ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

כמו שאתם יודעים, בגדול, אני תמיד מחפש את הדברים שהם גם בריאים וגם כיפיים, כי באמת, אין צורך לסבול כדי להיות בריאים, אז היום אני רוצה לדבר על אחד ממזונות העל המופלאים ביותר: הוד מעלתו האבוקדו. טעים ובריא עד אין קץ.

אז מה הוא עושה?

הנה כמה תועלות חשובות

בריאות הלב: מחלות לב הן עדיין הרוצח מספר 1 של תרבות המערב, וכל הרגל חיים שמסייע לבריאות הלב, משפר מאוד את הסיכוי שלנו לחיות טוב. מסתבר שצריכת אבוקדו מורידה את רמות הכולסטרול וכן ה LDL  בדם ( מה שנקרא ״הכולסטרול הרע״, למרות שזה שם דבילי לחלוטין, אבל ארחיב על זה בהזדמנות אחרת). אלה שתי תועלות ברורות בהקשר לבריאות הלב וכלי הדם, כמו גם בהקשר להפחתת הסיכוי לשבץ מוחי, שגם הוא, מקצר חיים מפורסם.

מיקרוביום: אחרי שהבנו בשנים האחרונות את החשיבות האינסופית של חיידקי המעיים לכל פינה בבריאותינו הגופנית והנפשית (הנה קורס שלם שלי בנושא למי שרוצה להתעמק), אז הגיוני לגמרי לצפות שאם מזון כלשהו עושה לנו טוב, שהוא מועיל גם לחיידקי המעי שלנו. ואכן, הנה מחקר קליני שהראה ששלושה חודשים של צריכת אבוקדו ביום משפרים את הרכב קהילת החיידקים ברבדים שונים, ולא פחות חשוב מזה, את התוצר הלאומי של החיידקים. חיידקי המעי שלנו הם מפעל בלתי נלאה של חומרים, שרק הם יודעים לייצר עבורנו, והחומרים האלה נודדים מהמעי ומשפיעים על כל פינה בגופנו. אחד התוצרים הנחקרים ביותר זה משפחת חומרים בשם short chain fatty acids, ומסתבר ששלושה חודשים של צריכת אבוקדו העלו משמעותית את ריכוזם !

ביצועים קוגניטיביים: הנה לפניכם מחקר קליני מרתק שהראה שצריכת אבוקדו האס אחד ביום במשך שלושה חודשים משפרת יכולת קוגניטיבית חשובה מאוד לתפקוד היומיומי, בשם Attention inhibition, כלומר היכולת להתמקד בדבר מסויים, ולדחות הסחות דעת ! 

מכיוון שכך, כמובן שאני מחכה בקוצר רוח שיצא מחקר קליני על ההשפעה של האבוקדו על ADHD. גם לפני שהמחקר ייצא, הייתי מכניס אבוקדו במקרה זה.

ועכשיו, כשאנו עומדים פעורי פה נוכח התועלות הבריאותיות של האבוקדו, וגם כי אולי אנחנו מחכים שייכנס לשם איזה אבוקדו, כמובן נשאלת השאלה לגבי המנגנון, כלומר, מה יש באבוקדו שיכול להשפיע על התאים שלנו באופן כה מגוון.

אחד ההסברים המדוברים בהקשר זה הוא תכולה גבוהה של חומצת שומן מועילה ומפורסמת במיוחד בשם חומצה אולאית (Oleic acid), שהיא גם סיבה מרכזית לתועלות של אחד ממזונות העל העוצמתיים ביותר, שמן זית.

הנה שתי תועלות ידועות של חומצה אולאית:

גמישות הממברנות של התאים שלנו: המבנה של החומצה האולאית, שמכיל סוג של ״פינה״, או כיפוף בשרשרת השומנית (הנה הערך מוויקיפדיה למי שמעוניין לראות איך זה נראה), גורם לכך שכאשר החומר הזה מצטרך לממברנות התאים שלנו, הוא ״מרווח״ את הדחיסות של הממברנה, וגורם לה להיות נוזלית יותר.
חשוב מאוד להבין שהממברנות של התאים שלנו הם הרבה הרבה מעבר לסתם איזה דופן שתוחמת את התאים. למעשה אפשר לראות בממברנות בסוג של ״מוח על״ ששולט בפעילות התאים שלנו בהרבה מאוד רמות. מה יוצא ומה נכנס, איך התא מגיב לסביבתו, לתאים האחרים שמסביב, איזה גנים יופעלו בעקבות האינטראקציות האלה עם הסביבה, בקיצור, התכונות הפיזיות של הממברנה, כמו מידת ה״נוזליות״ שלה, הן תכונות מרכזיות ביותר בתפקוד התא, והתועלת של החומצה האולאית לעניין זה יכולה להסביר אינסוף של תועלות שונות ומשונות.

ועכשיו לתועלת נוספת של חומצה אולאית, שאף היא לבדה יכולה להסביר אינסוף תועלות:

הפעלה של חלבון שהוא לא פחות מסלב-על בסצינת הבריאות: Sirtuin1

כבן למשפחת החלבונים האצילית, הסירטואינים, SIRT1, קשור לבריאות, מניעת מחלות כרוניות ואריכות חיים איכותית במגוון דרכים. מדובר על חלבון מפתח ששולט בפעילותם של חלבונים אחרים על ידי כך שהוא מסיר מהם מולקולה קטנה בשם אצטיל (פעולה שנקראת דאצטילציה). האצטיל הוא סוג של סוויץ׳ On-Off, עבור חלבונים רבים.

הנה כמה דרכים מרכזיות בהן מעורב SIRT1, בבריאות ואריכות ימים:

  1. הוא מסייע בתיקון נזקים, כמו נזקים ל DNA למשל, ושאר נזקים שמתרחשים בתא בתגובה למצבי סטרס שונים, כמו עקה חימצונית למשל. מכיוון שבכל תא מהתאים שלנו מתרחשות מיליארדים של תגובות בכל שניה, רק כדי להחזיק את פרוייקט החיים הלא יאמן הזה, תחזוקה שוטפת כמו זו שעושה SIRT1 היא קריטית לחלוטין. אחת ההשפעות המיטיבות של התחזוקה השוטפת הזאת היא הפחתת הצטברות של תאים לא תפקודיים ומזיקים במיוחד שניתן לקרוא להם ״תאי זומבי״, וכתבתי עליהם בפוסט הזה.
  2. SIRT1 משפיע על האופן שבו הגוף משתמש באנרגיה. זה עוזר לווסת גנים המעורבים בחילוף החומרים, מקדם ייצור אנרגיה יעיל והפחתת הצטברות של תוצרי לוואי מזיקים. זה יכול לשפר את הרגישות לאינסולין ולהועיל לבמצבים כמו סוכרת, ושאר מחלות מטבוליות.
  3. SIRT1 מתפקד בוויסות לחץ הדם ושיפור תפקוד תאי האנדותל, השכבה התאית הפנימית והכל כך חשובה של כלי הדם. כלומר, יש לו תפקיד ברור בבריאות הלב !
    מזכיר לכם משהו ?

אבוקדו אכן בריא ללב, ויש סיכוי סביר שתכולת החומצה האולאית שבאבוקדו מפעילה את SIRT1, ומגינה על הלב בצורה הזאת.


4.       ועכשיו, לסיום, הנה אחד חשוב במיוחד:
SIRT1 מווסת ומרגיע את רמת הדלקתיות הכללית בגוף, ברור היום לחלוטין שדלקתיות כרונית, כלומר פעילות יתר לא בריאה ומתמשכת של מערכת החיסון עומדת בבסיס רוב המחלות הכרוניות הגדולות של העידן המודרני, וכל דבר שניתן לעשות כדי להפחית אותה, יעזור לנו מאוד להאריך חיים באופן בריא, בגוף והנפש.
5.       אחד הדברים הראשונים שנתגלו לגבי SIRT1 היה תפקידו במצבי הגבלה קלורית, מצבים קטוגניים, וצומות. מסתבר שיש לו תפקיד מרכזי בתועלות הבריאותיות העצומות של המצבים האלה (כמובן בתנאי שמשתמשים בהם במינון והתזמון שמתאים לאדם…). לדוגמה, כאשר אנחנו מפסיקים לצרוך פחמימות פשוטות, או מורידים את מינונן, ונכנסים למצב קטוגני, בו הגוף מפרק את השומן שלנו בתור מקור אנרגיה, ל SIRT1 יש תפקיד מרכזי ביכולת של הגוף לפרק את השומן.
יתרה מזאת, מסתבר שהתפקיד של SIRT1, הוא כל כך מרכזי במצבים האלה, שאם אתה פוגע בפעילותו, בניסוי על עכברים כמובן, אתה מבטל את התועלות, והארכת החיים, של ההגבלה הקלורית !

מדהים לא ?

וכל זה קורה יותר כאשר אנחנו אוכלים אבוקדו, שמן זית, ואגוזי מלך, שאף הם מכילים הרבה חומצה אולאית, וגם טעימים ממש.

אז מה, לא תאכלו קצת ??!


קישורים:

הקורס האינטרנטי החדש שלי ״מהפכת חיידקי המעיים״ שמוסיף היבט חשוב להבנת התזונה וההשפעה שלנו על המוח והחיים.

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים המולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות.


עיכוב ה inflammasome על ידי SIRT1

מאמר סקירה על תועלות אבוקדו האס: ירידה במשקל, פרופיל שומני, וביצועים קוגניטיביים, שיפור המיקרוביום

אבוקדו משפר את המיקרוביום

אבוקדו, כולסטרול, ובריאות הלב

משפר ביצועים קוגניטיביים

חומצה אולאית וממברנות התאים

בריאות הלב ותפקידו של SIRT1

תאי זומבי והפעלת SIRT1

דיאטה קטוגנית ו SIRT1

הגבלה קלורית ו SIRT1

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.