ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

חלק מרכזי בנושא הנקרא ״חילוף חומרים״ (מטבוליזם) הוא האופן בו הגוף שלנו משתמש באנרגיה. השימוש באנרגיה הוא אבן בניין עיקרית במה שאנחנו מגדירים כחי, והדרדרות של המטבוליזם שלנו היא כוח מניע עיקרי במיוחד בתחלואה ואפילו בתהליך ההזדקנות עצמו.

מעל 70% מהאמריקאים היום (כדוגמה לתרבות המערבית) הם או במשקל עודף (over weight) או בהשמנת יתר אמיתית (obesity), ומחקר מזעזע במיוחד הראה שלא פחות מ 88% מהאמריקאים לא בריאים מטבולית !

ההערכה היא שעד שנת 2030, יהיו באמריקה 50% בהשמנת יתר !!!

תחשבו מה זה עושה למערכת הבריאות…

אז בנוסף לתזונה, צומות וספורט שהם הכלים הגדולים, היום נדבר על נושא פחות מדובר: חומרים שנמצאים בסביבה שלנו וגורמים לנו להשמנה במנגנונים אחרים לגמרי, ולכן כדאי מאוד להימנע מהם.

החומרים האלה נקראים אוביסוגנים, מהמילה obesity, שזה השמנת יתר.

חשוב מאוד להדגיש שצבירה של שומן יכולה להתרחש במקומות שונים, כמו השומן התת-עורי, שגורם לנו להיראות שמנים, ולכן קל לשים אליו לב, או השומן התוך בטני (דוגמת הכבד השומני), שנחשב מזיק יותר מבחינה מטבולית, אבל לא נראה מבחינה חיצונית.

מנגנון פעולה כללי של אוביסוגנים הוא שהם נקשרים לקולטנים בתאים שלנו ומשנים את ״ההנהלה המטבולית״ שלהם כך שיצרכו יותר אנרגיה, ויגבירו את ייצור השומן. הם יכולים להגדיל את מספר תאי השומן, או את כמות השומן בתאים.

במילים פשוטות, החומרים האלה, שרובם המכריע, עד לא מזמן לא היו בסביבתנו, משנים הגדרות עומק עקרוניות במיוחד בגוף האדם…איך התאים שלנו מעבדים אנרגיה, ישר לשורה התחתונה של הגדרת החיים !

עוד דרך דרכה חומרים שונים יכולים לגרום לנו להשמנה היא על ידי שינוי חיידקי המעיים שלנו. דוגמה מפורסמת לזה היא ממתיקים מלאכותיים.

מסתבר שחשיפה לחומרים כאלה בזמן ההריון מקושרת היטב להשמנת יתר, ושאר בעיות מטבוליות אצל הילדים, אז מיותר לציין שזהירות מיוחדת נדרשת בזמן שמבשלים את הדור הבא.

סיבה עיקרית לכך היא שעד גיל שנתיים בערך תאי השומן שלנו ממשיכים להתחלק, כלומר ליצור עוד תאי שומן. לאחר מכן מספר תאי השומן נשאר די קבוע, והם רק גדלים, אבל בשנים הראשונות, בזמן שמספרם נקבע, הילדים רגישים במיוחד לחשיפה לחומרים המשמינים, והאפקט של החומרים האלה לטווח הארוך הוא מכריע במיוחד.

הנה כמה מהאוביסוגנים המרכזיים, ואיך הם משמינים אותנו:

ביספנול A: אחד האוביסוגנים המרכזיים. פוגע בתפקוד המיטוכונדריות, קודש הקודשים של ההנהלה האנרגטית בתאים שלנו. ה״יצרניות״ של אנרגיית החיים. ירידה בתפקוד המיטוכונדריות היא מאפיין עיקרי של הזדקנות מואצת ותחלואה כרונית.

נמצא למשל בציפוי הלבן הפנימי בקופסאות שימורים, בבקבוקי פלסטיק, פטמות של בקבוקים של תינוקות (!!!)….בקיצור, כמה שפחות פלסטיק באוכל.

גלייפוסט: חומר ריסוס פופולרי ביותר שהוכר כמסרטן (החברה שיצרה אותו אף שילמה עתק בתביעה בושא). מסתבר שהחומר לא רק מסרטן, אלא גם משמין. ישראל, אגב, נחשבת מזוהמת במיוחד בחומר הזה. ועל מנת להלל את החומר עוד יותר, נראה שההשפעה שלו עוברת גם לדורות הבאים !

מומלץ להימנע במיוחד ממוצרים שמכילים תירס וסויה שהונדסו להיות עמידים לגלייפוסט, מכיוון שזה מאפשר לגדל אותם עם כמויות מוגברות במיוחד של החומר הרעיל הזה.
חפשו את תווית Non GMO, לכל הפחות, ואם אפשר, תאכלו אורגני.

ממתיקים מלאכותיים (בעיקר סוכרלוז ואספרטיים, אבל לא רק): בנוסף לכך שהם משנים את המיקרוביום לכזה שתומך בהשמנה, חלקם מסוגלים לעבור את מחסום השיליה ולקדם השמנת יתר של העובר עוד בהיותו ברחם או אפילו לגרום לו לחיבה יתרה למתוק !

אוכל מעובד באופן כללי : כפי שכתבתי בעבר, אוכל סופר-מעובד מכיל מגוון רחב של שיט שגורם להשמנה במנגנונים שונים ומשונים. תאכלו אוכל ביתי אמיתי !

השמנים הצהובים למיניהם: שמן קנולה, תירס וסויה: תורמים לדלקתיות, מעי דליף והשמנת יתר. ממש ממש עדיף שמן זית איכותי ומקומי מכבישה קרה !


קישורים:

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים התאיים-מולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות
שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות

סדנת דיאטת סלא״ם בהררית: סדנת הדגל שלנו. כלי-על בבריאות האדם

מאמר ״יום הדין מתקרב״: רק 12% מהאמריקאים בריאים מטבולית

מאמר סקירה מקיף על אוביסוגנים סביבתיים

אוביסוגנים בזמן ההריון, והשמנת יתר של הילדים…

BPA פוגע במיטוכונדריות !

השפעה של קוטל העשבים גלייפוסט על הדורות הבאים

ממתיקים מלאכותיים עוברים את השיליה ומגיעים לעובר !

אתר רציני שמכיל מידע על חומרים שונים בעולמנו, במזון, אוויר, מים, סבונים, ליפסטיק….

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.