ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

לחיים יש קצב. תמיד היה, והקצב הזה מוטבע עמוק בגנים שלנו.

מעל 40% מהגנים שלנו, שאחראים על ייצור חלבונים, עובדים בתאום לקצב הזה, שמוכתב על ידי הוד מעלתו, השעון הסירקדי (circadian clock) שהוא קבוצת נוירונים קטנה שנמצאת עמוק בתוך המוח.

מכיוון שהוא נמצא עמוק במוח, מה שמכוון ומאפס את השעון אלה הם אותות מבחוץ, כמו מחזורי האור והחושך, ואולי תתפלאו לדעת, מחזורי האכילה-אי אכילה, שמימי קדם עד ממש לא מזמן היו מסונכרנים עם מחזורי היום והלילה, אבל מאז שאנחנו גרים בבניינים עם חשמל ומקררים, העניין הזה די השתבש.

מחזור השינה-ערות הוא אחד הקצבים החשובים ביותר בחיינו, המנוהלים על ידי השעון הסירקדי.

אי אפשר להגזים בחשיבותה של השינה לאיכות חיינו ובריאותינו !!

מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת החשוב Cell metabolism, מראה לנו (על עכברים) עד כמה סינכרון השעון קריטי למחלת האלצהיימר, ומביא לנו טיפ חיים קטן ואדיר, שמעבר לפוטנציאל המיידי שיש לו על חולי אלצהיימר, הוא חשוב לנו כאן ועכשיו.

חייבים להבין שאלצהיימר לא מתחיל בזיקנה. זה תהליך שמתפתח שנים ארוכות, אפילו עשרות שנים, ומתחיל לתת אותות ברורים על התפקוד שלנו אחרי שהוא התפתח אצלנו זמן רב מאוד, מה שכמובן מדגיש את חשיבות המניעה, בפרט שבמקרה זה המניעה היא כל כך פשוטה !

אצל חולי אלצהיימר, השיבוש בסנכרון השעון הביולוגי, והפרעות שינה הם עניין גדול. 80% מחולי האלצהיימר סובלים מהפרעות שכאלה, מה שמתבטא בהפרעות שינה ועצבנות בלילה, עייפות מוגברת ביום, בלבול מוגבר ואפילו התנהגות אגרסיבית.

תכלס, לא צריך אלצהיימר בשביל זה. דברים כאלה מאוד סבירים אצל כל בנאדם שלא יישן טוב במשך תקופה.

מסתבר שהרבה מהגנים המוחיים שפעולתם משתבשת באלצהיימר, הם גנים שמנוהלים על ידי השעון הסירקדי. כלומר לקצב של החיים, או לשינויים בו, יש השפעה ישירה על המחלה הזאת.

החוקרים במחקר הזה לקחו עכברים שהונדסו גנטית לפתח אלצהיימר, ובדקו מה צום לסירוגין, כלומר הגבלת חלון האכילה היומי של העכברים לשש שעות, במקרה זה, יעשה להתקדמות המחלה.

התוצאות היו מדהימות למדי: הדבר הקטן והחינמי הזה, צום לסירוגין השפיעה באופן שמרתק ורלוונטי לא רק לחוקרים במעבדה, אלא גם לאנשים רגילים מהחיים. לחולים, למשפחות שלהם, ולאנשים שרוצים לא להגיע למצב הזה מלכתחילה:
מטעמים לחוקרים: הסתבר שהצום לסירוגין תיקן את הפעילות הקצבית של אותם הגנים במוח, והוריד את ההצטברות של חלבון לא תקין בשם Amyloid beta, שההצטברות שלו במוח היא סיפור גדול ונחקר במיוחד במחלת האלצהיימר.

מטעמים לשאר בני האדם: הצום לסירוגין שיפר את הזיכרון של העכברים ואת מחזור השינה שלהם !!!

מזכיר לכם שאלצהיימר היא אחת הסיבות הפופולריות ביותר בעולם המודרני לסיום חיים לא משמח, ואינסוף הכסף שמושקע בכל שנה בפיתוח תרופות למחלה הזאת, בינתיים לא הניב שום שיפור בחיי החולים, והנה אנחנו רואים שדבר כל כך קטן, קל, פשוט וחינמי, עולה ביעילותו על מיליארדי דולרים…

איך זה עובד ?

אנחנו עוד לא יודעים את התמונה המלאה, אבל שיפור תזמון השעון, הורדת דלקתיות כללית בגוף, הפעלת תהליך האוטופג׳י, הניקוי התוך תאי הכל כך חשוב, והטיית מקור האנרגיה המוחית מפחמימות לקטונים (תוצרי פירוק שומן) הם כנראה חלקים חשובים ביכולתו של הצום לסירוגין להוציא לפועל את ההשפעה המדהימה הזאת.

מעבר למניעת אלצהיימר, ואולי גם שיפור אמיתי אצל חולים, צום לסירוגין הוא טקטיקה יעילה להורדה במשקל, טיפול ומניעה של סכרת מבוגרים, הורדת לחץ דם וכו׳ וכו׳ וכו׳

ולכן, אחד הטיפים הטובים ביותר שאני יכול לתת לשמירה על בריאות היא להאריך את צום הלילה ל 12 שעות. זה מאוד מאוד קל. הפסקתם לאכול בשמונה בערב, אל תאכלו עד שמונה בבוקר.

זה נקרא בקיצור, 12:12

כמובן שלמי שזה מתאים, אפשר להאריך את חלון הצום, אבל אפילו הדבר הקטן הזה, 12:12 הוא כבר דבר גדול, ואם משקללים את התועלת הגדולה שלו עם המחיר הפעוט שלו (כלומר שממש לא קשה לעשות את זה), אז ברור שמבחינת Value for money, זה אחד מהטיפים הגדולים ביותר !

 

קישורים

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר הקובעים את קצב ההזדקנות שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות.

אתר הבית. ניתן להשאיר פרטים, ותקבלו כל שבוע את הניוזלטר החינמני עם מיטב החדשות מהמדע, וגם הרצאות, סדנאות וכו׳

צום לסירוגין משפר תסמיני אלצהיימר בעכברים

הוד מעלתו, השעון שבמוח

צום לסירוגין וירידה במשקל

צום לסירוגין לטיפול ומניעה של סכרת מבוגרים

צום לסירוגין והורדת לחץ דם

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.