ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אז אחרי שהבטנו בגיל המעבר מהזווית של המעי וחיידקי המעיים, היום אני רוצה לדבר על גיל המעבר מזווית של האנרגיה, כוח החיים ברמה הביולוגית.

נתחיל בתצפית הפשוטה שאנחנו לוקחים את הילדים שלנו לגן שעשועים, הם מטפסים על המתקנים, ואנחנו יושבים בצד על הספסל ומדברים (בשניות שזה מתאפשר, כמובן).

למה זה ?

למה אנחנו לא מטפסים על המתקנים והם יושבים בצד לדבר ?!

התשובה הפשוטה והאינטואיטיבית, ולא צריך להיות ביולוג או פיזיקאי בשביל זה :

יש להם יותר אנרגיה.

ככל שאנחנו מתבגרים, יש לנו פחות אנרגיה.

החלק בתא שמייצר את צורת האנרגיה הזמינה לרבים מתהליכי החיים החשובים ביותר בתא, מולקולה בשם ATP, הוא המיטוכונדריה.

תפקוד המיטוכונדריות, ויצירת אנרגית החיים הביולוגית הזאת מסתמנת היום כאחת מהשורות התחתונות החשובות ביותר בבריאות האדם, סוג של תיאוריה מאוחדת שמסבירה הרבה מהחיים שלנו בהקשר לבריאות ומחלה.

הנה פוסט שממוקד במיטוכונדריות כתאוריה המאוחדת של הבריאות. 

 

אז בואו נסתכל על גיל המעבר מהזווית האנרגטית הזאת, כי גם פה יש חדשות מועילות, וגם הבנה של טיפים עתיקים, שבאור האנרגטי הזה, נהיים ברורים ועדכניים מתמיד:

ככל שאנחנו מזדקנים, יעילות המיטוכונדריות שלנו יורדת. זה קורה לכולם ללא קשר למין, אבל בגיל המעבר נוסף היבט נוסף, שהוא הירידה ברמת האסטרוגן.

מסתבר שהאסטרוגן מעורב באופן ישיר בתפקוד המיטוכונדריות, ולכן הירידה באסטרוגן, בגיל המעבר נותנת תוקף מיוחד לשיטות שונות בהן אנחנו יכולים לעודד ולרענן את פעילותן, שהתרגום של זה הוא שמירה והגברה של אנרגית החיים !

פה גם המקום להזכיר שהמוח, אף על פי שהוא שוקל בערך קילו וחצי, הוא צרכן הארגיה המרכזי בגוף, עם צריכה של כ 20% מהאנרגיה שלנו, מה שמסביר למה רוב הסמפטומים של גיל המעבר הם בכלל נוירולגיים (חוסר שינה, בלבול ושיכחה, גלי חום, עצבנות), ועם דגש אנרגטי חשוב…עייפות.

 

אז מה עושות ?

הנה כמה טיפים חשובים לשמירה על תפקוד המיטוכונדריות, כלומר על אנרגית החיים:

 

  1. פעילות גופנית: אחד התומכים העוצמתיים ביותר בכל ההיבטים של בריאותינו.
    פעילות גופנית מעודדת באופן ישיר את בריאות ותפקוד המיטוכונדריות, מורידה דלקתיות, משפרת מצב רוח, משפרת שינה, מורידה סרטן, מחזקת את העצמות ומפחיתה משמעותית את הסיכוי למחלות לב. צריך עוד סיבות ?
    החדשות הטובות הן שממש לא חייבות לקרוע את עצמכן במירוץ אשת הברזל כדי לקבל את התוצאות האלה. גם מעט פעילות גופנית היא דבר נפלא !!
  2. צומות למיניהם. צומות והפחתות קלוריות למיניהם הם מהכלים החזקים ביותר הידועים לנו לשמירה ושיפור פעילות המיטוכונדריות. יש בעולם סוגים שונים של צום, מצום יומי לסירוגין, ועד לצומות מים, או הטריק הגאוני של FMD.

הם משפרים מאוד גם את איכות השינה, וכמובן שהם כלי על במניעה והחזרה אחורה של השמנת יתר. מי שרוצה להעמיק במשמעות הצום ולקבל כלים מעשיים להכנסת הדבר הנפלא הזה לחיים, בלי להיות רעבה מדי, שמתי פה למטה קישור להרצאה שלמה שלי בנושא, ״צום ומעיין הנעורים״.

  1. הפחתת סוכר. עודף סוכר הוא מאוייבי הבריאות הגדולים ביותר, אם לא אפילו הגדול ביותר. עודף סוכר מאיץ את ההזדקנות שלנו במישורים רבים ומגוונים, וכמובן כמובן, מאוד לא טוב לפעילות המיטוכונדריה, והאנרגטיקה הכללית של הגוף.
    מכיוון שקמח לבן הופך בגופנו לכמות גבוהה מאוד של סוכר, גם הפחתה של קמח לבן חשובה ביותר.
  2. שימוש בסאונה: סאונה הצטרפה לאחרונה לשורה היוקרתית של הדברים הבריאים ביותר שאנחנו יכולים לעשות לעצמנו, ואחד ההסברים המעניינים לכך היא ההשפעה המיטיבה שלה על פעילות המיטוכונדריות !
    בהקשר הספציפי לגיל המעבר, סאונה גם ממש ממש עוזרת לישון, להפחית גלי חום (נשמע מנוגד להגיון, אבל שמבינים שסאונה עוזרת למיטוכונדריות, ושהמוח תלוי באופן ייחודי במיטוכונדריות, ושגלי חום הם בכלל תופעה נוירולוגית…זה יש הגיון ברור), וגם לרדת במשקל, וגם, ואולי יותר חשוב מהכל, סאונה זה כיף אדיר, מה שמעלה את הסיכוי שאכן נעשה את זה.

כתבתי פוסט נפרד על סאונה פה.

  1. צחוק והומור: מחקר מדהים לחלוטין על עשרות אלפי נשים במשך 15 שנים גילה שחוש הומור מפותח מוריד להן את הסיכוי למות מכל סיבה באשר היא ב 48% !!!!!

בנוסף,התגלתה ירידה דרמטית של 73% למות ממחלת לב, ירידה דמיונית של 83% למות מזיהום, וקפיצה חלומית של 8 שנים באורך החיים….רק בגלל שהן צוחקות יותר !

בקיצור, הדבר הקטן והלא רציני הזה, לצחוק, הוא אחד מהאלמנטים הבריאים והעוצמתיים ביותר המוכרים לנו. 

מבחינה הורמונלית, מה שקורה במוח שאנחנו צוחקים צחוק אמיתי מזכיר שילוב של ריצה, מדיטציה וסקס באותו זמן !!!!

מרתק במיוחד הוא שבמחקר הספציפי הזה, ההשפעה של ההומור והצחוק הייתה הרבה יותר חזקה על נשים מאשר על גברים.

כתבתי על זה פוסט נפרד כאן.

  1. במיץ רימונים יש חומרים שחיידקי המעיים הופכים למולקולה חשובה שעוזרת בפעילות המיטוכונדריות, מה שמסביר למה מיץ רימונים הוא תרופה עתיקה לתסמיני גיל המעבר. גם מחקרים חדשים מראים שמיץ רימונים עוזר נגד גלי חום למשל. נראה לי שכוס מיץ רימונים איכותי ביום, זה מקום טוב להתחיל בו, בפרט שעונת הרימונים ממש בפתח.



בקיצור, יש הרבה מה לעשות ואיפה להועיל, ותכלס, כמו ששמתן לב, הכנסה של ההרגלים האלה לחיים תביא אנרגיה ותועלת הרבה מעבר לגיל המעבר.

 

קישורים:

הרצאת צום ומעיין הנעורים – כלי רב עוצמה ומעשי לשיפור פעילות המיטוכונדריה ואנרגיית החיים

דיאטת סלא״ם

המיטוכונדריה – התיאוריה המאוחדת של הבריאות הטוטאלית

גיל המעבר, המעי וחיידקי המעיים

אסטרוגן, מיטוכונדריה ומוח

עודף סוכר – אוייב רציני לבריאות

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.