוגיה שלנו.

בואו נתחיל בשורה התחתונה, אריכות ימים. כאמור, אם מסתכלים על בעלי חיים בטבע, שם אין הארכות חיים מלאכותיות, רואים מיד את הדיל הפשוט – מי שבריא יותר חי יותר. 

חי יותר, משמעותו, דחיה של כל סיבות המוות. גם שמסתכלים על סנטנריאנז (אנשים מעל גיל 100) בריאים וצלולים, רואים שזה לא שהם מתמודדים ב 30 השנים האחרונות עם כל מחלות הזיקנה באופן יעיל יותר, אלא שכל הפאזה של מחלות הזיקנה, וכל סיבות המוות שבאות איתן, נדחות.

המשמעות הטבעית של אריכות ימים היא בריאות טוטאלית.

ולכן כל מניפולציה שמאריכה חיים באופן יעיל, המשמעות היא שהיא כל כך בריאה, שהיא דוחה באופן יעיל מגוון של סיבות מוות.

אז מסתבר ששימוש קבוע בסאונה נכנס לרשימה היוקרתית הזאת. מחקר של 20 שנה שנעשה בפינלנד, אלופי העולם בשימוש בסאונה, הראה מתאם ברור בין שימוש בסאונה, אריכות ימים, וירידה ספציפית בשיעור מחלות לב, גורם המוות מספר אחד במערב. יותר מזה ?!

מחקר אחר הראה ששימוש בסאונה, 3 פעמים בשבוע, במשך 4 חודשים, מסייע בירידה במשקל !

במחקר אחר בדקו את היעילות של הסאונה בהורדת הסוכר בדם, אחת החזיתות הבריאותיות המשמעותיות ביותר בעולם המודרני. הממצא המשמח ממחקר זה היה שבסך הכל 7 ביקורים בסאונה, יום כן, יום לא, הוריד לאנשים את הסוכר באופן משמעותי ביותר מאזור ה 115, שזה כבר בשכונה הטרום-סכרתית, ל 95, שזאת סביבת מגורים איכותית בהרבה, עם פארקים, אוויר צח, מים לכלבים וכו׳

בקטע נפשי, נמצא ששימוש קבוע בסאונה מוריד משמעותית את הסיכוי ללקות במגוון בעיות, וכיום טיפולים בסוגים שונים של מראים פוטנציאל גדול להתמודדות עם דיכאון, עוד בעיה רפואית מרכזית בעולם המודרני.

מבחינת איך זה קורה, המחקר הוא בתחילת הדרך, אבל שני מנגנונים ברורים שהתגלו, די בהם כדי להסביר חלק נרחב מהתועלות העצומות האלה:

למשל, הסתבר שסאונה מפחיתה דלקתיות כללית, כמשתקף מבדיקת חלבון בשם CRP בדם, אחד מהסמני הדלקתיות הכללית המקובלים. בואו נזכור שדלקתיות כרונית, כלומר הפעלת יתר כרונית של מערכת החיסון, נחשבת היום אחת החזיתות הבריאותיות המשמעותיות ביותר, ודלקתיות יתר נחשבת אחד המאיצים העיקריים להזדקנות מואצת, מחלות ומוות. אם סאונה מפחיתה דלקתיות, היא לגמרי יכולה לעצור כאן, ועדיין להיות כלי בריאותי מהשורה הראשונה. 

אבל היא לא עוצרת כאן:

סאונה מפעילה חלבונים בשם heat shock proteins. החלבונים האלה שומרים על המבנה המרחבי, כלומר התלת-מימדי של חלבונים אחרים, והמבנה הזה הוא אחד העקרונות הבסיסיים ביותר של החיים המוכרים לנו !

אנזימים, למשל, הם חלבונים, כלומר רובוטים ביולוגיים מוטרפים לחלוטין מבחינת המבנה המרחבי שלהם, והפעילות שלהם נגזרת לחלוטין מהמבנה שלהם. מבנה תקין, פעילות תקינה, ולהיפך. 

יש בגוף מנגנון הגנה חשוב בדמותם של חלבונים שתפקידם לעזור בשמירה על המבנה התקין של החלבונים השונים, ומכיוון שהמבנה החלבוני רגיש מאוד לעליה בטמפרטורה (חביתה זאת דוגמה מעולה לשינוי במבנה חלבוני בתגובה לחום), נמצא שעליה בטמפרטורה מפעילה את אותם החלבונים.

בהקשר לסאונה, הסתבר שהחום מפעיל את אותם heat shock proteins, והפוטנציאל של זה, מבחינה רעיונית, הוא בעצם שיפור ביכולות האנזימטיות באופן כללי, כלומר שיפור פוטנציאל החיים, ברמה העמוקה ביותר !

מדהים לא ?

עוד דבר, שהאינדיאנים ידעו מזמן….אז אם יש בסביבתכם, בחדר כושר למשל, סאונה, עופו על זה !!!


קישור לרישום להרצאות הקרובות


קישורים:

וידאו של עיקרי הדברים

מה קורה (זה רק חלק)

סאונה מפחיתה מחלות לב ומאריכה חיים !

סאונה וירידה במשקל

סאונה מורידה סוכר בדם

סאונה ובעיות פסיכיאטריות

איך זה קורה (שני מנגנוני פעולה ידועים)

החלבונים שדואגים לחלבונים – Heat shock proteins

סאונה מפחיתה דלקתיות כללית

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.