ד״ר אמוץ זיו-אב

THE BIOLOGY OF LIFE STYLE

אני רוצה לספר לכם היום סיפור מאוד חדש בעת כתיבת שורות אלה (התפרסם במאי 2023), שמכיל בתוכו תובנות במנעד רחב במיוחד: מהפילוסופי ועד המעשי לחיי היומיום.

המעי שלנו, שמבחינה פזיולוגית נקרא ״מחוץ״ לגוף, הוא למעשה הגבול הרחב ביותר בין תוכן גופנו לעולם החיצוני. אם נפרוש את המעי, על כל קיפוליו האינסופיים, נקבל שטח בגודל פעמיים מגרש טניס !, אבל מדובר על מגרש טניס אינטליגנטי באופן יוצא דופן מכיוון שהוא מכוסה בכל רגע נתון בג׳ונגל אינסופי של יצורים וחומרים, ובכל חלקיק שניה הוא מבצע מיליארדי ״החלטות״ לגבי מה מהג׳ונגל הזה נשאר בג׳ונגל, ומה יכול לקבל אשרת מעבר יוקרתית ולהיכנס לגוף, לדם, למוח…

נהיה ברור מאוד בשנים האחרונות שבנוסף לתפקידו בספיגת חומרים ותזונה, יש לו תפקיד מכריע ומיידי בתפקוד מערכת החיסון והמיקרוביום, או במילים פשוטות…תפקיד מכריע בהכל !

והנה מגיע המחקר הזה, שנעשה על דגי זברה, (אבל אל תתבלבלו מזה, אנחנו לומדים המון על בני אדם מהדגים האלה, וגם מיצורים פשוטים מהם בהרבה מכיוון שככל שאנחנו בוחנים תפקודים יותר בסיסיים בביולוגיה, ככה המכנה המשותף גדול יותר, אפילו בינינו לבין שמרים, שגם מהם אנחנו לומדים על עצמינו המון), ומראה לנו שאם מאטים את הזדקנות תאי המעי, זה מאט את ההזדקנות של היצור כולו !!!

סיפרתי לכם בעבר על הטלומרים, שהם סוג של שעון חול שסופר אחורה את אורך חיי התא. הטלומרים הם הקצוות של הכרומוזומים (מולקולות ה DNA הענקיות שלנו), שמתקצרים בכל פעם שהתא מתחלק. כאשר הם מתקצרים מעבר לסף מסויים, התא מסיים את חייו התפקודיים ובמקרה הטוב מת, או במקרה הפחות טוב, נתקע במצב שניתן לכנותו ״תא זומבי״(Senescent cell), שזה מצב מזיק כי התאים האלה משדרים ללא הרף אותות מצוקה דלקתיים, מעלים את הדלקתיות הכללית, ובכלל, הצטברות של תאי זומבי שכאלה נחשבת אחד המאפיינים והמניעים של הזדקנות ותחלואה (והנה פוסט מעשי על תאי זומבי ואיך להפחית אותם, בדרך ביתית ופשוטה).

אבל יש גם כוח שמתנגד לקיצור הטלומרים, ומרחיק את הקץ של חיי התא: מדובר על אנזים בשם טלומרז, שיודע להאריך את הטלומרים – להוסיף חול לשעון החול ! 

במחקר המרתק שלפנינו החוקרים בדקו את השאלה האם הזדקנות של איבר מסויים, המעי, משפיעה על ההזדקנות של היצור השלם. כדי לבחון את השאלה הם השתמשו בדגי זברה שלא מכילים את האנזים מאריך החיים טלומרז. הם הכניסו את הטלומרז (בהנדסה גנטית פשוטה) אך ורק לתאי המעי, מה שמאריך את אורך החיים התפקודי של התאים החשובים האלה, והתוצאה הייתה מהממת :

האטה גורפת של תהליכי הזדקנות חובקי-יצור כגון נזקים ב DNA, דלקתיות מערכתית והצטברות של תאי זומבי….במקומות מרוחקים מאוד מהמעי !

בקיצור, שמירה על המעי חשובה מאוד לשמירה על שאר הגוף.

לסיכום:

קודם כל המחקר הזה מזכיר לי שוב למה אני קורא לתקופה הזאת ״ניצחון ההיפים והאלטרנטיבה״. אנחנו רואים באופן ברור ביותר שהכל קשור להכל. שאין דבר כזה ״לא קשור״ בגוף של יצור.

ובאופן ספציפי יותר, איך תפקוד המעי שלנו משפיע עמוקות על קצב ההזדקנות שלנו, או במילים אחרות, על הפוטנציאל שלנו להתבגר בצורה מכובדת גופנית ונפשית.

עוד סיבה טובה לכבד את האיבר הזה, שמכונה לאחרונה לא פעם ״האונה השלישית של המוח״, ולהכניס לתוכו מה שראוי שייכנס.


קישורים:

הקורס החדש שלי ״איך להאט את ההזדקנות״ : מוקדש כולו להרגלי חיים יומיומיים שפונים לתהליכים התאיים-מולקולריים העמוקים ביותר שקובעים את קצב ההזדקנות
שלנו, והפוטנציאל שלנו להימנע ממחלות כרוניות

מאמר הטלומרז במעי שמעכב הזדקנות כללית בדגים

סדנת סלא"ם אונליין

השיטה המוכחית מדעית להאטת הזדקנות, ריפוי, מניעת מחלות וירידה במשקל

איך להאט את ההזדקנות

המדע המעשי של אריכות ימים, מניעת תחלואה ובריאות משגשגת בגוף ובנפש, קורס אינטרנטי

ניוזלטר חם ותאים

עדכונים וטיפים מעשיים מחזית המדע על האטת הזדקנות, בריאות, מניעת תחלואה וירידה במשקל.

הצטרפו לרשימת התפוצה וקבלו מדי שבוע עדכונים, טיפים וטריקים חדשים ויומיומיים מהמדע המסייעים לעכב את ההזדקנות ולמנוע תחלואה כרונית באמצעים פשוטים, זולים ויומיומיים.
איך להימנע ואפילו לרפא מצבים כרוניים נפוצים כמו השמנת יתר, סכרת, סרטן, אלצהיימר ועוד.

בעת ההרשמה תקבלו גישה ללקט של מיטב התכנים והטיפים שיצרתי.